הגיאולוג יוסי לנגוצקי בודק זכויותיו בקידוחי תמר, דלית ולוויתן

לנגוצקי, שיזם את הקידוחים, העביר את זכויותיו לבני שטיינמץ - שעזב כעבור זמן קצר ולא שילם את חלקו בעלויות ■ לנגוצקי לא מצא מממן אחר ונותר מחוץ לחגיגה

הגיאולוג יוסי לנגוצקי, אבי גילויי הגז האחרונים בקידוחים דלית, תמר ולוויתן - מקיים בדיקה לגבי זכויותיו בקשר לקידוחים אלה. לא מן הנמנע כי בעקבות בדיקתו יגיש תביעה למיצוי זכויותיו. כך נודע ל"גלובס".

לנגוצקי היה הגורם שדחף ויזם את הקידוחים, והיה בעל 5% מהזכויות. בהמשך העביר 4% מהזכויות לבני שטיינמץ, תמורת השקעתו בקידוח. ואולם שטיינמץ עזב זמן קצר לפני גילוי הגז, לאחר שלא שילם את חלקו בעלויות הקידוח, ולנגוצקי, שלא מצא מממן אחר, נשאר מחוץ לתמונה. לפני חודשים ספורים הגיש לנגוצקי תביעה נגד שטיינמץ, המתבררת כעת בפני השופט בדימוס בועז אוקון.

ואולם בלי קשר לדרישותיו כלפי שטיינמץ, מתברר כי לנגוצקי מקיים בדיקה רחבת היקף לגבי זכויותיו בכלל בפרויקט, בין היתר לאור מערכות ההסכמים שהיו לו מול הגורמים שהיו שותפים לפרויקט - בריטיש גז בזמנו, ולאחר מכן קבוצת דלק.

זכות ראשונה

לדברי מקורבים ללנגוצקי, מי שהגיש בשעתו את הבקשה להיתר לקדוח, עוד ב-1999, ועל כל השטח הימי בצפון הארץ, היה לנגוצקי ולא אחר. לדבריהם, "הוא עשה זאת בגלל אותו מידע עצום שגרם לו להניח שיהיה נפט. בזמנו, בריטיש גז פנתה אליו, וביקשה ממנו להשתתף בהיתר הזה, ויש לו איתה מערכות שלמות של הסכמים. אחרי זה נכנסו דלק ונכנסו אחרות. יש לו זכות ראשונה בבדיקת הזכויות שלו. צריך לבדוק מה יש לו ומה אין לו - החל מזכות בעלות ועד זכות תביעה ועד כל זכות אחרת".

"הוא הביא את העסק, וזה לא סתם שהוא הביא אותו: הוא גילה את מבנה תמר על סמך ידע ספיציפי שאיש בעולם לא היה מעלה על הדעת. כל השמות של הקידוחים זה על שם הנכדים והילדים שלו. בבדיקת הזכויות שלו או מה יש לו צריך לבדוק מהרגע הראשון, מה היה לו והאם ויתר על זה, ולכן נערכת בדיקה".

בריאיון שנתן לנגוצקי בשעתו לגל"צ הוא אמר: "צר לי שיצחק תשובה לא אמר לי תודה, ולא חילק עם הציבור את המידע שאני, יוסי לנגוצקי, הביא את קבוצתו לפרויקט. חבל שמר תשובה שוכח ברגע חגיגי זה את מי שהביא אותו להצלחה זו. אני מלא גאווה שגרמתי לדבר כה משמעותי".

עו"ד יוסי שגב, המייצג את לנגוצקי, אמר בתגובה: "כל מה שאני יכול לומר זה שאני מייצג את לנגוצקי, ואנו בודקים את ענייניו".