היפרדות בלתי נמנעת

על מה כבר יכולות לריב המחזיקות בפרת המזומנים דן רכב, שהיא מהרווחיות בישראל?

אז מה גרם לקרדן, החברה של יוסף גרינפלד השומרת בימים כתיקונם על פרופיל נמוך ומתרחקת מסכסוכים עסקיים, לקום יום אחד ולקרוא תיגר על שותפתה? הסכסוך שפרץ בין קרדן לקואופרטיב דן בחברת אמד הפרטית, המחזיקה בשליטה בזכיינית "אוויס" דן רכב, ייכנס בוודאי לשורה הראשונה של הסכסוכים העסקיים בישראל לשנת 2010, לצד הסכסוך המתוקשר בין אנשי גזית אינק לאורמת.

למתבוננים מן הצד, הסכסוך הזה עשוי לעורר תמיהה: על מה כבר יכולות לריב חברות המחזיקות ב"פרת מזומנים" כמו דן רכב, אחת החברות המובילות והרווחיות בתחומה בישראל? אך מבט מעמיק על החברה השולטת בדן רכב, אמד, מגלה כי אוויס היא רק הסימפטום, או יותר נכון שדה הקרב הנבחר, דרכו גם יוצאת החוצה הכביסה המלוכלכת.

המהות האמיתית של הסכסוך, כמו רבים לפניו בישראל בשנים האחרונות, טמונה בכוכב האמיתי של המגזר העסקי בשנים האחרונות - נדל"ן. הרבה נדל"ן.

זיכיון אוויס נחשב אמנם באמד ליהלום שבכתר, זיכיון למותג בינלאומי מוכר שבוודאי משרת את האינטרסים של בעלי המניות, ובמיוחד את זה של קרדן שמחזיקה ביבואנית הרכב UMI, אשר אוויס נמנית עם לקוחותיה. אך הכתר עצמו, נכסי הנדל"ן, שווה במקרה הזה הרבה יותר. מדובר במגרש חניה בבת-ים, חניון דן שבשיכון דן היוקרתי, ומעל כולם מגרש החניה הגדול שבקרבת הצטלבות הרחובות ארלוזרוב ודיזנגוף בתל-אביב, עליו מתוכננת בנייתן של 190 יחידות דיור וחניון ציבורי.

דרך ללא מוצא

המאבק בין קרדן לקואופרטיב דן הוא על הנכסים עצמם, אבל יותר מכך הוא על הדרך. בעוד שבקרדן מעוניינים לפתח את הנכסים על מנת להשביחם ולממשם בטווח קצר, בהתאם לפעילותה הנדל"נית ברחבי העולם, בקואופרטיב דן מוכנים לקחת את הזמן עד שיגיעו לערך שהם מאמינים שטמון בנכסים הללו. בינתיים, משמשים הנכסים את חברת האוטובוסים של הקואופרטיב, שנהנית מהיכולת לשכור נכסים בעלות אפסית.

קואופרטיב דן הוא מזמן לא רק חברת אוטובוסים המוכרת לתושבי גוש דן. בשנים האחרונות התפתחה החברה מתוך מטרה להפוך לחברת החזקות עם שלוש רגליים עיקריות: תחבורה, קמעונאות ונדל"ן. בתחום התחבורה החברה זכתה במכרז להפעלת המטרונית באזור חיפה, והיא מתמודדת במכרזים נוספים בערים אחרות; על הכניסה לתחום השני הכריזה החברה לאחרונה, כשרכשה את השליטה במחסני להב תמורת 100 מיליון שקל. בתחום הנדל"ן, קואופרטיב דן נהנה מפורטפוליו של נכסים איכותיים בחברת אמד.

הסכסוך בין החברות יגיע בקרוב לפתחו של בית המשפט וההיפרדות באמד בלתי נמנעת. אבל עוד הרבה דם, יזע ודמעות יישפכו שם לאורך הדרך.