"הבורר" נוסח רציו: קרב בין משקיע למנכ"ל הוביל למעורבות העולם התחתון

העבריין מאיר אברג'יל הפנה את הצדדים לבורר מקצועי בתחום דיני ני"ע, שתגובתו: "הבוררות מתנהלת באופן הגון, ענייני ואובייקטיבי" ■ גורמים המקורבים לרציו: "מדובר בניסיון סחיטה"

מניית רציו מסעירה את המשקיעים בתקופה האחרונה. הסיכויים שבשדה הקידוח "לוויתן" יימצא גז ענק הפכו את רציו למניה החמה של הבורסה. הערב (ג') נחשף בחדשות ערוץ 2 כי מאחורי המניה - שזינקה בשנה האחרונה ב-750% - מתנהל קרב יצרי של בעלי מניות, שעורר מעורבות של גורמים בעולם התחתון אשר עלולים להשפיע על הציבור שהשקיע במניה.

התמונה שמצטיירת היא של איומים, סחיטות ובוררות של עבריינים. הכול התחיל כשבעל מניות קטן ברציו - קבלן מאשקלון - דרש ממנכ"ל רציו, יגאל לנדאו, שיחזיר לו את כספי ההשקעה בחברה בסך 5 מיליון שקל. לדבריו, לנדאו הבטיח להחזיר את ההשקעה אך לא קיים. מספר חודשים לאחר מכן דפקו על דלת ביתו של לנדאו בסביון שני עבריינים, שדרשו לקבל את החזר החוב בשמו של הקבלן.

לנדאו המבוהל פנה לחברת שמירה המוכרת לו, אך בעל חברת השמירה הסביר כי אין לו יכולת להתמודד עם הבעיה והפנה אותו לבוררות אצל מאיר אברג'יל, שלטענת המשטרה עומד בראש ארגון פשע. שני העבריינים פסקו כי יש להעביר את הבוררות לבורר מקצועי.

הצדדים פנו לעו"ד אסף ברם - מומחה בעל שם לניירות ערך ומרצה מבוקש - שלא זיהה את שני העבריינים והסכים לבוררות. בעקבות קפיצת המניה בתקופה האחרונה דרש הקבלן מאשקלון את הפרשי הרווח מהמניה - והגיש בקשה לבית המשפט לביטול הסכם הבוררות. כך נחשף הקשר בין לנדאו - איש עסקים בכיר ומבעלי בנק אגוד - לבין גורמים פליליים.

ממשרדו של עו"ד אסף ברם נמסר כי "מתוקף תפקידו מנוע עו"ד ברם מלהתייחס לדברים. נדגיש כי העובדות שהועלו בבקשת ביטול הבוררות אינן מדויקות, וזאת בלשון המעטה. הבחירה בעו"ד ברם נעשתה על-ידי הצדדים ובאי-כוחם על רקע מומחיותו בדיני ניירות ערך. הצדדים ועורכי דינם הם שניסחו את הסכם הבוררות, והיא מתנהלת מזה למעלה משנתיים באופן הגון, ענייני ואובייקטיבי".

גורמים המקורבים לרציו מסרו ל"גלובס" כי "מדובר בניסיון סחיטה".

רציו, המחזיקה ב 15% מקידוח "לוויתן", נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 2.72 מיליארד שקל, לאחר שירדה בימים האחרונים בכ-15%, אך מאז התקופה המקבילה אשתקד זינקה המניה בכ-700%.