למרות איחוד המניות, סיכוי נמוך שהבינלאומי ייכנס למעו"ף

שווי השוק של הבנק הוא אמנם ה-23 בגובהו מבין החברות הנסחרות - אך שינוי בכללי הבורסה והזינוק בחברות הגז יקשו על כניסת הבנק למדד

האם הבנק הבינלאומי שבבעלות צדיק בינו בדרך למדד המעו"ף? ביום ראשון הקרוב, 19 בספטמבר, יתבצע איחוד ההון בבינלאומי. כל חמש מניות רגילות בנות 0.01 ערך נקוב (מניות 1) יומרו למניה אחת של 0.05 ערך נקוב (מניית 5) ומיום שני 20 בספטמבר ייסחרו רק מניות 5 של הבנק.

מניה 5 תמשיך להיסחר במדד ת"א 75, אך לאחר האיחוד יוכל הבינלאומי, הנסחר לפי שווי של 5.6 מיליארד שקל, להתמודד לראשונה על הכניסה למדד המניות הבכיר של הבורסה.

כאשר עלה רעיון האיחוד לפני שנה היתה כניסת הבינלאומי למדד מובטחת, אולם בינתיים הדברים השתנו. הבורסה שינתה את כללי המעבר בין מדדים, ובמקביל, הזינוק בשווי השוק של חברות הגז אבנר, ישראמקו ודלק קידוחים, הכניס אותן למדד כך שהרף לכניסה עלה. החלפת המדדים הקרובה תתבצע ב-15 בדצמבר, כשהיום הקובע הוא 30 בנובמבר.

כעת ישנם שני מכשולים בדרך לכניסת הבינלאומי למדד. ראשית, שווי השוק של הבנק הוא אמנם ה-23 בגובהו מבין החברות הנסחרות, אך הפער בינו לבין בז"ן , שהיא המניה עם שווי השוק הנמוך ביותר במדד המעו"ף, הוא 14%, ובז"ן נמצאת במקום ה-28. בז"ן נסחרת לפי 4.96 מיליארד שקל, והבינלאומי נסחר כאמור בשווי של 5.6 מיליארד שקל.

על פי הכללים, כדי להבטיח כניסה למדד, על המניה הנכנסת למדד להיות לפחות במקום ה-20 בדירוג שווי השוק מבין המניות הרלוונטיות למדד, כאשר על המניה היוצאת (בז"ן) להיות במקום ה-30 ומטה.

בעיה נוספת היא שיעור החזקות בעלי העניין בבינלאומי, שאינו מאפשר כרגע את הכניסה למדד. בעלי העניין, פיבי של צדיק בינו (54.33%) ובנק דיסקונט (26.45%) מחזיקים מעל 80%, אך כדי להיכנס למדד המעו"ף, על הסחורה הצפה (מניות שאינן בידי בעלי עניין) להיות לפחות בשיעור של 25%.

האינטרס של דיסקונט

הבעיה האחרונה צפויה להיפתר כאשר בנק דיסקונט ימכור 6% ממניות הבינלאומי. במסגרת הסכם ההפרדה בין דיסקונט לבינלאומי נקבע כי תוך שישה חודשים מאיחוד ההון, כלומר עד מארס 2011, ימכור דיסקונט 6% ממניות הבינלאומי, וזאת בכפוף לכך שתנאי השוק יאפשרו מכירה במחיר שאינו נמוך מהשווי של הבינלאומי במאזן דיסקונט, כלומר שווי שאינו נמוך מההון העצמי של הבינלאומי. שווי המניות שיופצו עומד על כ-350 מיליון שקל.

לדיסקונט יש אינטרס למכור את המניות במהירות ולא לחכות עד מארס, מכיוון שכניסת הבינלאומי למדד המעו"ף תגדיל באופן אוטומטי את הסחירות במניה, מאחר שתעודות סל וקרנות עוקבות מדד ישקיעו בבינלאומי, מה שצפוי להעלות כאמור את הסחירות במניה ואת שווי הבינלאומי.

בנוסף, דיסקונט קיבל אישור מיוחד מהמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לחשב את הלימות הון הליבה (CORE TIER 1) כאילו מכר כבר 6% ממניותיו בבינלאומי, ולא סביר כי חזקיהו יחדש את האישור גם לדו"חות הרבעון השלישי.

בכל מקרה, גם אם דיסקונט ימכור 6% ממניותיו בבינלאומי עד 30 בנובמבר, יצטרך הבינלאומי לעלות בשווי השוק ב-8% לפחות כדי שיוכל להתמודד על מקום במדד המעו"ף, כך שסיכויי כניסתו למדד בעדכון של דצמבר נראים כרגע נמוכים.