"קרב מכתבים" בבינלאומי: "ההנהלה מגיעה למו"מ כבובות"

מכתב שהפיץ ועד עובדי הבינלאומי: "הנהלת הבנק עוסקת בהפרות סדרתיות של הסכמים ושל רוח הסכמים" ■ ההנהלה: "אל המו"מ אנו מגיעים בתום לב ובמטרה להסדיר את הנושאים שהועלו"

סכסוך העבודה בבנק הבינלאומי, כך נראה, רחוק מסיום. היום הפיץ ועד עובדי הבנק מכתב בו נאמר כי אתמול בערב, הפיצה ההנהלה חוזר משעשע בו היא מנסה "להסביר" איך בעצם אין סכסוך בבנק, ואיך ההנהלה עושה הכל כדי שלא יהיה סכסוך (שכאמור - בכלל לא קיים ואין לו סיבות).

על החוזר חתום יוסי לוי, סמנכ"ל (המכתב המלא ששלח לוי - בהמשך). בוועד אומרים כי "מה שמלמד אותנו כי הוא הצליח ברוב כישוריו לעשות קופי-פייסט (העתק-הדבק) של 'דף מסרים' שישב וכתב לו היועץ הארגוני החדש בבנק. אכן, שנים של ניהול מת"ף הקנו ליוסי כישורים נדרשים".

ואולם, אומרים בועד, ההנהלה שכחה לציין שיש עוד פעולות רבות נוספות שהיא עושה על מנת למנוע משבר ולפעול "לטובת העובדים ולטובת הבנק": נציגי ההנהלה מקיימים פגישות עם הוועד. יש לציין כי לפגישות אלו מופיעים נציגי ההנהלה לבושים כנדרש ובזמן. ברוב המקרים נציגי ההנהלה מגיעים גם מגולחים ומדיפים ריח טוב. נציגי ההנהלה דואגים כי לישיבות תוגש שתיה חמה וקרה כמעט ללא הגבלה. אכן - כל מאמץ.

עוד אומרים בועד כי מנכ"ל הבנק, "לאחר שהשתדלה לא להרגיז הועד במשך כעשרה ימים של שביתה (ועל כן לא התפנתה לפוגש אותנו), ולאחר שהשתדלה לא להרגיז חברי ועדת כספים של הכנסת (לכן לא הגיעה לדיון על השביתה), ולאחר שהתפנתה מהצגת התוצאות המעולות של הבנק ללחצי השנה, התפנתה לפעילות בשטח. במסגרת זו, המנכ"ל עוברת מסניף לסניף, ללא ליווי ובפגישות פתע עם מנהלי הסניפים מנסה לשכנע אותם לשבור שביתה שתוכרז על ידי הועד. אכן - כל מאמץ".

"הפרות סדרתיות"

עוד נאמר במכתב: "ההנהלה מקפידה לקיים כל הסכם הנחתם איתה. אבל היות ולא נחתם הסכם המחייב את ההנהלה לענות לפניות עובדים, גם בכתב, לענות לפניות ועד, גם בכתב, לענות למכתב עורכי דין, גם בכתב - אז ההנהלה לא עונה. לתאור מדוייק של התנהגות ההנהלה: בזמן השיחות כשאנו דורשים תשובה פשוטה מיוסי לוי הסמנכ"ל מדוע אינו עונה למכתבים מאז ספטמבר האחרון - הוא יושב ליד שולחן הדיונים ושותק (כי הוא יודע שתשובתו תרשם בפרוטוקול, והוא לא רוצה 'להשאיר עקבות')".

"הנהלת הבנק עוסקת בהפרות סדרתיות של הסכמים ושל רוח הסכמים. כמו בנושא העסקה ללא היתר בחוזים אישיים. כשהם נדרשים למסור אינפורמציה על היקף הפרת ההסכם, הם , נחשו מה, לא עונים. ההנהלה מפיצה בחוזרים מכרזים 'תפורים' למוצנחים חיצוניים. כשזה מתגלה הם אומרים בתשובה : 'אבל העיקר שיצא מכרז לפי נוהל'".

הנהלת הבנק טוענת ל"התקדמות בשיחות" בתחום נושא מערכת היוזמה. הנה האמת: סמדר ברבר ויוסי לוי מוכנים לפתרון ובתנאי אחד - לא כתוב, רק בעל פה . לזה יקרא התקדמות. בעניין הבונוס, מגיע כל הכבוד להנהלה. גם אם נרוויח פי 8 מבל"ל , נקבל רק חצי מהבונוס שלהם. וההנהלה תמצא נוסחה עקומה למה זה חישוב נכון. לדוגמא, אם בל"ל יעשה תשואה של 7 אחוז ואנחנו 10 אחוז. הם יקבלו משכורת ואנחנו רק חצי. למה? כי בבל"ל אחוז התשואה חלקי מספר הג'ינג'ים בקרב העובדים כפול שורש ריבועי של מספר עמדות הקפה בהנהלה גבוהה מאצלנו. אין מה לעשות- נצטרך לוותר. בכל זאת ג'ינג'ים".

