"החלטות אטיאס חסרות משמעות, חסרים 4,000 עובדי בנייה"

כך אומר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר ■ סמנכ"ל התפעול של א.דורי: היקף התחלות הבנייה צפוי לרדת בצורה משמעותית אם לא ימצא פתרון למחסור בכח האדם

"במצב הנוכחי, החלטת משרד השיכון לשווק, באמצעות מנהל מקרקעי ישראל, קרקעות המיועדת לבניית 3,000 דירות נוספות, במטרה להפחית את מחירי הנדל"ן, היא החלטה חסרת משמעות". כך אומר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.

על פי נתוני התאחדות תאגידי כ"א זר באיגוד לשכות המסחר, לקבלנים חסרים היום כ-4,000 עובדים מקצועיים בתחום העבודות הרטובות הכוללות, בין השאר, את עבודות השלד והגמר.

"ללא מציאת פתרון למצב, אין באפשרותם להגדיל את נפח הבנייה" אומר לין "ומחירי הדירות ימשיכו להאמיר". לין קורא להשלים במיידית את מכסת העובדים הזרים שאישרה הממשלה ולמנוע את ביטול המכסות, בטרם ימצא פתרון לבעיה.

על פי נתוני התאחדות תאגידי כ"א זר באיגוד לשכות המסחר, בשל המחסור בעובדים ישראלים, נכון להיום עומדת הדרישה של החברות הקבלניות השונות לתוספת של כ-4,000 עובדי בניין מקצועיים זרים בתחומי העבודות הרטובות השונות ובכלל זה דרישה לכ-1,000 טייחים, 1,300 טפסנים, 700 ברזלנים וכ-1,000 רצפים. זאת בנוסף ל כ-6,200 העובדים המקצועיים הזרים העובדים כיום בארץ במקצועות הללו. על פי נתוני התאחדות תאגידי כ"א זר באיגוד לשכות המסחר, עיקר הביקוש הוא לקידום פרויקטים באזור המרכז כ-50% מכלל הבקשות לעובדים מקצועיים זרים. 35% מהבקשות הוא עבור פרויקטים בדרום, וכ-15% עבור פרויקטים בצפון.

יצוין כי על פי החלטת הממשלה, מכסת העובדים הזרים המותרת כיום בענף הבנייה היא 8,000 עובדים, כאשר בפועל עובדים בארץ כ-6,200 עובדים מקצועיים זרים בלבד. על פי החלטת הממשלה, עד סוף שנת 2011 תבוטל לחלוטין האפשרות להביא ארצה עובדים מקצועיים זרים לענף הבניין.

גם בחברות הנדל"ן הגדולות אומרים היום כי במצב הנוכחי לא ניתן להגדיל את היקפי הבנייה. "במקרה הטוב" אומרים הקבלנים "אנו מנסים לשמור על המצב הקיים אבל לא נוכל לקדם פרויקטים חדשים".

לדברי עמיר בקיש, סמנכ"ל התפעול של א.דורי, היקף התחלות הבנייה עומד בשנים האחרונות על ממוצע של כ-32,000 התחלות בנייה בשנה והוא צפוי לרדת בצורה משמעותית אם לא ימצא פתרון למחסור בכח האדם בענף ואם תבוטל מכסת העובדים המקצועיים הזרים. "לצערנו" אומר בקיש, "אין כיום מספיק עובדים ישראלים בתחום העבודות הרטובות". לדבריו, ההשלכות של המחסור הוא התארכות משך הבנייה ועיכובים במסירת דירות, עיכובים שיפגעו הן ברוכשים והן בקבלנים.

לדברי לין, הניסיון לטעון כי עובדים ישראלים ימלאו את מקומם של העובדים המקצועיים הזרים בענף הבנייה היא אמירה פופוליסטית שתיפגע במעגלים רבים: "למרות התנאים הטובים המוצעים לעובדים בתחום, כל הניסיונות לשכנע ישראלים לעבוד בעבודות הרטובות בענף הנדל"ן לא צלחו" אומר לין.

"תחום העובדים המקצועיים הזרים בענף הנדל"ן הוא התחום המוסדר ביותר מבין כל הענפים בהם פועלים עובדים זרים בארץ. תנאי התעסוקה שלהם מובטחים והם לא משפיעים כלל על רמת האבטלה המקומית. פגיעה בהיקף הבנייה תגרום להמשך עליות מחירי הנדל"ן, דווקא בתקופה בה כל הגורמים מנסים למנוע עליות מחירים אלו".