משרד התקשורת: מנויי הטלפון הקווי מסבסדים את חברות הסלולר

המשרד פירסם היום חוות-דעת משלימה לרפורמת הפחתת תעריפי הקישוריות ודחה את כל טענות חברות הסלולר

משרד התקשורת פרסם היום (ג') את חוות דעתו המשלימה לנושא קביעת תעריפי הקישוריות בסלולר. כזכור, שר התקשורת, משה כחלון, פרסם בשבוע שעבר את התעריפים החדשים, וקבע שתבוצע הפחתה מ-25.1 אג' כיום לרמה של 6.8 אג', מינואר 2011. היום מפרסם המשרד את חוות הדעת שעליה התבסס כחלון ושהוכנה על ידי חברת הייעוץ NERA, שהכינה את העבודה, ועל ידי סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, ד"ר אסף כהן.

בחוות הדעת משיבים נציגי NERA וכהן לכל הטענות של חברות הסלולר כמעט אחת לאחת, ודוחים אותן. לגבי הטענות המרכזיות, לפיהן ההפחתה תיצור הסטה משמעותית בתנועת השיחות מקו נייד-נייד לקו נייח-נייד, קובע כהן כי מדובר בתיקון עוול צרכני, שכן המנויים של הטלפון הקווי מסבסדים את חברות הסלולר בשל תעריפי קישוריות גבוהים שאינם משקפים את העלות האמיתית.

פוגע בשחקנית חדשים

בכל הקשור לטענות החברות לגבי הנזק למתחרים חדשים שירצו להיכנס לשוק, אומר כהן כי לתעריפי קישוריות הגבוהים מהעלות יש השלכה שלילית על סיכוייהם של מפעילים חדשים לחדור לשוק. "אנו צופים כי ב-2011 יחלו מפעילים חדשים את צעדיהם הראשונים בשוק, ורואים חשיבות רבה לכך שתהיה להם ודאות כי תעריף הקישוריות ישקף את העלות, שכן הדבר מגדיל את הסיכוי לחדור לשוק ולבסס מעמדו".

כהן ציין כי המפעילים הפנים-ארציים רוכשים עבור מנוייהם את שירות הקישוריות ברשתות הסלולר. לפיכך, כל עוד תעריף השלמת השיחה הינו גבוה מהעלות, הרי שהמפעילים הפנים-ארציים משלמים מחיר גבוה מדי ומעמיסים תשלום זה על מנוייהם. השיטה הנהוגה בישראל יוצרת מנגנון אוטומטי לפיו כל הפחתה בתעריף הקישוריות ברשת הסלולר מועברת מיד למנויי המפעילים הפנים-ארציים, וזאת להבדיל ממדינות באירופה, בהן מפעיל התקשורת הנייח גובה מחיר כולל ממנוייו עבור שיחה לרשת הסלולר. עובדה זו משנה משפיעה על המשרד בבואו לשקול את הצורך במתווה הפחתה מדורג, בהשוואה לרגולטורים באירופה.

כהן הוסיף כי ניסיון העבר בישראל מלמד כי מתווה ההפחתה עלול לתת בידי המפעילים כלי לסדרה של העלאות תעריפים המקבילות למדרגות של מתווה ההפחתה, כפי שהיה במהלך הקודם של הפחתת תעריפי הקישוריות משנת 2004, אז המפעילים העלו את התעריפים לקראת כל אחד מהמועדים בהם הופחתו תעריפי הקישוריות, למרות שהכנסותיהן ורווחיותן רק גדלו לאורך התקופה.

בהתייחס לטענות המפעילים הנוגעות לכך שהפחתת תעריף הקישוריות במתווה שהציג המשרד תחזק את בזק והוט, שפועלות בשוק שלטענתן רמת התחרות הוא נמוכה, המחירים גבוהים ורמת התשתית נמוכה יחסית, אמר כי "בהסתכלות משקית, ככל שמנויים יסיטו תנועה לקו נייח כאשר הדבר אפשרי, הרי שייעשה שימוש יעיל יותר במשאבים. להבנתנו, הרחבת הביקושים לשירותים נייחים תעודד את התחרות בתחום הנייח ולא תגרום לביצור מעמדו של המונופול הנייח".