קרמר חוזר לנאסד"ק: אימפרבה רוצה להנפיק לפי 300-400 מ' ד'

אחרי שמימש מניות צ'ק פוינט ב-250 מיליון דולר, שלמה קרמר מתקרב לעוד אקזיט ■ החברה תנסה לגייס כ-70-100 מיליון דולר, כנראה בתחילת 2011 ■ גם רכישתה עומדת על הפרק

ההיסטוריה המודרנית של חברות הטכנולוגיה הישראליות אינה עתירה בהנפקות מוצלחות. אמנם, לא מעט חברות מקומיות גייסו כסף רב בוול סטריט, אך רק מעטות הצליחו לפרוע את ההבטחה שניתנה למשקיעים וסיפקו את התשואה המקווה גם לאחר שנה-שנתיים בשוק הציבורי.

הבעיות המרכזיות הן מוכנותן של החברות, השורה התחתונה והעליונה שלהן ושאין הייפ בשוק הטכנולוגי סביב מוצריהן. חברת Imperva מקווה שאצלה הדברים ייראו אחרת.

ל"גלובס" נודע כי החברה החלה בשיחות עם בנקאי השקעות בארה"ב וכעת היא עומדת לקראת בחירת חתם מוביל להנפקתה. במסגרת ההנפקה, שמתוכננת להתבצע לפי 300-400 מיליון דולר, תנסה החברה לגייס 70-100 מיליון דולר. ההנפקה, שביצועה תלוי בראש ובראשונה במצב השווקים הלא יציב, מתוכננת לצאת לפועל בתחילת 2011. לא ניתן היה להשיג את תגובת החברה.

פרידה מגיל שויד

את אימפרבה, שמתמחה בפתרונות אבטחה להגנה על בסיסי נתונים וקבצים, הקימו ב-2002 שלמה קרמר, שגם מכהן כיום כמנכ"ל, עמיחי שולמן, מיקי בודאי ויואב איצקוביץ'. קרמר, שהיה הצלע השלישית לצד גיל שויד ומריוס נכט, בהקמת חברת צ'ק פוינט , הוא השם הבולט בחברה, שגם פתח עבורה את הדלתות בשלבים הראשונים.

את צ'ק פוינט עזב קרמר בסוף 1998, על רקע מה שהוערך אז כחילוקי דעות מקצועיים עם שויד. לאורך השנים, השתדלו גם קרמר וגם שויד לכבס את הכביסה המלוכלכת בפנים, גם בעת הקמת אימפרבה, שבתחילת דרכה נראתה כמתחרה בצ'ק פוינט.

אלא שהטכנולוגיות של החברות שונות. בעוד שצ'ק פוינט מספקת הגנה על הרשת הפנימית של החברה כלפי איומים מרשת האינטרנט, הרי שאימפרבה מספקת פתרונות ממוקדים יותר ומגינה על מידע ועל אפליקציות ספציפיות שהחברה מספקת מפני חדירות לא מורשות.

לאורך השנים, קרמר מימש מניות של צ'ק פוינט ברבע מיליארד דולר לפחות. עם כסף זה הפך קרמר למשקיע פעיל ביותר בשוק ההיי-טק הישראלי. מלבד אימפרבה, הוא מעורב כמשקיע וכחבר דירקטוריון גם בחברות קונפידלה, וורקלייט, טראסטיר וסקיור איילנדס.

השאלה היא אם החברה אמנם תצליח להשיג את השווי המבוקש וגם לשמור על הערך שלה בתקופה שלאחר ההנפקה. לפי נתוני חברת המחקר IVC, באימפרבה הושקעו 54 מיליון דולר על-ידי מספר קרנות: ונרוק, גריילוק, USVP, אקסל פרטנרס ו- Meritech Capital. בחברה עובדים כיום 280 עובדים, המטה שלה נמצא בעמק הסיליקון ומרכז הפיתוח בתל אביב.

אימפרבה פועלת באחד השווקים החמים בתחום האבטחה: הגנה על בסיסי נתונים מפני חדירה לא מורשית - DAM (Database Access Monitoring), ולצד זה בפתרונות בתחום ההגנה על אפליקציות מבוססות אינטרנט (WAF).

שני התחומים חדשים יחסית ונמצאים בתחילת הדרך, כשאימפרבה היא אחת החברות המובילות בהן. המספרים של אימפרבה נראים בהתאם. לפי הערכות, החברה עתידה למכור ב-2010 בקצב של 70 מיליון דולר, צמיחה משמעותית לעומת מכירות של 40-50 מיליון דולר אשתקד. אימפרבה רווחית מ-2009 ומציגה תזרים חיובי מפעילות שוטפת.

הפגישות שמבצעת כעת הנהלת החברה עם שורה של חתמים מובילים, אינן מפתיעות. לפי הערכות, כבר ב-2008 עמדה החברה להנפיק, אולם המשבר בשווקים דחה מעט את התוכניות.

על רקע התקופה הבעייתית שעוברת על שוק ההון בכלל ועל חברות הטכנולוגיה שיוצאות להנפקה בפרט, שוק פתרונות האבטחה דווקא נמצא בתקופה מצוינת.

קדחת הרכישות

מעל ל-50 רכישות התבצעו בשנה האחרונה בתחום האבטחה, כאשר רכישת מק'אפי בידי אינטל תמורת 7.7 מיליארד דולר, העבירה את השוק ל"מוד" פעולה חדש, עם סכומים גדולים בהרבה ואפשרויות שלא נראו בעבר.

טרנד המיזוגים והרכישות בתחום האבטחה בא לידי ביטוי מוגבר בתחום ה-DAM, בו מובילה אימפרבה. העסקה הבולטת של השנה האחרונה בתחום הייתה רכישת גארדיום, בעלת השורשים הישראליים, בידי IBM תמורת כ-200 מיליון דולר.

במאי הצטרפה אורקל לחברות הענק שמחזיקות בפתרון דומה, כשרכשה את Secerno, ולפי הערכות תהיה בקרוב הצטיידות של חברות מחשוב נוספות בטכנולוגיות מסוג זה. היום, למשל, ביצעה HP רכישה של ArcSight תמורת 1.5 מיליארד דולר, מכפיל מכירות של 8.

הביקושים לטכנולוגיה מהסוג שמפתחת אימפרבה, עשויים להיות סיבה מרכזית לכך שהחברה לא תצא בסופו של דבר להנפקה. לפי הערכות, בין השאר מק'אפי ו-EMC ניהלו בעבר שיחות עם אימפרבה לקראת רכישתה, אולם המהלך לא יצא לבסוף אל הפועל.

את מק'אפי, שמוגבלת כעת בעקבות המיזוג עם אינטל, קשה לראות מבצעת רכישה משמעותית, אבל לא מן הנמנע שבמקביל לניסיונות ההנפקה מנהלת אימפרבה גם שיחות עם אחת מחברות המחשוב או התקשורת על רכישה אפשרית.

אינפו: הנפקות ישראליות בנאסד
 אינפו: הנפקות ישראליות בנאסד