אל תאשימו את בעלי הבית של גבעות

המשקיעים תקועים בלי גישה לכספם במשך ימים רבים - ולא טוביה לוסקין אשם בכך

אין מה לקנא בטוביה לוסקין, הגיאולוג של שותפות חיפוש הנפט "גבעות", השבוע. אחרי ששלהב המונים ושכנע אותם להפקיד את כל כספי הפנסיה שלהם בחלום הנפט שהוא מתחזק בראש העין, חלום שתוחזק היטב בהודעות בורסה באישון-ליל ובצנצנות נפט שחולקו למשקיעים - מתחילים גם המשקיעים שלו לאבד סבלנות.

מבט חטוף בפורומים של המניה ובתגובות הגולשים לכתבות כאן באתר גלובס יגלה לראשונה משקיעים "כבדים" שכבר מתחילים לגשש אחר אפשרויות מילוט וסעדים משפטיים, תוך שהם מגלים לראשונה סימני ספקנות בפנטזיות על גייזרים שחורים שבוקעים מתוך האדמה במרחק 20 דקות מתל אביב.

לא צריך לקנא בלוסקין, אבל כן צריך לזכור שהאחריות לא מונחת רק עליו. אפילו לא בעיקר עליו. כולנו מקווים למאגרי נפט ענקיים בראש העין: זה טוב למשקיעים, זה טוב לבורסה וזה טוב למדינה.

אבל הסיכוי שסילונים שחורים לא יבקעו ממעמקי האדמה שם קיים, והצרה היא שמי שיאלצו להתמודד עם המכה הזו, אם תבוא, לא יוכלו לבוא אל ברון הנפט המתהווה בטענות. לוסקין הוא איש עסקים שגייס את כספו כחוק מציבור משקיעים שגילה בו אמון ופעל בהתאם לכללים החלים עליו ועל שוק ההון שלנו.

הרגולטור הוא זה שנרדם בשמירה, התעורר לפתע והפעיל איתו את האזעקה בכל רחבי הבסיס, רק כדי להראות שיש מישהו בעמדת הש.ג.

איפה הייתה רשות ניירות ערך, זו שפתאום צועקת "עצור, סיסמה!" ומשאירה את המשקיעים חסרי אונים וחסרי יכולת לנהל מסחר במניה בה מוחזק מיטב כספם במשך ימים ארוכים, עד עכשיו? איך זה שאינספור הודעות באישון לילה בעלות גוון מעורפל עמוסות דרמה ונטולות נתונים לא הדליקו נורות אדומות?

איך ייתכן שבמשרדי הרשות עוברים פתאום מ-0 ל-100, מהתעלמות לטובת השוק - להתערבות חריפה וברוטאלית שתוקעת אינספור משקיעים בלי גישה לכספם? השאלות הללו מקבלות משנה תוקף בהתחשב בעובדה שגבעות עידכנה את המשקיעים בתאריך שבו תקבל את הדו"ח ההנדסי כבר לפני שבועות רבים - כשהיא מספקת לעצמה ולרגולטור מספיק זמן להיערך למועד ולהימנע מצעדים קיצוניים בעלי השפעה דרמטית על האמון בחברה ועל הגישה של משקיעיה לכספם.

לא ברור כיצד סקטור שמרכז כל כך הרבה תשומת לב בבורסה כבר קרוב לשנה, עדיין לא כפוף לכללי דיווח קבועים וברורים. איך זה שמשרד התשתיות הקדים את הרשות בפעולות הגנה על המשקיעים, כשאסר בשבוע על ביצוע עסקאות ברישיונות וזיכיונות קידוח. האם עוזי לנדאו, שר התשתיות הלאומיות, צריך להגן על כספי משקיעים ישראלים, או שזה תפקידו של זהר גושן?

יכול להיות שכבר בחג הסוכות הקרוב יבלו משקיעי גבעות רגעים יפים באתר הקידוח ויחגגו תחזיות ורודות לזהב שחור, ירימו תמונות של טוביה לוסקין, יקראו לו משיח וילעגו לכל מי שהעז לפקפק בחלום שלהם.

יכול גם להיות שתחזיות האנליסטים יתממשו והמשקיעים יצפו בעשרות אחוזים מהשקעתם צונחים ביחד עם המניה עם צאת הדו"ח לאוויר העולם.

מה שבטוח, ממש כמו בתחומים אחרים לגמרי: סיפורי סבא-טוביה לוסקין שהשתלטו על מערכת ההודעות של הבורסה בחודשים החולפים, צריכים להזכיר לכל הנוגעים בדבר שאין דבר חשוב יותר מגילוי והתערבות מוקדמים.