האו"ם: ישראל לא בדקה התנהלות רמי דרג ב"עופרת יצוקה"

ועדת מומחים של המועצה לזכויות האדם של או"ם: לא קיבלנו שום תגובה משלטונות ישראל על בקשותינו הרבות לשת"פ ולמתן גישה, אך קיבלנו סיוע ושת"פ מצד הפלסטינים

ועדה של או"ם קבעה, כי החקירות שניהלו ישראל והפלסטינים לגבי מבצע "עופרת יצוקה", בעקבות דו"ח גולדסטון, "אינן מספקות".

במארס השנה, הקימה הוועדה לזכויות האדם, אחד מגופי או"ם, ועדת מומחים כדי "לבדוק ולהעריך הליכים לגליים ואחרים שנקטו ממשלת ישראל והצד הפלסטיני", בתגובה על טענות דו"ח גולדסטון, שלפיהן צה"ל וקיצונים פלסטיניים היו אחראים להפרות חמורות של זכויות האדם במהלך "עופרת יצוקה".

בדו"ח שפרסמה היום (ג') הוועדה, קובע היו"ר שלה, כריסטיאן טומאשט, ששני הצדדים אמנם נענו לקריאת העצרת הכללית לחקירת ה"פשעים" שמפורטים בדו"ח גולדסטון, אך "החקירות עודן לוקות בחסר במקרים מסוימים, או רחוקות במידה משמעותית מעמידה בסטנדרטים בינלאומיים במקרים אחרים".

דו"ח הוועדה אומר, כי היא לא קיבלה שום תגובה משלטונות ישראל על בקשות רבות לשת"פ ולמתן גישה למידע בישראל ובגדה המערבית, אך היא קיבלה סיוע ושת"פ מהצד הפלסטיני.

"העדר שת"פ מישראל פגע ביכולת הוועדה להעריך את החקירות לגבי ביצוע פשעי מלחמה", טוען טומאשט.

"ישראל פרסמה מידע רב על החקירות שלה, אך סירובה לשתף פעולה עם הוועדה הפך לבלתי אפשרי כל ניסיון לבדוק אם החקירות (הישראליות) עומדות בתקנים בינלאומיים".

למרות העדר שיתוף הפעולה, הצליחה הוועדה לגבש מסקנות מסוימות שמתבססות על תצהירים רשמיים ועל ראיונות רבים מאוד עם מומחים צבאיים ועם עדים פלסטיניים בעלי מידע על החקירות הישראליות, נאמר בדו"ח הוועדה.

"ישראל ניהלה חקירות לגבי תקריות רבות, אך רק ארבעה מהן הניבו כתבי אישום פליליים ורק אחד מאלה הביא להרשעה על גניבה של כרטיס אשראי", אומר טומאשט בדו"ח.

הוועדה קובעת, שהחקירות הישראליות לא הקיפו את כל הטענות שהועלו בדו"ח גולדסטון. לגרסת הוועדה, לא ניהלה ישראל חקירות לגבי התנהלותם של מקבלי החלטות בדרגים הגבוהים ולא בדקה טענות לגבי הפרות של זכויות אדם בגדה המערבית שהתרחשו לכאורה במקביל למבצע "עופרת יצוקה".

בדו"ח נאמר עוד, כי הוועדה נפגשה עם חברי ועדה עצמאית שהקימה הרשות הפלסטינית לחקירת הפרות של זכויות האדם שביצעו לכאורה פלסטיניים בעלי תפקידים רשמיים ברשות.

"ועדת המומחים הגיעה למסקנה, שהחקירות (של הרשות הפלסטינית) עמדו בתקנים בינלאומיים", נאמר בדו"ח. "מכל מקום, הוועדה לא הצליחה לחקור במלואן טענות שלפיהן בוצעו פשעי מלחמה (פלסטיניים) בעזה, בגלל קשיים להשיג גישה לרצועה".

בכל זאת, ועדת המומחים של או"ם טוענת, שעלה בידה להעריך את התנהלותן של שתי ועדות חקירה של החמאס. הוועדה הראשונה, שהיתה מורכבת מבעלי תפקידים רשמיים בחמאס, "לא עשתה שום מאמץ רציני להתייחס לטענות שנכללו בדו"ח גולדסטון", קובעת ועדת או"ם.

לדבריה, גוף חקירה שני של החמאס סיפק מידע על הצעדים שננקטו לתיקון ההפרות בעזה, אך לא המציא שום ראיות לטענות, שאסירים פוליטיים אכן שוחררו ושנפתחו הליכים פליליים נגד החשודים בהפרות.

ועדת המומחים תגיש את הדו"ח שלה למושב הוועדה לזכויות האדם בז'נווה ב-27 בספמבר.

בתגובה אמר ל"גלובס" גורם רשמי ישראלי, שביקש לא לנקוב בשמו: "כצפוי, דו"ח גולדסטון מסרב למות ו'ידידינו' הרבים באו"ם לא יניחו לו למות עוד זמן רב".