נוקיה: "לא מתכוונים להתנצל - אנחנו לא אפל ולא גוגל"

אחרי פיטורי המנכ"ל ועזיבת סגן הנשיא, גם היו"ר הוותיק מתכנן לפרוש ■ סגן נשיא בכיר: "כל יום נמכרים 260 אלף טלפונים חכמים שלנו בעולם - זה יותר מכל חברה אחרת"

הבוץ שבו שקועה חברת נוקיה אינו חדש, ואת הצרות שאליהן היא נכנסה אפשר היה לזהות כבר מזמן. אך בימים האחרונים המצב הורע עם פיטוריו של מנכ"ל החברה, אולי-פקה קאלסבו, והודעת הפרישה של סגן הנשיא לתחום הטלפונים החכמים, אנסי ואניוקי.

אתמול הצטרף לרשימה גם יורמה אולילה, יו"ר נוקיה ואחד מעמודי התווך של החברה, שהפך אותה ליצרנית הסלולר הגדולה בעולם. אולילה, שכיהן כמנכ"ל נוקיה במשך 14 שנה עד שעבר לכיסא היו"ר ב-2006, הודיע כי גם הוא מתכוון לפרוש מהחברה - אם כי ב-2012.

על רקע הטלטלה בחברה הפינית נערך ביומיים האחרונים כנס "נוקיה וורלד" בלונדון, שהיה אמור לחשוף את האסטרטגיה שתוביל את החברה חזרה אל חוד החנית של התעשייה, אך הציג בעיקר חברה חבולה שכועסת על המתחרה, על המבקרים ואפילו על עצמה.

אלפי אנשי תעשיית הסלולר שהגיעו לכנס כדי לחזות במוצרים חדשניים מבית נוקיה, נאלצו להסתפק בשלוש השקות פושרות של טלפונים, שמצליחות בקושי ליישר קו ברמה יחסית דומה למתחרות, אם לא פחות מכך.

קשה להבין את נוקיה. לחברה לקח זמן רב להעתיק את ההצלחה של מסכי המגע עם יכולות המולטי-טאץ' של אפל, אבל זה לא עצר את נוקיה מלנקוט סרקזם לא אופייני, שכשלאחרונה צחקה על בעיות הקליטה באייפון 4.

דיוויד ריוואס, סגן נשיא לניהול טכנולוגיה בנוקיה, אמר בשיחה ל"גלובס", כי הסיבות לכניסה מאוחרת של המולטי-טאץ' למכשירים, ובכלל של יכולות חדשות, נובעות מ"זמינות של חלקים וחומרים מתאימים לטלפונים, התאמה של התוכנה וגם החלטה אם מדובר ביכולת שתצליח בשוק. אולם עכשיו שיש לנו מולטי-טאץ', אני יכול להגיד שעשינו את זה בצורה טובה מאוד", אומר ריווס.

נוקיה אמנם יישרה קו עם המולטי-טאץ' המוצלח של אפל, אבל מצד שני גם העתיקה את אחד הדברים הפחות מוצלחים באייפון - חוסר היכולת להחליף את הסוללה במקרה של תקלה או שחיקה. התירוץ של נוקיה במקרה הזה היה שהדבר תורם לעיצוב החלק בגב המכשיר.

בכלל, לנוקיה יש בעיה לא קטנה עם כל נושא החדשנות מול מתחרות כמו אפל. בעוד שהחברה האמריקנית דואגת להכריז על מכשיר ואז להשיק אותו חודשים בודדים אחרי, הרי שמכשירי נוקיה נוטים להתעכב עד שהם מגיעים למדפים ולעיתים זה הופך אותם לפחות חדשניים עד שהם נוחתים בשוק.

"לא מסתפקים במכשיר אחד"

ההרגשה הכללית באירוע השנתי הייתה שנוקיה מנסה לצאת ממצב המגננה שהיא נמצאת בו כבר תקופה ארוכה ולעבור ישירות להתקפת המתחרים. "נכון שנוקיה נמצאת בזמן קשה ויש לנו הרבה עבודה, אבל אנחנו לא נתנצל על כך שאנחנו לא אפל, גוגל או סמסונג. אנחנו נוקיה", אמר סגן נשיא בכיר לשווקים בנוקיה, ניקלאס סאוואנדר. לדבריו, "כאשר מדברים על הצרכנים שלנו, אנחנו יודעים שהקהל שלנו לא יסתפק במכשיר אחד. מכשיר בודד תמיד יוביל לפשרות בחומרה שלו. אנחנו תמיד נמשיך להשיק מכשירים במגוון גדול ורחב".

