נאמן שוקל להחיל את חוק חופש המידע על ההסתדרות

זאת בעקבות פניית הפורום לאכיפת זכויות עובדים, שטוען כי ההסתדרות נהנית מזכויות רבות אך אינה מחויבת לשקיפות מינימלית ■ ההסתדרות מתנגדת

שר המשפטים, יעקב נאמן, בוחן את האפשרות לקבוע כי ההסתדרות הכללית היא בגדר "רשות ציבורית", ובכך להחיל עליה לראשונה את חוק חופש המידע - כך נודע ל"גלובס".

המשמעות היא שההסתדרות תחויב בשקיפות יתרה, וכל אזרח יוכל לדרוש מהארגון לקבל לידיו מידע - בין אם פרוטוקול, מסמך כתוב או מוקלט.

במשרד המשפטים החלו לבחון את הסוגיה בעקבות פנייה בעניין מצד הפורום לאכיפת זכויות עובדים, בו חברים בין היתר ארגון קו לעובד, האגודה לזכויות האזרח והקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל-אביב. במשרד המשפטים אף ביקשו לאחרונה ממשרד התמ"ת למסור חוות-דעת מקצועית בעניין.

בפנייה למשרד המשפטים נטען כי ההסתדרות פועלת מאז שנת 1920 כאגודה עותומנית. החוק העותומני שחל אז בעת הקמתה לא כלל חוקים מיוחדים להתנהלות ארגוני עובדים, כך שהגדרתה כאגודה עותומנית מאפשרת להסתדרות "חופש פעולה רחב". למעשה, אפילו חוק העמותות, שמחייב חובת גילוי, אינו חל על ההסתדרות.

בפנייה למשרד המשפטים נאמר כי בעוד שההסתדרות אינה מחויבת לחוק חופש המידע, היא נהנית מזכויות סטטוטוריות רבות. יש לה נציגים בבתי הדין לעבודה, בוועדות לבחינת מינויים ברשויות מקומיות ועוד.

עוד נטען כי כוחה ומעמדה של ההסתדרות התחזק במיוחד בשנים האחרונות, כשהפכה לחברה מרכזית במה שמכונה "פורום השולחן העגול". במילים אחרות, שר המשפטים נדרש לאזן בין זכויותיה ומעמדה של ההסתדרות לבין החובה שלה לשקיפות.

בפורום לאכיפת זכויות עובדים הזכירו לשר המשפטים כי משרדו החיל בעבר את חוק חופש המידע גם על מוסדות להשכלה גבוהה, על מפעל הפיס ועל קופות-החולים. כמו כן, המשרד כבר הגדיר בעבר את ההסתדרות כ"גוף ציבורי" בהקשר של חוק הגנת הפרטיות.

עוד הם מציינים כי נוצר אבסורד בו ארגוני עובדים קטנים שנרשמו כעמותות מחויבים בשקיפות על-פי חוק העמותות, ואילו דווקא הארגון הגדול והחזק במשק פטור מהחוק.

בשיחות שניהלו אנשי הפורום עם משרד המשפטים הוזכרו חשיפות עיתונאיות שונות הקשורים להסתדרות, בהן חשיפות של ערוץ 2 ושל "גלובס" בדבר בכירים בהסתדרות שמכהנים כדירקטורים בחברות שבשליטת הקבוצות החזקות במשק.

לזכותה של ההסתדרות הכללית יש לומר כי היא מפרסמת מדי שנה את דו"חותיה הכספיים וכן דו"ח ביקורת של מבקר הפנים - דבר שלא נהוג למשל בהסתדרות הלאומית.

מההסתדרות הכללית נמסר בתגובה: "אנו מתנגדים להחיל את חוק חופש המידע על ההסתדרות. אנו חושבים שהמגבלות במסגרת החוק לא צריכות לחול עלינו כארגון עובדים. אנו לומדים את מסגרת הדרישה וניתן את עמדתנו בנושא בקרוב".