"ומשהו על הרצון של ההנהלה, והיועץ הארגוני שלה כי בפרוס השנה החדשה ישתנו יחסי העבודה בבנק: אנחנו בעשרת ימי תשובה, אבל גם לפני שנה, בספטמבר היינו בעשרת ימי תשובה. רק שתשובות מההנהלה לא קיבלנו מאז ואיננו מקבלים היום".

בסיום המכתב אומרים בועד "אנחנו שבים ושואלים: מתי תתבגרו? מתי תבואו לשיחות רציניים? עם סמכויות ולא כבובות כפפה? מתי תחשבו סוף סוף באמת על טובת הבנק, עובדיו, לקוחותיו ולא רק על הדיבידנד ועל נוסחת מענק הבכירים? מתי? לפני השביתה הבאה או אחריה? נא לענות עד ערב סוכות".

יוסי לוי במכתב: ההנהלה מנהלת משא ומתן ענייני

במכתב לעובדים אומר יוסי לוי, בין השאר, כי "ההנהלה מנהלת משא ומתן ענייני החל מחודש פברואר השנה. אל המו"מ אנו מגיעים בתום לב ובמטרה להסדיר את הנושאים שהועלו ע"י הוועדים. הצענו לפנות לבוררות ו/או לגישור של גורם אובייקטיבי חיצוני, שיהיה מקובל גם על נציגות העובדים. הצהרנו כי אנו מוכנים לקבל מראש את הפסיקה. הצעה זו נדחתה על הסף".

על הטענה כי הפגישות עם נציגי ההנהלה אינן תכליתיות כותב לוי "במהלך המשא ומתן הגענו גם להבנות והייתה התקדמות בשורה של נושאים כמו למשל בנושא עומס העבודה בסניפים, מערכת יוזמה ועוד".

עוד אומר לוי כי "לא הייתה לנו ואין לנו כל כוונה לשבור את ועדי העובדים ו/או לפגוע בזכות ההתארגנות או בכל הסכם שנחתם בין ההנהלה לעובדים. הנושא כלל לא היה על סדר היום ואין כל בסיס לטענה זו. בשנת 2009 חולק בונוס בגובה ממוצע של משכורת אחת. בונוס זה ראוי ועומד בכל קנה מידה סביר ביחס למערכת הבנקאית ואף היווה את האחוז הגבוה ביותר במערכת הבנקאית מתוך הרווח של אותה שנה, כולל של בנק לאומי. ההנהלה הציעה לועדים להגיע להסכמה על נוסחת בונוס ארוכת טווח האמורה להעניק לעובדים שקט כלכלי ולבנק שקט תעשייתי. נוסחה זאת נועדה למנוע מחלוקות עתידיות. ההצעה עדיין בתוקף ואנו מצפים להיענות חיובית מצד נציגות העובדים".

על הטענה שבכוונת ההנהלה לשנות את מבנה העסקה בבנק לחוזים אישיים כותב לוי כי "נושא החוזים האישיים עלה עקב הבקשות הכספיות של ועדי העובדים שעיקרם תוספות כספיות משמעותיות, חלקן כבונוס נוסף וחלקן כתשלומים נוספים מעבר להסכם ההצמדה לבנק לאומי. במטרה להגיע לפתרון הסכסוך הציעה הנהלה כי בתמורה לתוספות שכר מעבר להסכמים בבנק לאומי, תינתן אפשרות להעסיק עובדים בחוזים אישיים בחדרי עסקאות, כפי שנהוג גם בבנק לאומי ובכל המערכת הבנקאית בישראל. צעד זה הכרחי לצורך התמודדות בתחרות העזה הקיימת במערכת הבנקאית".

על הטענה כי ההנהלה מעדיפה את טובתם של בעלי השליטה ומחלקת להם דיבידנד ביד רחבה אומר לוי כי הבנק הבינלאומי לא חילק דיבידנד לציבור המשקיעים במניותיו מזה כעשור. במקום זאת הושקעו כל הרווחים בפיתוח העסקים וחיזוק האיתנות הפיננסית של הבנק. במהלך תקופה זאת חולקו במערכת הבנקאית מעל 14 מיליארד שקל, סכומי דיבידנד גדולים משמעותית ממה שישולם על ידי הבינלאומי (גם בפרופורציה להון הבנק). חלוקת הדיבידנד תורמת לחוזקה של המנייה ולהגברת אמון הציבור בבנק, מה שמביא בסופו של דבר לחיזוק אמון הלקוחות בבנק ולחיזוק תוצאותיו העסקיות.

ועל הטענה כי ההנהלה מפירה את הסכם ההצמדה לבנק לאומי אומר לוי כי "הסכם השכר עליו אנו חתומים עם נציגות העובדים צמוד לבנק לאומי. בהסכם ההצמדה המקורי נכתב במפורש כי מטרת ההצמדה הינה למנוע דרישות כספיות מעבר למוענק לעובדי לאומי. בדרישות נציגות העובדים יש מהלך של פריצת סכרים על ידי הועדים שמציגים דרישות שהן מעבר להצמדה ללאומי".