גם אחרי הנחה 'פסגות' יקרה מדי

ימיו של ורמוס בבית ספורים. לפני הכול תידרש זהבית כהן לחפש מנכ"ל לבית

אנשים מתקשים להעריך את עצמם. אחדים סובלים מהערכת יתר, אחרים ממעיטים. נדיר שאדם יודע כמה בדיוק הוא שווה, אבל הזכות הזו נפלה בחלקו של רועי ורמוס. 300 מיליון שקל - זה השווי של ורמוס. שווי פסגות עם ורמוס בתפקיד המנכ"ל הוא 3.1 מיליארד שקל, השווי בלעדיו הוא 2.8 מיליארד שקל.

בכל מקרה, תהיה או לא תהיה עסקה בין יורק לאייפקס, ורמוס ילך הביתה. לא מיד, אבל גם לא עוד הרבה זמן. אבל שאף אחד לא יתבלבל, הקריירה של ורמוס לא נגמרת. אין הרבה אנשים בשוק ההון עם יכולות מוכחות כמו שלו, אין הרבה מנהלים עם הכישורים שלו והצלחותיו. אחרי שיניח את חקירת הרשות מאחוריו, ורמוס יחזור. לגבי רביד קודמתו לקח שלוש שנים, לורמוס יקח פחות.

שווי הוגן?

שיעור ההנחה שתיתן יורק לאייפקס לא מפתיע. אמנם חצי שנה סיפרו לנו שאין שום דרישה רשמית של אייפקס להפחתת מחיר, אבל אף אחד לא קנה את זה. כצפוי, הצדדים ייפגשו לקראת האמצע. הפשרה הצפויה, שיעור ההנחה של 7%-10% מהמחיר, מייצג מצד אחד את הלהיטות של זהבית כהן לסגור עניין, לצד ההבנה של בלנק שהוא עלול להישאר בסוף ללא עסקה וללא הנהלה.

אם כהן תיסוג מהעסקה, בלנק עלול למצוא עצמו בהמשך הדרך, לאחר שחקירת הרשות הייתה מובילה לשינויים בהנהלת פסגות, בבעיה. כל קונה אחר יתחיל את המו"מ מהמקום שבו כהן הפסיקה, ואף אחד לא באמת יודע איך ישרדו נכסי פסגות אחרי שורמוס יעזוב.

כהן, מבחינתה, לוקחת סיכון עצום. בפסגות אין את עודפי ההון והדיבידנדים החבויים שהיו בבזק, לפסגות אין נדל"ן הרשום בספרים מתחת לערכו כמו בתנובה. בפסגות אין יכולת לחלק דיבידנדים של מאות מיליוני שקלים בשנה, ומדובר בבית השקעות הכפוף לרגולציה מחמירה.

לטעמנו, המחיר יקר מדי. פסגות לא הייתה שווה מלכתחילה 3.1 מיליארד שקל, וגם שווי של 2.8 מיליארד שקל אחרי ההנחה, מופרז מדי. כהן קונה במחיר גבוה מאוד וכקרן השקעות שצריכה להשביח חברה על מנת לייצר אפסייד לקראת יום המכירה, עומד בפניה אתגר גדול.

דם חדש

המשימה הראשונה שעומדת בפני כהן תהיה למצוא מנכ"ל חדש. זו אינה משימה קלה. צריך מנכ"ל שיהיה מקצוען שוק הון, צריך יו"ר חדש שיוכל לייצר אוטוריטה, יסתדר עם המנכ"ל ויאפשר לו לעבוד, וצריך ששניהם יסתדרו עם סגנון הניהול התובעני/ריכוזי/חודרני של כהן.

מעבר לכך, המנכ"ל שייכנס לתוך נעליו הגדולות של ורמוס מסתכן במוניטין שלו. פסגות נהנתה עד היום מהיתרון האיכותי של הנהלתה, ולא בטוח שאחרי פרישת ורמוס ההנהלה תישאר. זאת ועוד - כמספר אחת בשוק חשופה פסגות לתחרות, ומותקפת מכל הכיוונים, כאשר מתחרים חדשים כמו הפניקס/אקסלנס, מגדל, ודש איפקס רק מתחזקים.

אין לפסגות קרן פנסיה משמעותית, אין לה מוצרי ביטוח, והיא נכה בזרוע ההפצה. לכן כל מנכ"ל שייכנס לתפקיד שם את ראשו מתחת הגיליוטינה, כי להגיע להיות מספר אחת זה קשה, אבל לשמור עליו קשה יותר.