מה יעלה בגורל הבנייה הלא חוקית לכאורה בארלוזורוב 36 בר"ג?

ההכרעה צפויה בנובמבר ■ הקראת כתב האישום נקבעה לאתמול אך הנאשמים ביקשו דחייה ■ כתב האישום ייחס לנאשמים עבירות של הריסה ובנייה ללא היתר וביצוע עבודות בניגוד לתוכנית

בית משפט השלום בתל אביב נעתר אתמול לבקשת הנאשמים בבנייה הלא חוקית לכאורה ברחוב ארלוזורוב 36 באזור "גן הקופים" ברמת גן ודחה את הקראת כתב האישום לחודש נובמבר. לטענת הנאשמים הם לא היו ערוכים להגיב היום לסעיפי כתב האישום היות שחומר החקירה הגיע לידיהם רק בחודש אוגוסט.

כזכור, לפני מספר חודשים הגישה המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה כתב אישום נגד ארבעה גורמים המעורבים בבנייה שלא כדין בשטח התוכנית, הכוללים את מבקשי ובעלי היתר הבנייה - קבוצת הרכישה של הבניין, האדריכל עמירם כץ, המתכנן והמהנדס גבריאל תדז'ר והקבלן המבצע אביב סימון.

המבנה, שנבנה לפני 70 שנה בסגנון הבאוהאוס, השתרע בצורתו המקורית על פני שתי קומות וכלל 10 דירות. תוכנית מ-1995 התירה בניית 4 קומות בבניין עם 14 דירות, אבל תוכנית שקיבלה תוקף ב-2002 הגדילה את גובה הבניין ל-5 קומות ואת מספר הדירות ל-40. שתי תוכניות תקפות כיוונו לכך שהבניין יישמר ושעליו תתאפשר תוספת בנייה באופי המבנה המקורי. נקבע שאם ייהרס הבניין תחויב תוספת חניה. בכתב האישום צוין כי למרות שהמבנה נהרס מן היסוד ותחתיו נבנה בניין מגורים חדש בן שש קומות, לא הוקם מרתף חניה ובכך לא קוים התנאי הקבוע בתוכניות.

כזכור, כתב האישום ייחס לנאשמים עבירות של הריסה ובנייה ללא היתר וביצוע עבודות בניגוד לתוכנית, כך שבין היתר בנו בניין חדש בן חמש קומות מגורים מעל קומה שחלקה מיועדת למסחר - ללא היתר ובניגוד לתוכנית, ובנו 40 יחידות דיור חדשות למרות שהיתר הבנייה התיר הוספת 24 יחידות דיור ל-10 היחידות שהיו קיימות בבניין החדש.

קבוצת הרכישה, האדריכל כץ והמתכנן והמהנדס תדז'ר יוצגו היום בדיון על ידי עו"ד אפי שבח-דחב"ש ממשרד אגמון ושות' ועל ידי עו"ד יוסף משעל ממשרד אביאל, רומנוב, משעל. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב יוצגה באמצעות עו"ד ליאורה אפרתי.

השופטת, דורית רייך-שפירא פנתה לוועדה המחוזית בדיון ושאלה: "בתיקים האחרונים לא הייתם מרוצים, אני רואה שהחלטתם שלא להרים ידיים".

הנאשמים טענו כי בנוסף לעובדה שקיבלו את חומר החקירה באוגוסט, לא היה תיק בניין בהישג יד היות שהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת גן יצאה לחופש. בתגובה לכך שאלה השופטת: "הוועדה המקומית לא איתכם?"

לבסוף ציינה השופטת כי היות שהנאשמים ציינו שבכוונתם להגיש טענות מקדמיות, יש להגישן לפני אמצע נובמבר על מנת שתוכל להתקבל הכרעה עוד לפני סוף נובמבר.

לאחר הדיון ציין נציג קבוצת הרכישה של הבניין, ניצן ארליך, כי "קניתי את הבניין יחד עם 41 איש, תוכנית שתכנן אדריכל, עם היתר. נוצרה פה תחושה כאילו בנינו את הבניין בשתיים בלילה. כל הסיפור הוא אם החניות מתחת או לא מתחת. יש שם מתקן אוטומטי של 10 חניות ובמכפילים עוד שתיים".

כץ ביקש לציין לאחר הדיון כי "אין מחלוקת לגבי מספר החניות בפועל וכל מה שנדרש בהיתר אכן בוצע בפועל בשטח. מילאנו את דרישות ההיתר לגבי מספר החניות ואדגיש שיש דוח מהנדס תנועה שמסביר שבגלל הגיאומטריה וגודל המגרש לא ניתן לבצע מרתף חנייה היות שנדרשים 25 מטר אורך לרמפה רק כדי להיכנס למרתף ולצורך זה היה צריך להרוס את קיר השימור. פתרון החנייה שתוכנן ובוצע בפועל הוא הפתרון הסביר שמגובה בדוחות של מהנדסי תנועה ועונה על כל הקריטריונים של הגדרות התב"ע של רמת גן למרתפים".