פשרה בייצוגית: מגדל תפצה מבוטחי ביטוח חיים שקיבלו תגמול חלקי

לפי הפשרה, כל אחד מחברי הקבוצה יפוצה בשיעור של 60%-65% מההפרש הכספי שבין סכום הביטוח או יתרת ההלוואה שעמדה לפירעון - לבין התגמולים ששילמה מגדל בפועל

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר בשבוע שעבר הסכם פשרה במסגרת בקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד בנק לאומי למשכנתאות ומגדל חברה לביטוח, בטענה לתשלום תגמולי ביטוח חיים חלקיים ללא הצדקה.

לפי הסכם הפשרה, כל אחד מחברי הקבוצה יפוצה בשיעור של 60%-65% מההפרש הכספי שבין סכום הביטוח או יתרת ההלוואה שעמדה לפירעון - לבין התגמולים ששילמה מגדל בפועל. בנוסף נקבע כי ביחס למבוטחים לגביהם טרם אירע המקרה הביטוחי, תציע מגדל ביטוח משלים בהנחה משמעותית.

התובעת שוש רודריג ובן-זוגה המנוח נטלו הלוואה מהבנק, וכתנאי למתן ההלוואה דרש מהם הבנק לרכוש ביטוח חיים מחברת הביטוח מגדל שבשליטת בנק לאומי. התובעת טענה כי משנפטר בן-זוגה, מיאנה מגדל לפרוע את יתרת קרן ההלוואה, למרות שסכום הביטוח עלה במועד הפטירה על יתרת ההלוואה. הבנק ומגדל נימקו את הסירוב בכך שהתובעת רכשה ביטוח חלקי.

לטענת התובעת, טענה זו סותרת באופן חזיתי את המסגרת ההסכמית בין הצדדים, וכי קריאה של כל המסמכים הרלוונטיים אינה מוליכה בשום פנים ואופן למסקנה שהיא זכאית לתגמולי ביטוח חלקיים בלבד.

לדבריה, לפי חוזה ההלוואה ברור כי הלווים זכאים לסכום ביטוח בשיעור יתרת קרן ההלוואה ביום הפטירה, וכי המוטב זכאי לפירעון יתרת ההלוואה עד לסכום הביטוח.

התובעת טענה כי הבנק ומגדל הבטיחו לשלם לה תגמולי ביטוח בשיעור יתרת ההלוואה העומדת לפירעון או בשיעור סכום הביטוח (הנמוך מביניהם), ולא קיימו זאת.

התובעת יוצגה בידי עו"ד ד"ר שחר ולר; מגדל יוצגה בידי עוה"ד ד"ר גיל אוריון, אורית מלכא ושמרית קניג ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות'; ואת בנק לאומי למשכנתאות ייצגו עוה"ד יהודית גלאור ורותי שאולי ממשרד קנטור-אלחנני-טל ושות'.