סאוואנדר המשיך במתקפה וטען שכמות היחידות הנמכרות של מכשירי נוקיה גבוהה מזו של אפל ואנדרואיד ביחד. "260 אלף טלפונים חכמים של נוקיה נמכרים בעולם כל יום - יותר משל כל חברה, נקודה. היום נוביל את הקרב שלנו בחזרה למובילות שלנו בטלפונים החכמים".

נוקיה, מבחינתה, תשקיע את רוב המאמצים בשיווק מכשיר דגל שכבר הוכרז לפני מספר חודשים, N8. זהו טלפון עם יכולות מולטי-טאץ', מסך מגע מצוין ומצלמת 12 מגה-פיקסל, כולל צילום וידיאו באיכות HD (720p). "100 מפעילות בעולם הודיעו שימכרו את ה-N8. הוא מציע סטייל וחדשנות, לא משנה באיזו צורה אתה מחזיק אותו ביד שלך", הוסיף סאוואנדר עם קריצה לאפל.

גם ואניוקי, הנואם המרכזי בכנס יממה לאחר שהודיע על עזיבתו, שידר תחושת מרמור כללית. ואניוקי לא הצליח להתאפק והוציא את כל הכעס שאגר על העיתונות.

"היו מבקרים שטענו שמערכת ההפעלה (מערכת סימביאן, צ' ה') ב-N8 דומה לגרסה הקודמת על סמך תמונות שהם ראו - מבלי שהשתמשו בו בכלל", אמר. "זה כמו לתת ביקורת על מכונית על סמך תמונה של לוח המחוונים, בלי לנהוג בה. הסימביאן היא מערכת ההפעלה המתקדמת בעולם. ה-N8 הוא מכשיר יפהפה והוא זה שייקח את הסימביאן שלב קדימה".

למרות שואניוקי טוען לחוויה חדשה במערכת ההפעלה, עדיין היא נראית כמו משהו שנוצר רק כדי לתת פתרון מול האייפון והאנדרואיד, במקום שנוקיה תמציא את עצמה מחדש. הפתרון אולי יגיע ממערכת ההפעלה הבאה שלה, מיגו, שמפותחת בשיתוף פעולה עם אינטל, אולם החברה סירבה להתייחס לנושא בכנס.

מערכת הפעלה עתידית למיקרוסופט?

ריוואס לא חושב שהקהל צריך להפסיק להאמין בחדשנות של סימביאן. "אנשים שישתמשו במכשירים החדשים שלנו ירגישו מיד בהבדל, בעיקר בגלל העיצוב והתחושה כאשר מפעילים אתם", אמר ריוואס ל"גלובס". "לסימביאן תמיד היו יכולות של הפעלת מספר אפליקציות בו-זמנית. אף פעם לא הגבלנו את המשתמשים שלנו בהפעלה של רק מספר מסוים של תוכנות בו-זמנית", ציין.

אחת השאלות שעלו בכנס היא אם נוקיה תכניס בעתיד הקרוב-רחוק את מערכת ההפעלה הסלולרית של מיקרוסופט לחלק מהטלפונים החכמים שלה, בעקבות כניסתו של המנכ"ל החדש, סטיבן אלופ, שהיה בעבר מנהל החטיבה העסקית של מיקרוסופט. חברת סלולר המציעה מכשירים עם מספר מערכות הפעלה בתעשייה היא דבר שכיח, כמו סמסונג, למשל. "נוקיה מציעה שלוש מערכות הפעלה: מיגו, סימביאן וסדרה 40 (לטלפונים רגילים - צ' ה'), אבל אני לא רוצה לנחש מה יקרה בעתיד", אומר ריוואס.

קשה היה לחשוב על מועד בעייתי יותר מבחינת נוקיה לקיום הכנס השנתי שלה לאור השינויים בצמרת החברה.

נראה שנוקיה אולי צריכה לחשוב גם על החלפת שם הכנס - נוקיה וורלד - כי העולם כבר לא ממש נמצא בידי החברה הפינית, ויש לה עוד כברת דרך לא קטנה כדי להחזיר לעצמה את ההובלה הטכנולוגית בסלולר.

הכותב היה אורח חברת יורוקום-נוקיה בכנס