אין חלקי חילוף אבל יש קייס: אושרה ייצוגית נגד מגה גלופלקס

בבקשה לייצוגית בסך מיליארד שקל, שהוגשה נגד "אלטמן רוקחות טבעית", נטען כי הפרסומות למוצר גורמות להטעיית הצרכנים, מאחר שהן מבטיחות חידוש או ריפוי של סחוסי המפרקים

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מגן אלטוביה, אישר הגשת תובענה ייצוגית על סך מיליארד שקל נגד חברת "אלטמן רוקחות טבעית", יצרנית תוסף המזון "מגה גלופלקס", בטענה להטעיית צרכנים.

בית המשפט קבע כי הנתבעות לא הצליחו לסתור את קביעת הממונה על הגנת הצרכן, שלפיה המחקרים המדעיים מלמדים לכל היותר על תרומת החומרים שבמוצר לשיכוך תסמיני מחלת האוסטוארתריטיס, להבדיל מריפוי המחלה.

בתביעה שהגישו אילן ג'אן ויצחק חשן, הסובלים מבעיות פרקים והינם צרכנים של המוצר, נטען כי הפרסומות למוצר גורמות להטעיית הצרכנים, מאחר שהן מבטיחות חידוש או ריפוי של סחוסי המפרקים. זאת, לטענתם, כאשר במחקרים הרפואיים קיימת מחלוקת אם החומרים המצויים בתכשיר יעילים בהפחתת תסמיני מחלת ניוון המפרקים, ובכל מקרה לא הוכח כי יש בכוחם לטפל במחלה, לרפאה, למונעה או לעכב את התפתחותה.

טיפול בתסמיני המחלה

החברות הנתבעות, אלטמן רוקחות טבעית, טעם טבע טיבולי וטעם טבע-אלטמן שותפות כללית, דחו את הטענות כנגדן וטענו כי הוכחה יעילותו של המוצר. בנוסף, ציינו כי הן אינן מגדירות את "מגה גלופלקס" כתרופה, אלא כפי שהוא - "תוסף מזון מעולה".

השופט אלטוביה קבע כי "מבלי לקבוע מסמרות באשר ליעילות החומרים בהקלה על הסימפטומים של המחלה... דומה כי על הכול מוסכם כי אין בכוחו של המוצר לרפא את המחלה".

השופט הוסיף כי "האדם הסביר הנתקל באוסף היגדי המשיבה (אלטמן רוקחות, א' ל"ו) כמכלול, עלול שיהיה מוטעה לחשוב כי בנטילת המוצר לצד הבאת המזור לכאביו, יהא בכוחו של המוצר גם 'לפתור את בעייתו מבפנים', כדברי הפרסומות, במובן של ריפוי מחלתו. אדם זה, מבלי שנועץ באיש מקצוע, עלול שלא להבחין בין טיפול בבסיס המחלה וריפויה לבין טיפול בתסמיניה". (בש"א 5989/06).

מחברת "טעם טבע-אלטמן" נמסר בתגובה כי "בית המשפט הכיר בתרומה של מגה גלופלקס לכאב ושיפור טווח התנועה של המפרקים, ובכל זאת אישר את התביעה כייצוגית בגין פרסומים שהיו עד לשנת 2006 בנושא של שיקום סחוס. נושא זה שנוי במחלוקת ויידון בתביעה. לטענתנו מדובר בסמנטיקה - פרשנות של מה הוא שיקום.

"בית המשפט לא דן ביעילות המוצר אלא עוסק בניסוח המסר הפרסומי כפי שהיה עד לשנת 2006. סקר מ-2008 שבוצע על-ידי מכון ברנדמן למחקר העלה כי 79% מהאורתופדים בישראל ממליצים על מגה גלופלקס. כל קופות-החולים בישראל מוכרות מגה גלופלקס בבתי-המרקחת שלהן. רכיבי מגה גלופלקס מומלצים על-ידי ארגונים מקצועיים מהחשובים ביותר בעולם כחלק מטיפול באוסטאוארטריטיס".