חברת חשמל תשקיע בתשתית התקשורת בפריפריה פי 3 מבמרכז

לקראת כניסתה לשוק תשתיות התקשורת ונוכח המחלוקות על סוג הרישיון שיעניקו לה, התחייבה חברת החשמל להניח סיבים אופטים בפריפריה

חברת החשמל, בניהולו של עמוס לסקר, מכינה תוכנית פריסה לשירותי תשתיות התקשורת שתתלווה לרישיון שהיא אמורה לקבל. בימים אלה מכינה החברה את התוכנית, למרות שבמשרד התקשורת לא הוחלט עדיין על סוג הרישיון שתקבל החברה.

הנטייה של שר התקשורת משה כחלון היא להעניק לה רישיון כללי - כלומר רישיון המחייב אספקת שירותים בכל הארץ, כמו בזק ו-HOT - אך במשרד האוצר וחלק מהבכירים במשרד התקשורת תומכים ברישיון כללי-ייחודי, כזה שלא מחייב מראש פריסה כלל ארצית. כך או אחרת, חברת החשמל נדרשת להכין את תוכנית הפריסה שלה למרות שעל פי החלטת הממשלה מי שישלוט במיזם הוא גורם פרטי, והוא זה שיצטרך לקבוע את תוכנית הפריסה.

התומכים ברישיון כללי-ייחודי סבורים שהוא דווקא עונה על החשש של אי הפריסה של הסיבים האופטיים של חברת החשמל בכל הארץ (פריסה אוניברסלית), שכן תוכנית הפריסה שמתלווה אליו, והכוללת לוחות זמנים מפורטים לפריסה אוניברסלית, מבטיחה שהמיזם והשירותים יינתנו בכל מקום בארץ.

עוד הם טוענים כי רישיון כללי אינו מתאים למיזם של חברת החשמל משום שזו לא תספק שירותים ישירות לצרכנים אלא רק לספקים, וכן כי יש קושי משפטי להכניס תנאים מקלים כפי שרוצים לעשות התומכים ברישיון כללי. בחברת החשמל מתחייבים שבמסגרת רישיון כללי-ייחודי החברה תציג יחס של 1:3 לפריסה בפריפריה לעומת הפריסה באזורי הביקוש. בשל הטופולוגיה של הרשת של חברת החשמל יותר קל לה לפרוס סיבים אופטיים בפריפריה, שם הסיבים עוברים על גבי קווי מתח עיליים לעומת אזור תל אביב למשל, שם עוברים הסיבים האופטיים דרך הקרקע.

הקלות בזמן הפריסה

התומכים ברישיון כללי מסתכלים על המיזם כזכות שניתנת למונופול חברת החשמל להיכנס לשוק תשתיות התקשורת. היכולות הרבות של חברת החשמל והמטרה שלשמה מכניסים אותה לשוק זה - הגברת התחרות בשוק התקשורת הנייחת והנחת סיבים אופטיים בכל המדינה - לא מצדיקות הענקת רישיון כללי-ייחודי, שבמהותו לא מחייב פריסה אוניברסלית, ואלה אף מבקשים להחמיר ולהבטיח שהרישיון הכללי לא יאפשר שום הקלות לחברת החשמל בעניין האוניברסליות. ההקלות היחידות שמוכנים להעניק לה הן משך זמן הפריסה, כלומר שתחויב בפריסה במשך 5-7 שנים בכל הארץ.

המשקיעים יברחו

עוד הם טוענים כי ניתן להסדיר בתקנות את ההקלות ברישיון הכללי והדבר לא צריך להיות מסובך משפטית.

חברת החשמל מצדה חוששת כי תחת רישיון כללי משקיעים יחששו להיכנס למיזם. החברה מצוידת בחוות דעת משפטיות המסבירות שרישיון כללי יתקע את הפרויקט, משום שלא ניתן להעריך כמה זמן ייקח לשנות את התקנות המקלות בעניין הפריסה. החברה מתכננת לצאת ברוד שואו לצורך גיוס משקיעים בתוך זמן קצר, והיא ממתינה בעיקר לקבלת טיוטת הרישיון שלה ממשרד התקשורת, שכן בלעדיה אין לה מה למכור למשקיעים.