פייזר: התרופה המזויפת ביותר בישראל - ויאגרה

ב-2007-2009 דיווחו הרשויות בישראל כי הגיעו לידיהן 438,410 כדורי ויאגרה שזוהו על-ידי פייזר כמזויפים ■ אחד מכל 100 ישראלים רוכש תרופה מזויפת מסוג כלשהו

ישראל נמצאת בין 10 המדינות המובילות בעולם בזיופי תרופות ומדורגת במקום השמיני. על-פי הערכות, אחד מכל 100 ישראלים רוכש תרופה מזויפת בידיעה או שלא בידיעה, כשהתרופה הנסחרת ביותר בשוק הזיופים בישראל היא תרופת המרשם ויאגרה. כך עולה מבדיקה שביצעה חברת פייזר, והשלוחה המקומית פייזר ישראל, המשווקות את הויאגרה.

לדברי החברה, בין השנים 2007-2009 דיווחו הרשויות בישראל כי הגיעו לידיהן 438,410 כדורי ויאגרה שזוהו על-ידי פייזר כמזויפים - ונתון זה מבוסס על מקרים מדווחים בלבד.

על-פי הערכת ה-CMPI - Center for Medicines in the Public Interest, אם לא יינקטו צעדים של ממש להתמודדות עם התופעה - יגיע היקף המכירות של תרופות מזויפות עד סוף 2010 ל-75 מיליארד דולר.

רק בשבועיים האחרונים דווח בערוצי התקשורת השונים על מספר מקרים של תפיסת רשתות מכירה של תרופות מזויפות, ובהן גם ויאגרה. התרופות המובילות ברשימת התרופות המזויפות הינן תרופות נגד מלריה ושחפת, אנטיביוטיקה, תרופות מדכאות תיאבון, נוגדי קרישה וחיסונים.

לדברי קארין רמות, מנהלת קשרי חוץ בפייזר ישראל, ערוצי ההפצה הפופולריים של תרופות מזויפות כוללים אינטרנט, פרסום בעיתונות, תרופות ביבוא אישי ושווקים. 62% מתרופות המרשם הנרכשות דרך האינטרנט הן מזויפות. שוק התרופות המזויפות נמצא בצמיחה מתמדת, ואף צפוי במהלך השנה הקרובה לגדול עוד יותר.