אחרי כעשור של דיונים: 1,300 דירות יוקמו במערב הוד השרון

זאת, לאחר שהחסמים למימוש התוכנית הוסרו בעקבות החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לדחות את הערר של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הוד השרון

‏1,300 דירות יוקמו במערב הוד השרון, לאחר שהחסמים למימוש התוכנית הוסרו בעקבות החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לדחות את הערר של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הוד השרון.

התוכנית, שתצא לדרך, מהווה חלק מתוכניות "ציר החינוך" בהוד השרון והיא ממוקמת בחלק המערבי של העיר, סמוך לספורטן ולספורטק. מאחורי התוכנית, שמתייחסת לשינוי ייעוד של 180 דונם משטחי חקלאות לשטחי מגורים, ציבור ומסחר, עומדים בעלים פרטיים רבים.

אחרי עשור של הליכי תכנון ודיונים, החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז במאי 2009 לאשר את התוכנית, שכאמור מתייחסת ל-1,300 יחידות דיור. היא קבעה גם כי יש להתלות את התוכנית בתוכנית אחרת. אולם כעבור חמישה חודשים הגישה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ערר שהתמקד בשלושה אלמנטים בתוכנית: תוואי הדרך המוצעת בתוכנית, צפיפות הדיור והתלייה של תוכנית זו בתוכנית נוספת.

הוועדה המקומית טענה שקיים חשש שבמיקום החיבור בין דרך רמתיים עם רחוב הפרדס החדש תיגרם הפרעה לאיכות חייהם של הדיירים שמתגוררים סמוך לתוכנית. בנוסף היא ביקשה לצמצם את מספר יחידות הדיור ל-1,000 בלבד, היות שמספר יחידות הדיור שאושר בתוכנית איננו סביר. עוד היא טענה שהתוכנית לא עולה בקנה אחד עם תוכנית המתאר הארצית, תמ"א 35, שחלה על כל הארץ.

לגבי טענתה האחרונה של הוועדה המקומית ציינה ועדת העררים שנראה שגם הוועדה המקומית בעצמה לא סבורה שמדובר בתוכנית שרמת הצפיפות בה אינה ראויה. בנושא הסדרי התנועה מצאה ועדת העררים שיש מקום לתיקונים קלים עתידיים.

יחד עם עמדת הוועדה המקומית הוד השרון הושמעו בדיון גם התנגדויותיו של ועד הפעולה של תושבי רחוב העמק, בייצוגה של עו"ד נעמי וייל. הוועד טען שבשל מספר השנים הרב שבמהלכן נידונה התוכנית יש לחייב הפקדתה מחדש של התוכנית. עוד הם טענו שלא הוכן מסמך סביבתי ומסמך תחבורתי לתוכנית וכי הוועדה המחוזית העדיפה את האינטרס של בעלי הקרקע על פני תושבי האזור.

בסופו של דבר דחתה ועדת העררים, בראשות עו"ד שלומי הייזלר, את הערר של הוועדה המקומית.

בעלי הקרקע יוצגו בחלקם על ידי עו"ד ענת בירן, חלקם על ידי עו"ד מצגר וחלקם ייצגו את עצמם. לדברי בירן, "החלטת ועדת המשנה לעררים היא מקצועית ומנומקת, ויש לקוות שהיא שמה קץ לסחבת שאפיינה את הדיונים בתוכנית זו במשך עשר השנים האחרונות. יש לתמוה על כך שהועדה המקומית החליטה להגיש ערר על מספר יחידות הדיור ועל הסדרי התנועה בתוכנית שהיא עצמה יזמה לפני למעלה מעשר שנים. מקרה זה מהווה דוגמא לקושי הגדול בו נתקלים בעלי קרקע ויזמים בגין התמשכות הליכי התכנון בארץ, ואחת הסיבות למצוקת הקרקעות לבנייה במרכז הארץ.

"כעת על הועדה המקומית להכין תוכנית שתכלול טבלת הקצאות של מגרשי הבנייה בין הבעלים השונים, ולאחר שזו תאושר ייצא המתחם לבנייה".