המוסדיים פורעים לבן-דב את החשבון

עסקת פרטנר כבר הניבה לו תשואה פנומנלית, המשקיעים קיבלו דיבידנדים, ולמי לא נשאר?

העסקה לרכישת השליטה בפרטנר הייתה אחת העסקאות הנועזות שנעשו כאן. עם הון עצמי בסך 600 מיליון שקל בלבד מימן אילן בן דב עסקה בגובה 5.3 מיליארד שקל, בה רכש שליטה בחברת התקשורת פרטנר שנסחרת לפי שווי שוק של 10 מיליארד שקל.

את העסקה מימנו לבן דב הבנקים, המוכרת האצ'יסון וגופים מוסדיים, באמצעות רכישת אג"ח שהנפיקה סקיילקס של בן דב, החברה-האם של פרטנר.

המוסדיים היו אמורים לקבל את עיקר כספם בין השנים 2011-2013, בהסתמך על הדיבידנדים של פרטנר. למי שהעלה שאלות קשות, הציג בן דב גיליונות אקסל מרגיעים שמראים כי אין שום בעיה. מה עם הרעה רגולטורית, שאלנו אז? מה יקרה אם משהו ישתבש ופרטנר לא תוכל לחלק דיבידנד כמתוכנן, כי הרווח יקטן? בן דב הראה לנו באותות ובמופתים ששולי הביטחון רחבים.

בחברת מידרוג היו מנומסים יותר. "עומס פירעונות גבוה יחסית בשנים 2011-2013 מביא לאי ודאות במבנה המימון בטווח הבינוני, בפרט לאחר פירעון מלא של ההלוואות הבנקאיות.

גורם סיכון עיקרי הוא הישענות סקיילקס על דיבידנדים מאחזקה עיקרית אחת, המהווה את המקור העיקרי לפירעון האג"ח" - כך ניתחו במדרוג לפני שנה את תוכנית המימון של בן דב לרכישת פרטנר, בבואם להעניק דירוג לאג"ח סקיילקס. אולם גם הסיכונים שהעלתה חברת מידרוג לא הפריעו לגופים המוסדיים להסתער על האג"ח הללו.

החזר החוב הלך לבנקים

עברה שנה. בדיקה שערך "גלובס" לפני כמה שבועות הראתה שבן דב עשה את עסקת חייו, והוא כבר רושם עליה תשואה פנומנלית בשיעור 175%. פרטנר חילקה בתקופה זו דיבידנדים ענקיים מיד לאחר העברת הבעלות, והתמורה הלכה להחזר החוב הבנקאי, כך שהבנקים היו הראשונים שקיבלו את כספם בחזרה. כך תוכנן וכך בוצע.

ומה עם המשקיעים המוסדיים? אלו שמימנו את בן דב ובזכותם יש לו עכשיו השליטה בפרטנר? מתברר שאלו מתבקשים לשלם כעת את החשבון.

פרקטיקה מקובלת למחזור חובות

למוסדיים, כך פורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, מציע בן דב הצעה מפתה: 'אני אנפיק לכם אג"ח חדשות, ובמקום לקבל את החוב עד 2013, בואו נפרוס אותו עד 2020'. "לא המצאנו את מחזור החובות, זו פרקטיקה מקובלת", אמר ל"גלובס" ביום חמישי מנכ"ל סקיילקס, יהלי שחר. "זו עסקה כלכלית, ולכל אחד הזכות להחליט אם להיענות לה או לא".

והוא בהחלט צודק. אם כך, זו הצעתנו למוסדיים - אל תיענו להצעה. יתכבד בן דב וישלם את הכסף במלואו ובזמן. מדוע בעסקה כל כך טובה בה כולם מרוויחים, דווקא המוסדיים הם אלו שצריכים לשלם את המחיר?