שיכון ובינוי הגישה לרישום את תחנת הכוח הסולארית בצאלים

תחנת הכוח המתוכננת, שתוקם בהשקעה מוערכת של כ-500 מיליון דולר, עתידה לייצר חשמל נקי בהספק של כ-120 מגוואט

קבוצת שיכון ובינוי הגישה לרישום במנגנון הפחתת הפליטות של האו"ם (CDM) את פרויקט תחנת הכוח הסולארית שהיא מקימה בשיתוף קיבוץ צאלים.

תחנת הכוח המתוכננת בצאלים, עתידה לייצר חשמל נקי בהספק של כ-120 מגוואט בטכנולוגיה מסוג "שוקת פרבולית" (Parabolic Trough) הנחשבת לטכנולוגיה יעילה לייצור חשמל נקי, ומתאימה לנתוני האזור.

התחנה תשתרע על שטח של כ-3,000 דונם וההשקעה בהקמתה מוערכת בכ-500 מיליון דולר. בשיכון ובינוי מסרו כי התחנה צפויה לפעול לפני התחנות היזומות המתוכננות ע"י ממשלת ישראל בתמנע, אשלים וכי תספק מעל אחוז מהייצור החשמל במדינת ישראל.

החשמל שתפיק התחנה יוזן לרשת הארצית, ויקטין את הצורך בייצור חשמל בתחנות כוח סטנדרטיות, הפועלות באמצעות מקורות אנרגיה מתכלים, כמו דלק נוזלי, פחם או גז טבעי. בכך, תתרום התחנה להפחתה ניכרת לא רק של פליטת גזי חממה, אלא גם פליטת מזהמים נוספים, בהם NOx ו-SOx.

אמיר לוי מנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת, אמר כי "אנו גאים לקחת חלק במאמץ העולמי להפחתת פליטות גזי חממה ולהיות החברה הראשונה בישראל שרושמת מגה פרויקט למנגנון ה-CDM בתחום האנרגיה המתחדשת".

רישום הפרויקט מתבצע באמצעות חברת אקוטריידרס הישראלית, אחת מן החברות המובילות בתחום ה-CDM בארץ ובעולם. מנגנון CDM מאפשר למפעלים וחברות במדינות מפותחות (כדוגמת מדינות אירופה המערבית, קנדה ויפן) לרכוש ממפעלים וחברות במדינות מתפתחות (ביניהן ישראל, אשר סווגה בפרוטוקול קיוטו ובאמנת האקלים כמדינה מתפתחת) "זכויות הפחתת פליטה" שמחליפות הפחתת פליטות ב"בית". זכויות אלו מונפקות על ידי מועצת המנהלים של מזכירות האמנה באו"ם לאחר ששוכנעה כי הושגה הפחתה בפליטות גזי חממה במסגרת פרויקט מסוים המבוצע במדינה מתפתחת.