דו"ח חודק על כשלי כאל: להדק הפיקוח של בנק דיסקונט

עיקר ההמלצות של דו"ח חודק: להגדיל הממשק בין דיסקונט לחברות הבנות גיורא עופר יסיים תפקידו כמנכ"ל הבנק כבר בדצמבר

דירקטוריון בנק דיסקונט דן אתמול (ב') בדו"ח הבדיקה של עו"ד דוד חודק לגבי האירועים בכאל. הדו"ח אינו כולל מסקנות אישיות, הואיל ומרבית המעורבים בכשלי הסליקה כבר אינם בכאל, אך מביא שורה של המלצות ארגוניות לגבי הממשל התאגידי בקבוצת דיסקונט, ובעיקר לגבי הממשק בין בנק דיסקונט לחברות-הבנות בקבוצה: כאל, מרכנתיל ודיסקונט ניו יורק. "מעתה דיסקונט ייקח את המושכות בחברות-הבנות לא רק כשיש כשל, אלא כשיטת עבודה", אומרים בבנק.

בקרה ודיווח בזמן אמת

בדו"ח מזהה חודק שתי סוגיות לטיפול דחוף: צורך בהידוק הממשק בניהול הקבוצה לזרועותיה בהיבט המקצועי; נדרשת יצירת בקרה ודיווח שוטף בזמן אמת של החברות-הבנות לחברה-האם.

עוד ממליץ חודק כי הפונקציה המקצועית בכל זרוע תהיה כפופה מקצועית לגורם המקביל בחברה-האם. כך למשל מנהל הסיכונים בכאל יהיה כפוף מקצועית למנהל הסיכונים של דיסקונט, וזאת ללא קשר לכפיפותו הפיקודית למנכ"ל כאל.

הואיל ודו"ח חודק לא הציג מסקנות אישיות, צפוי מנכ"ל כאל, ישראל דוד, להמשיך בתפקידו. זאת, למרות שחודק מותח ביקורת חריפה ביותר על התנהלות דירקטוריון כאל אינטרנשיונל, שבו היה דוד חבר. כאל אינטרנשיונל, שהייתה אחראית על פעילות הסליקה האלקטרונית של כאל, היא החברה שבה נמצאו הכשלים.

חלק מרכזי בתוכנית העבודה

הדו"ח הוגש לדירקטוריון לפני שבועיים ונערכו שלוש ישיבות כדי לדון בו. יו"ר דיסקונט, יוסי בכר, רואה ביישום ההמלצות חלק מרכזי בתוכנית העבודה של הבנק, ומינה ועדת משנה של הדירקטוריון שתעסוק בכך. בראש הוועדה יעמוד אילן עייש, יו"ר ועדת הביקורת, ויהיו חברים בה פרופ' בן ציון זילברפרב ופרופ' דפנה שוורץ.

מי ייסע לניו יורק?

מסקנות ועדת המשנה יהוו נדבך מרכזי בתוכנית העבודה של הבנק ל-2011, המתגבשת בימים אלו. המסקנות ייושמו על ידי המנכ"ל הנכנס, ראובן שפיגל, כיום מנכ"ל דיסקונט ניו יורק, שנבחר להחליף את גיורא עופר.

הואיל ושפיגל מכיר היטב את דיסקונט ואינו זקוק לחפיפה ארוכה, ומאחר והתגבשה התובנה כי מצב שבו מנכ"ל פורש ממשיך בתפקידו תקופה ארוכה לאחר הודעת הפרישה אינו רצוי לבנק או לנושא התפקיד עצמו, נראה כי עופר צפוי להקדים את פרישתו המתוכננת לתחילת פברואר 2011, ולסיים את תפקידו בבנק לקראת דצמבר. בשלב מאוחר יותר יפרוש עופר גם מתפקיד יו"ר כאל.

גיורא עופר הודיע בתחילת יולי כי לאחר עשור בתפקיד מנכ"ל הבנק הוא מבקש לסיים את כהונתו, ולא יאריך את חוזה ההעסקה שלו מעבר לפברואר הקרוב.

שפיגל יצטרף לבכר בכנס קרן המטבע העולמית בוושינגטון ב-8 באוקטובר, ולאחר מכן יגיע לישראל ויתחיל בחפיפה.

לאור זאת, בחירת המחליף של שפיגל לתפקיד מנכ"ל דיסקונט ניו יורק צפויה מיד לאחר סוכות. לאחר שירדה מהפרק מועמדותו של ראש החטיבה העסקית, אהוד ארנון, אין כרגע מועמד מובהק או מוביל לתפקיד. בכר בוחן כעת מועמדים, וכאמור צפוי לקבל את החלטתו עד ראשית אוקטובר.