התעסוקה בארה"ב אכן צומחת

והנה הסבר לפער בין סקר המעסיקים שבחן את האבטלה לסקר בתי-האב שבדק אותו דבר

כידוע, כלכלת ארה"ב יצאה ממיתון קשה כבר לפני כשנה, אולם קצב הצמיחה הכלכלית איטי כל כך שהתעסוקה בסקטור הפרטי עולה רק בכמה עשרות אלפים מועסקים מדי חודש. מאחר שדרושה עלייה חודשית של למעלה מ-200 אלף במספר המועסקים כדי להדביק את קצב הגידול בכוח העבודה, האבטלה אינה יורדת.

המצב חמור עד כדי כך שהדמוקרטים עתידים לנחול הפסד צורב בבחירות הקרבות בנובמבר והנשיא מאיץ בקונגרס להעביר תוכניות שונות להגברת התעסוקה, כולל תכנית עזרה לעסקים קטנים.

כל זה אמנם ידוע, אבל לא בהכרח נכון. נתוני התעסוקה המתפרסמים מדי חודש נגזרים מסקר המעסיקים (Establishment Survey), והאחרון שבהם, לחודש אוגוסט, פורסם ביום שישי. פחות ידועים נתוני הגידול בתעסוקה על פי סקר בתי אב (Household Survey) שממנו נגזרים נתוני האבטלה.

סקר זה הוא האמין יותר כאשר הכלכלה משנה כיוון, כמו ביציאה ממיתון, למרות שהמדגם שלו קטן יותר. הוא גם נוטה להקדים את סקר המעסיקים, כלומר הוא משנה כיוון קודם (ראו גרף 1). נתוניו מראים עלייה מהירה יותר בתעסוקה השנה מזו שנרשמה ביציאות משני המיתונים הקודמים (גרף 1). באוגוסט זינק מספר המועסקים לפי סקר זה בכמעט תשע מאות אלף (ראו גרף 2).

11
 11

ההבדלים בין שני הסקרים נובעים בין היתר מכך שאדם העובד בשני מקומות עבודה נספר כעובד אחד בסקר בתי האב וכשני עובדים בסקר המעסיקים. חשוב אולי יותר כעת, סקר המעסיקים אוסף נתונים על המעסיקים הגדולים ומספר המועסקים בעסקים קטנים הוא רק ניחוש. לכן ייתכן שדווקא העסקים הקטנים הם שהגדילו את מספר המועסקים.

אם נתוני סקר בתי האב יתאמתו (הם נוטים להיות בלתי יציבים בגלל המדגם הקטן, אבל המגמה ברורה), תוכל ההכנסה הפרטית הפנויה לעלות וכך גם הצריכה וחוזר חלילה, וכך תוכל הצמיחה הכלכלית להימשך, אם גם לא בקצב הרצוי, למרות הבעיות החמורות בכמה סקטורים כמו בנייה למגורים, פיטורי עובדים בסקטור הממשלתי המקומי וכו'.

מה מאותת השוק?

בשלושת החודשים האחרונים התנודד שוק המניות האמריקני ללא מגמה ברורה. בשבוע שעבר, במה שנראה כתגובה לנתונים כלכליים טובים רק במידה שולית מהצפוי, עלה השוק בחדות אך נשאר בטווח התנודה הקודמת. בימים רביעי וחמישי הוא שלח סיגנל טכני חיובי לטווח הקצר (נפח המסחר גבוה יחסית במניות עולות ונמוך ביורדות), וזאת עוד לפני שנתפרסמו נתוני התעסוקה. האם השוק אכן צפוי לעלות?

בגלל שערי הריבית הנמוכים גם צמיחה כלכלית איטית - 2% למשל - תספיק לכך. אולם הסיכונים לכלכלה ולשוק גבוהים במידה יוצאת דופן. אולי הסיכון הכלכלי החמור ביותר נובע דווקא מהמיתון בסין. זה גורם להגדלת עודף היצוא של סין, במיוחד לארה"ב, והסיכון יגבר עוד אם תחליט ממשלת סין להוציא את המשק מהמיתון בעיקר בעזרת הגדלת היצוא. באשר לשוק המניות, בנוסף לסיכונים הכלכליים קיימת גם עונתיות שלילית בספטמבר ובתחילת אוקטובר.

הכותב הוא כלכלן. www.mikeastrachan.com