כוכב המזל של קבוצת רד

עסקה מוצלחת אחת יכולה לעיתים לשנות מאזן כוחות של 30 שנה

1. לפני שבוע וחצי התארח יהודה זיסאפל בכנס של ארגון MIT בנושא דור שני ליזמות בהיי-טק הישראלי. את הכנס הנחה יזהר שי, שותף בקרן ההון סיכון האמריקנית קיינן, שבעברו הרחוק עבד בקבוצת רד.

בין המראיין למרואיין התפתח דו-שיח עתיר נוסטלגיה על הימים ההם.

בדיעבד, בין השורות התחבא הסיפור האמיתי. לצדו של זיסאפל האב היה אמור להופיע גם הבן, רועי זיסאפל, בחשיפה ציבורית נדירה. אלא שזיסאפל הבן ביטל ברגע האחרון את הופעתו, מטעמים של נסיעה עסקית דחופה.

ההתחלה, כך סיפר זיסאפל האב באותו האירוע, הייתה כולה במקרה. מזל גדול. רועי הגיע לחברה באמצע שנות ה-90 במטרה לסייע לאב, וניסה להתקבל כמהנדס פיתוח. אלא שאנשי כוח האדם בחברה סירבו, הוא לא התאים לטענתם. זיספאל האב נאלץ להתעקש ולהשתמש בקרבה המשפחתית בכדי לגרום לבן לעבוד בחברה שלו.

רועי הבן קיבל לידיו את מוצר איזון העומסים של החברה שנתקל בהתנגדות פנימית בחברה. ואולם, המוצר התפרץ לדלת פתוחה - עולם התקשורת שהתחיל להתפתח באותם הימים לכיוון של תקשורת מבוססת פרוטוקול האינטרנט - וכעבור תקופה קצרה גילה האב להפתעתו כי יש לו ביד מוצר מנצח שמוכר ב-4 מיליון דולר בשנה, כך במקרה, והשאר הוא היסטוריה. "רועי הצליח עם החברה והיא עד היום קיימת", אמר על כך זיסאפל האב בכנס.

מכירת רדוור בסכום הנושק למיליארד דולר, היא הצלחה יוצאת דופן. לא רק עבור בעלי המניות, אלא עבור המוצר הפשוט והלא מקובל, והמנהל הצעיר והלא מקובל שהוביל אותו בתחילת דרכו. אם אכן הרכישה תושלם, יעלה הבן על אביו ועל דודו, זהר זיסאפל, מבחינת הביצועים והתשואה שהצליח להשיג לבעלי המניות.

2. בשנה באה תחגוג קבוצת רד 30 שנה להיווסדה. עם מכירות של מיליארד דולר ועשרות חברות שהוקמו, נמצאת עד היום הקבוצה עם סימן שאלה גדול בנוגע להצלחתה. אחד המאפיינים הידועים של הזיסאפלים הוא חוסר נכונותם למכור, מה שאולי נכון כאסטרטגיה, אבל לפעמים כואב לחברות. עסקה מוצלחת ברדוור עשויה להיות סימן שדברים משתנים. ואולי לפחות לטובה באופן חלקי.

3. יש לקבוצה אחזקות במספר חברות שפעילת בשווקים חמים, לדוגמה רדוויז'ן שרואה את מתחרותיה נרכשות האחת אחרי השנייה. לא בטוח שהסיבה לכך שרדוויז'ן עדיין עומדת בפני עצמה היא האופי של הזיסאפלים.

יתכן שהסיבות לאי רכישתן של חברות אחרות בקבוצה קשורות יותר לביצועיהן ולטכנולוגיה מאשר להסכמת המייסדים.

אבל עסקה מוצלחת אחת יכולה לעיתים לשנות מאזן כוחות של 30 שנה.