ארה"ב: המלאים העסקיים זינקו ביולי ב-1% לעומת צפי ל-0.7%

(עדכון) - המכירות הקמעונאיות עלו מעל לצפי ב-0.4% באוגוסט, חודש שני ברציפות של עלייה במכירות ■ שלמה מעוז: "אנחנו לא בדרך למיתון; 'ראלי ספטמבר' לא ייעצר"

בעוד כלכלנים רבים מתחבטים בשאלה האם כלכלת ארה"ב גולשת למיתון נוסף אם לאו, נתונים שפורסמו היום (ג') בארה"ב מעידים על חודש שני ברציפות של עלייה במכירות ברשתות הקמעונאיות. נתונים אלה חשובים במיוחד כיוון שהם מצביעים על חוזק הצריכה הפרטית, שמהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג בארה"ב.

לפי הנתונים, המכירות עלו ב-0.4% בחודש אוגוסט, לאחר עלייה של 0.1% ביולי. הנתון היה גבוה מהתחזיות המוקדמות בשוק, שעמדו על 0.3%. המכירות ללא מוצרי תחבורה עלו ב-0.6% באוגוסט - מעבר לתחזיות בשוק שעמדו על 0.4%. להוציא את נתוני מכירות מוצרי התחבורה, דלקים ומוצרי בנייה, המכירות עלו ב-0.6% - שיא שלא נראה מאז חודש מארס.

השוק הגיב מהר לנתונים והחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט מחקו ירידות של כ-0.5% ועברו באופן מיידי לעלייה של 0.1%.

"אנחנו לא בדרך למיתון, אין סיכוי לתחתית כפולה", אמר ל"גלובס" שלמה מעוז, הכלכלן הראשי באקסלנס נשואה. "הצמיחה בצריכה הפרטית בארה"ב היא מתונה אך עקבית. הריבית הנמוכה היא רוח גבית למניות ורוח לא-גבית לאג"ח הארוכות, כלומר תשואת האג"ח הממשלתיות עוד תעלה. יש אינפלציה נמוכה ואין איום של העלאת הריבית, ולכן 'ראלי ספטמבר' לא ייעצר והוא יימשך בשבועות הקרובים לפחות".

מכירות הבגדים ברשתות הקמעונאיות עלו ב-1.2% באוגוסט, מכירות המזון עלו ב-1.3% והמכירות ברשתות המזון והברים עלו ב-0.1%. מנגד, מכירות מוצרי האלקטרוניקה ירדו ב-1.1% ומכירות הרהיטים ירדו ב-0.5%.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בדש ברוקראז', אומר כי למרות הנתון החיובי אסור לשכוח שבמונחים אבסולוטיים המכירות הקמעונאיות נמצאות היום ברמות שהיו לפני כמעט 5 שנים.

"חזרה לרמות הצריכה שהיו לפני המשבר אינה נראית באופק, כשהמשק האמריקני סובל ממצב התעסוקה הרעוע", הוא אומר. "הצרכנים, ובתוכם גם האנשים המועסקים, לא ממהרים להוציא כסף ולצרוך כשהם רואים את האיום של אובדן מקום העבודה וקושי רב במציאת עבודה חדשה, כפי שעולה מהנתונים על עומק האבטלה. בסה"כ נתוני מכירות הקמעונאיות אינם מבשרים על שינוי המגמה ומעידים על כך שמשק האמריקני ממשיך להתרחב בקצב איטי".

לאחר פתיחת המסחר פורסם נתון נוסף בארה"ב, לפיו עלו המלאים העסקיים ב-1% ביולי, זאת לעומת צפי לעלייה של 0.7%, כאשר שיעור העלייה במלאים העסקיים עלו על העלייה במכירות הקמעונאיות עליהם דווח מוקדם יותר (נזכיר כי בחודש יולי עלו המכירות הקמעונאיות ב-0.2%). יחס המלאי למכירות, המהווה אינדיקטור לביקושים בשוק נותר ברמה של 1.26 זה החודש השני ברציפות זאת בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד עמד יחס זה על 1.35.