פושעים בשירות הצדק

יש מקרים שבהם אנשי העולם התחתון הם מערכת אכיפה - אם לא של החוק, של הצדק

פנייה לאנשי העולם התחתון לצורך סיום סכסוכים לא נולדה עם פרשת חברת רציו. אזרחים רבים, ולא רק אנשי עסקים, עושים זאת כאשר הם נתקלים במצב של חוסר ברירה. מצב כזה יכול להיווצר החל מאיומים בכלל ועל בני משפחה בפרט - וכלה בפלישה לדירות, למשל.

במקרה של רציו, ובמקרים רבים אחרים, הטענה היא כי חוסר הברירה נוצר בגלל ש"אי-אפשר לסמוך על המשטרה". האם זה נכון?

במקרים רבים, בהחלט. ראינו מה קורה לנשים, למשל, שפנו למשטרה שלא עשתה דבר, ולאחר מכן נמצאו גוויותיהן. לאחרונה הזדעזענו כולנו למקרא ולמשמע הסיפור על הנערה שנחטפה במכונית גנובה, ויומנאי המשטרה סירב להתיחס ברצינות לבקשת האב להתחיל לאלתר בחיפושים אחריה. התוצאה ידועה: הנערה נמצאה מתה, ונמצא עח לו היו עולים על עקבותיה כמה שעות קודם - כנראה אפשר היה להצילה.

אם ניקח את הדוגמה הזאת, האם אפשר היה לבוא בטענה אל אבי הנערה לו הלך מהיומנאי האדיש הישר אל איזה בעל שם בעולם התחתון? האם אפשר לשלול כי לו עשה זאת אולי בתו היתה היום בחיים?

ברור שהאב היה צריך לשלם על זה מחיר. בעולם התחתון, כמו בעולם העסקים, אין טובות ללא תמורה. מה גם שכאשר מדובר בפושעים מקצועיים אתה יודע איך מתחיל הקשר אתם, אבל אתה לא יכול לדעת איך ומתי הוא יסתיים. אבל לפעמים אנשים מגיעים למסקנה כי הפנייה לפושעים היא מבחינתם הרע במיעוטו.

לתופעה הזאת יש גם וריאציות אחרות. יש לך דירה שאתה משכיר, נכנסים דיירים, ולאחר זמן מה הם מסרבים לשלם או לצאת. "לך לבית המשפט", הם אומרים לך בחיוך. אתה הולך לעורך דין, וזה אומר לך שבית משפט זה סיפור של כמה שנים, שעלול להגיע להוצאה של עשרות, אולי מאות, אלפי שקלים. ועורך הדין רומז, בלשון של "לא שמעת את זה ממני", כי אם אפשר היה להשיג מישהו שהוא בעל שרירים בולטים לעין - ודי לחכימא.

המשטרה כמובן מתנגדת לשיטה זו, אבל באופן לא רשמי היא די עוצמת עין, לפעמים שתיים, כי בסופו של יום זה חוסך הרבה זמן וטרחה לא רק לקורבן, אלא גם למשטרה ולבתי המשפט.

כך שניתן לומר, על דרך האבסורד, כי יש מקרים שבהם אנשי העולם התחתון הם חלק ממערכת האכיפה - אם לא של החוק, אז לפעמים של הצדק. הם כמובן עושים זאת בדרכים לא כל-כך חוקיות, אבל מצד שני התוצאות מהירות מאד.

האם אפשר להפסיק את ההיזקקות לשרותי העולם התחתון בפתרון סכסוכים? לא כל עוד המשטרה ובתי המשפט אינם מסוגלים לספק תשובות מהירות ויעילות למצבי מצוקה. זה לא מצב אידיאלי, אבל זה כנראה חלק מהחיים - ממש כמו אדישות משטרתית וסחבת משפטית.