האם רונית קן תאשר את עסקת מליסרון-בריטיש ישראל?

המומחים מסכימים: סביר שהמיזוג יאושר על ידי הממונה על ההגבלים עסקיים, אך ייתכן שיוצבו תנאים

"החשש בעסקת רכישת בריטיש ישראל על-ידי מליסרון הוא לפגיעה בתחרות בעיקר בשל היעדר אלטרנטיבות, וכתוצאה מכך מחירי השכירות לחנויות ולרשתות קמעונאיות עלולים לעלות באופן משמעותי, ועליית מחירי השכירות תגולגל בסופו של דבר לצרכן", אומר עו"ד דוני טולדנו, ראש מחלקת הגבלים עסקיים בצלרמאיר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-טולדנו.

"מליסרון תוציא את בריטיש כמתחרה מן השוק ויישארו שניים בלבד. לאחר העסקה תהיה מליסרון בעלת נתח שוק משמעותי עד כדי מונופול, ובכל מקרה מלירסון ועזריאלי ייהפכו ביחד לדואופול", מסביר טולדנו.

חברת מליסרון הציבורית וחברת עופר השקעות הפרטית, שתיהן בשליטת משפחת יולי עופר, רוכשות את השליטה בחברת הנדל"ן בריטיש ישראל, מידי ליאו נואי (55.8%) ופויו זבלדוביץ' (15.7%), לפי שווי של 2.4 מיליארד שקל לבריטיש.

אם אכן תמצא רונית קן, הממונה על ההגבלים עסקיים, כי העסקה מעלה חשש ממשי לפגיעה בתחרות עבור בעלי העסקים הנמצאים בקניונים, היא לא תאושר. "אם מחירי השכירות יעלו, לממונה יהיו את כל הסיבות להתנגד לעסקה", אומרת עו"ד מיכל הלפרין, שותפה במשרד מיתר ליקוורניק גבע & לשם ברנדויין, המתמחה בתחום ההגבלים העסקיים. אלא שלטענתה, מיזוג כזה אינו משנה את מפת הקניונים מבחינה ריכוזית. "מליסרון קונה מספר קניונים שהם פי חמישה כמעט מאלה שהיא מחזיקה, אבל היא לא משנה את מפת הריכוזיות בתחום. זה יפתיע מאוד אם הממונה תחליט שעסקה כזו משנה משהו עבור הרשתות. עבור בעלי עסקים עדיין בשלב זה יש מספיק חלופות", אומרת הלפרין.

השפעה אזורית על התחרות

עו"ד מתן מרידור מומחה בהגבלים עסקיים, שותף במשרד אגמון ושות', לא מאמין שגודל השוק של בריטיש אמור להשפיע על אישור המיזוג והוא סבור שהממונה צריכה לבחון האם לרשת קניונים יש משמעות כרשת.

"אני לא חושב שמי שגר ברעננה ונוסע לסוף שבוע בחיפה, יקנה דווקא ברשת של הקניון שהוא מכיר. אם הרשות תגיע למסקנה שיש משמעות של קרבה כזאת, אז המיזוג יהיה בעייתי. לדעתי לרשת קניונים אין כוח אמיתי כלפי הצרכנים. לעומת זאת, אם יימצא שלרשת יש כוח כלפי ספקים, אז כאן יש ניצול מונופוליסטי. על פניו הנתונים בשוק לא נראים מדאיגים. המיזוג הזה קטן בכדי שיהיה משמעותי", מסכם מרידור.

יש להניח שבבחינת המיזוג יישקלו שיקולים של השפעה על התחרות ברמת הצרכן הסופי, ברמת בתי העסק, ברמה הארצית וברמה הגיאוגרפית.

"במישור של הצרכנים יש להניח שהרשות תבדוק אם העסקה משפיעה על התחרות. לדוגמה, אם היא משפיעה על כמות הקניונים והמגוון בכל קניון באזור מסוים. מול בתי העסק, יש להניח שהרשות תבחן השפעה של המיזוג עליהם גם במישור הארצי וגם במישור האזורי גיאוגרפי. לדוגמה, אם באזור גיאוגרפי נתון יש שני קניונים של כל אחד מהצדדים, והמיזוג יוביל לכך שבאותו אזור שני הקניונים יהיו בבעלות אחת, יש להניח שזה ישפיע על הניתוח התחרותי באותו אזור ועל החלופות שיעמדו בפני בתי עסק שונים באותו אזור", אומרת עו"ד טל אייל-בוגר, שותפה העומדת בראש מחלקת ההגבלים עסקיים במשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות'.

מיזוג מותנה

"לרשות יש סמכות לאשר מיזוג, להתנגד לו, או לאשרו בתנאים, הכול בהתאם לניתוח ספציפי של כל עסקה . אם לדוגמה גילתה הרשות בעיה תחרותית באזור מסוים, לא מן הנמנע שהיא תתנה את המיזוג בכך שהקניון באזור לא יהיה חלק מהמיזוג", אומרת אייל-בוגר.

"במקרים קודמים בהם נדונו מיזוגים אופקיים בשווקים ריכוזיים עם מספר השחקנים קטן, הממונה לא היסס להתנגד, למשל במיזוג חברות הדלק דור-אלון עם סונול", אומר טולדנו ומתייחס לעסקאות עבר בשוק הקניונים. "בתחום הזה אושרו מספר מיזוגים בשנים האחרונות, אבל הם היו בסדרי גודל קטנים בהרבה. בסופו של דבר, ההחלטה אם לאשר את העסקה תיפול על-פי תוצאות הניתוח הכלכלי, אם יוכח שבמרבית השווקים קיימות חלופות שירסנו את כוח השוק של מליסרון, ניתן יהיה לאשר את המיזוג, אך אפשר שייקבעו תנאים, כמו למשל חובה למכור לצד שלישי קניונים מסוימים בהם מתעוררת בעיה תחרותית. לעומת זאת, אם הבדיקה הכלכלית תצביע על בעיה כוללת יותר, הממונה תקבע כי קיים חשש לפגיעה משמעותית בתחרות ותתנגד למיזוג", אומר טולדנו.

לדברי טולדנו המיזוג בין בריטיש למליסרון נחשב מיזוג "אופקי" בין חברות שמתחרות זו בזו. "להבנתי, הבעיה המרכזית היא שכיום פועלים ברוב השווקים שלושה מתחרים משמעותיים בלבד, וזאת לאחר שמתחרים גדולים אחרים כבר יצאו מהשוק בשנים האחרונות. כניסת מתחרים חדשים בעתיד תהיה בעייתית בשל חסמי הכניסה הגבוהים למשל: הצורך בהשקעות הון מאסיביות, איתור שטחי מסחר גדולים במרכזים עירוניים וקבלת אישורים רגולטורים שונים", אומר טולדנו ומעלה שיקול נוסף, אותו תבחן קן.

בחינת העסקה צפויה לדעתה של הלפרין, שכיהנה בעבר כיועצת המשפטית של הרשות, לערוך זמן מועט. "בדיקות כאלה אפשר לעשות בזריזות רבה מאוד. זה תלוי גם בשיתוף הפעולה של הצדדים", אומרת הלפרין.

אינפו: השחקנים המרכזיים בקניונים
 אינפו: השחקנים המרכזיים בקניונים