צפו בווידיאו: מה חושבים אנליסטים בשוק על מניות הגז?

גלובס tv גיל בשן מ-IBI: "לרציו יש רק פרוספקט ולכן ההשקעה בה כל כך מסוכנת" ■ ירון זר מכלל פיננסים: "לאבנר ודלק קידוחים יש תיק רחב יותר של החזקות"

בשנה האחרונה מניות הגז והנפט הניבו מאות ואלפי אחוזים בעיקר על בסיס אופטימיות יתר ותאוות הסיכון של המשקיעים. נורות האזהרה מהבהבות בעוצמה הולכת וגוברת עם כל יום שעובר אך עם המספרים קשה להתווכח. בשנת תש"ע שותפויות הגז והנפט הניבו למשקיעים סכום אסטרונומי של 23 מיליארד שקל.

לרגל פתיחת השנה החדשה בענף הכי ספקולטיבי בבורסה של ת"א, יצאנו לבדוק לאן פניו של התחום בחודשים הקרובים מהן המניות שכדאי להחזיק ומאלו כדאי לכם להיפטר במהרה.

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI מעריך כי "למעשה יש 3 רבדי שווי: שותפויות שמספקות גז בפועל דרך ים תטיס, תגילת מוכחת שעדיין לא מפיקה שזו תגלית 'תמר' ומגזר החיפושים שפה יש לנו את פרוספקט 'לוויתן' שהוא עם הסתברות לתגלית מסחרי ועוד כל מיני חלומות קצת יותר רחוקים על כל מיני היתרים ורישיונות שחברות שפעילות בתחום נכנסו לאחרונה ויש עוד חברות ותיקות כמובן שמשחקות בעולם הזה. הרובד השלישי הוא הרבה הרבה יותר קשה לתמחור".

בשן מוסיף כי "השותפויות של דלק הן היחידות שמשחקות בכל הרבדים של שווי. ישראמקו שייכת לרובד השני בשל החזקתה ב'תמר' והרובד השלישי הבולט ביותר זה למעשה רציו שמה שיש לה זה פרוספקט גז ומה שנקרא מאגר 'לוויתן' ובגלל זה בעצם למעשה ההשקעה ברציו היום היא כל כך מסוכנת".

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים מסביר כי "אם נתייחס לרציו , אז לדעתי היא צריכה להיות במשקל חסר בתיקי מוסדיים ואצל לקוחות פרטיים היא אמורה להיות במינון נמוך בלבד או לאוהבי סיכון וחשוב להדגיש את זה".

"יהיו לנו חודשים מעניינים עם שלל חדשות ואירועים"

זר ממשיך ואומר כי "לאבנר ודלק קידוחים יש תיק רחב יותר של החזקות. אני חושב שהן נסחרות בשווי הוגן והן מעניינות בסך הכל להשקעה. לגבי ישראמקו - היא המועדפת לגביי מבין שותפויות הגז. לדעתי גם נושא המימון סוף סוף ייסגר מתישהו בסביבות אוקטובר ולכן היא נראית הזדמנות מעניינת".

בשן הוסיף עוד, כי "יהיו לנו חודשים מעניינים עם שלל חדשות ואירועים בתחום של סקטור הנפט והגז. כבר ביום רביעי הקרוב גבעות תקבל את הדו"ח ההנדסי ובתוך חודש תפרסם הערכה כלכלית למאגר 'מגד 5'. באוקטובר צפויה להגיע אסדת הקידוח לבצע קידוחי אקספלורציה במאגר 'לוויתן'. לאחר מכן, לקראת סוף השנה, אנחנו נקבל תוצאות הסקרים הסיסמיים המלאים מרישיונות 'מירה' ו'שרה' ונוכל לדעת את ההסתברות לתגלית מסחרית בשטחים הללו. באזור חודש מארס 2011 אנחנו כבר נקבל דיווחים לגבי הימצאות של גז בפרוספקט לוויתן והאם יש לנו פה תגלית משמעותית שתשנה לחלוטין את משק הגז בישראל. בסופו של דבר יהיה מעניין".