איזה מעשה ממלכתי עשה הנגבי?

נזק גדול ייגרם לעיקרון השוויון בפני החוק אם יזכה ליחס מועדף, ואין לכך כל הצדקה עניינית

עדויות אופי הם דבר מקובל, אפילו נחוץ, בשלב הדיון המשפטי על גזירת עונשו של אדם שהורשע. האם המכתבים שהוגשו הבוקר (א') לבית משפט השלום בעניינו של צחי הנגבי יכולים להיכלל בקטגוריית עדויות אופי?

רשימת האישים החתומה על המכתבים מרשימה, בעיקר בגלל היותה מאד מגוונת. אין שם רק פוליטיקאים ומלחכי פינכה, אלא גם נשיא לשעבר, שופטים עליונים לשעבר, סופרים בהווה, כלומר אנשים רציניים שבקשה שלהם יוצרת אמון ואמינות.

אנשים כאלה ללא ספק מאמינים במה שהם מבקשים, ומה שהם מבקשים זה שבית המשפט, שהרשיע את הנגבי במספר עבירות חמורות, לא יגזור עליו קלון. הסיבה ברורה: כתם הקלון ייאלץ את הנגבי למצוא לעצמו חיים מחוץ לחיים הפוליטיים.

כל זה, כלומר ההנחה שמדובר באישים רצינייים שתוכם כברם, אינו שולל את האפשרות שהם טועים, וזה ברור גם מבלי שנצטט במלואה את האמירה שכוונות טובות וכו'. קודם כל לא בטוח שמדובר בהליך ראוי, הן מבחינה ציבורית ובעיקר מבחינה משפטית.

כאשר בא אדם לתת עדות אופי בבית המשפט, הוא צפוי לחקירה נגדית, שאולי תערער את נימוקי בקשתו ואולי אפילו תגרום לו לחזור בו ממנה. עדות בלי אפשרות לחקור אותה אינה נחשבת לעדות, בוודאי לא לעדות שבית המשפט רשאי להסתמך עליה.

האם השתנה? באמת?

הצורך בחקירה נגדית של המבקשים להיטיב עם הנגבי בולט ביותר כאשר קוראים את נימוקיהם. הם קובעים, למשל, שהנגבי השתנה. כ"הוכחה" הם מציינים את התנהגותו האחראית, השקולה והמאד נימוסית של הנגבי בשנים האחרונות. בחייכם - אתם כבר ראיתם אדם שבזמן משפט נגדו לא מתנהג בצורה מופתית? - השאלה היא מה יהיה אחר-כך, וכאן אנחנו מתבקשים להאמין שהנגבי באמת השתנה.

האם אפשרי לאדם כמו הנגבי, בגילו, ממש להשתנות - במיוחד כשכשל לא פעם אחת, אלא כמה פעמים?

הטיל קלון על הממלכתיות

עוד כותבים המבקשים: "אנו מאוחדים בדעה כי לח"כ הנגבי יכולת רבה להוסיף ולתרום לעשייה הממלכתית ולסייע למדינת ישראל הניצבת בפני אתגרים מורכבים".

איך הנגבי יכול להוסיף ולתרום לעשייה הממלכתית, כאשר בכל המכתבים אין רשימה של מעשים כאלה, אפילו לא מעשה ממשי אחד!! מבחינת העובדות הידועות, הרי משחר נעוריו עשה הנגבי צרות גדולות למדינה (בימית, למשל), והמעשים עליהם הורשע הטילו קלון גדול מאד על העשייה הציבורית והממלכתית בכללה.

השוויון בפני החוק

אם להנגבי יש באמת כישורים לעשייה ציבורית, כפי שטוענים המבקשים, אין מניעה שימשיך לעשותם. הקלון לא מוציא את הנגבי מהציבור, אלא רק מהפוליטיקה. גם עם קלון יכול הנגבי להירתם, למשל, לסייע לילדים נזקקים, למשפחות עניות, אולי להיות יושב ראש של אחת העמותות.

יש אוקינוס אפשרויות לאדם שרוצה להועיל לציבור - גם מחוץ לפוליטיקה. ומצד שני, נזק גדול ייגרם לעיקרון השוויון בפני החוק אם הנגבי יזכה ליחס מועדף, בעצם ללא שום הצדקה עניינית.