לוסקין: "יש פי 5 נפט ממה שקיווינו"

(עדכון) - אתר "גלובס" העביר את האסיפה בשידור חי ■ בקר: "לא יכולים להעריך ההפקה בקידוחים הבאים" ■ משקיע לאינדיג: "למה שלא תקנו מניות?"; אינדיג: "לא יכולים לגעת בנייר"

שותפות חיפושי הנפט גבעות קיימה היום (ו') אסיפת משקיעים שנועדה לספק הבהרות וכן לענות על שאלות המשקיעים בנוגע לדו"ח ההנדסי שפרסמה גבעות ביום ג', אודות מאגר הנפט ב"מגד 5" שליד ראש העין. כאן באתר "גלובס" העברנו בשידור חי את האסיפה הסוערת ורוויית הרגשות.

גבעות הודיעה על דבר האסיפה שלשום ומטרת מהלך הבזק הזה הינו לספק הבהרות לפני פתיחת המסחר במניה ביום ראשון. באסיפה לא יפורסם מידע חדש אלא רק הבהרות לדו"ח ההנדסי שכבר פורסם. בדו"ח, כזכור, נכתב כי לא ניתן להעריך עדיין את כמות הנפט שניתן להפיק ב"מגד 5", אולם התרחישים השונים מדברים על 2.4-13.2 מיליון חביות שניתן יהיה להפיק.

בתזמון מדויק ליום האסיפה הוציא היום ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) מכתב ליו"ר רשות ני"ע, זהר גושן, וקרא לו לעקוב מקרוב אחר האסיפה של גבעות ולוודא שלא יפורסם שם שום מידע שלא פורסם עד כה באתר הבורסה. שאמה אף רמז כי מניית גבעות מסוכנת למשקיעים כשכתב לגושן: "למרות העובדה כי חלק מהמשקיעים רואים בשגגה בפעולות הפיקוח והרגולציה כפעולות הפוגעות בפוזיציה שלהם, אני בטוח שלא יעברו ימים ויוכח ההיפך".

כחצי שעה לפני תחילת האסיפה החל האולם להתמלא באנשים מכל הסוגים, כשבולטים בנוכחותם חובשי כיפות. המשקיעים בגבעות, כידוע, הינם מכל שכבות הציבור, כולל זוגות צעירים: אחד הזוגות הגיע עם תינוק בן חודשיים לערך, כאשר משקיע אחר אמר לזוג ההורים בבדיחות: "זהו המשקיע הצעיר ביותר בגבעות עולם".

"מי ששורטיסט - שיוציא את הכסף על תרופות"

את דברי הפתיחה באסיפה פתח דווקא אחד המשקיעים הבולטים בגבעות, צביקה ברודצקי, שאמר: "אין עוד מניה כזו שמצליחה למלא אולם שלם ככה". הוא שיגר עקיצה ככל הנראה לעבר העיתונאים ואמר: "בתוך הקהל המדהים הזה ישנם פרובוקטורים שחלקם מקבלים שכר. תשתדלו להיות אמפטיים כלפיהם. אני מאחל להם בריאות". לאחר מכן אמר ברודצקי: "מי ששורטיסט אני מאחל לו שיוציא את הכסף על תרופות". את דבריו חתם בדברים: "חברים יקרים, היום הוא יום חג. חג למניה וחג למדינה".

מיד לאחר מכן התחוללה מהומה באסיפה וכמעט תגרה בין הנוכחים, כשברקע קריאות ביניים רבות. שמואל בקר, דירקטור בגבעות, אמר לנוכחים: "חברים, אמרנו שיש פרובוקטורים. חבל שאנחנו נגררים לדבר כזה; אפשר להתנהג כמו בני אדם".

משקיע בולט נוסף במניה עלה לדבר אחרי ברודצקי ותקף את הסיקור התקשורתי על גבעות, כמו גם את התנהלות רשות ני"ע שעצרה את המסחר במניה למשך 3 ימים עד שהשותפות פרסמה דיווח מלא וברור על הדו"ח ההנדסי: "מה שקורה בתקשורת וברשות ני"ע זה דבר חסר תקדים. התנכלות חסרת תקדים לחברה ולמשקיעים. מונעים מהמשקיעים גישה למידע חשוב. החברה רוצה לפרסם דו"ח מסודר ומפורט ומונעים את זה ממנה. אין כל קשר בין הדו"ח ההנדסי לבין מה שפורסם באתרים הכלכליים. אנחנו כולנו נמצאים מאחורי הנהלת גבעות".

עו"ד אינדיג: הרשות מונעת מאיתנו לפרסם פרטים מהותיים

עו"ד חיים אינדיג מגבעות הבהיר לאחר מכן את מטרת האסיפה ורמז באופן ברור כי רשות ני"ע מונעת מגבעות לפרסם נתונים מהותיים למשקיעים: "הדו"ח הוא לפי מגבלה שהוטלה עלינו על ידי הרשות. הוא עוסק רק בקידוח בודד בעל שטח מוגבל. לא יכולנו להתייחס לדברים נוספים שרצינו להתייחס אליהם. לא באנו להפר כאן את הוראת רשות ני"ע. מה שרצינו לומר - ונאסר עלינו - זה הערכות של השותף הכללי עצמו, המבוססות על שיקולים גיאולוגיים על מקומות נוספים שבשדה 'מגד', שבהם קיימים אותם תנאים ולעשות חישובים המבוססים על כך.

"רשות ני"ע הציבה תנאים לפיהם אי אפשר בשום פנים ואופן לעמוד בפרסום הדו"ח, כמו למשל שיוגשו הערכות של השותף הכללי שיתבססו על מודלים גיאולוגיים המקובלים בעולם. אבל זה דו"ח מאוד מורכב שההכנה שלו מאוד מאוד מורכבת ובעלות מאוד יקרה. לא היה שום סיכוי שנוכל לצרף את הדו"ח עד ליום שאחרי. גם חוות דעת אחרת, מסוג אחר, לא היה סיכוי שנוכל לצרף אותה בתוך יום-יומיים.

"הדרישות של הרשות הן שינוי של 180 מעלות לעומת מה שהיה קיים עד היום. במשך שנים השותף הכללי פרסם הערכות שלו וזה גם נכלל בתשקיפים שרשות ני"ע אישרה אותם. אנחנו חושבים שהתנהלות הרשות אינה תקינה".

לוסקין: "התקשורת עיוותה את ההודעות שלנו"

אחרי אינדיג הגיע תורו של טוביה לוסקין, הגיאולוג של גבעות שנמנה גם על מייסדיה. גם לוסקין תקף את התקשורת ואמר: "התקשורת עיוותה את ההודעות שלנו ולכן באנו לכאן לתת לכם את ההסברים שאנו יכולים לתת בנסיבות שתיארו מקודם".

"לכל אורך ההיסטוריה של גבעות עולם, מאז הקידוח הראשון, אמרנו שיש שדה נפט בשטח של כ-175 קמ"ר פוטנציאלי להפקת נפט; הערכנו שעתודות הנפט בשדה הן בהיקף של כ-1.5 מיליארד חביות נפט", המשיך לוסקין וזכה למחיאות כפיים מהקהל. "אז השאלה הבאה היא כמה נפט אפשר להפיק מתוך המאגר. לפני שקדחנו את 'מגד 5' קיווינו למצוא כמויות של נפט בר הפקה בהיקף של 2.3 מיליון חביות במשך 20 שנה משטח ניקוז של כ-5 קמ"ר. זו הייתה תקוותנו לפני תחילת הקידוח. עכשיו, בקידוח האחרון, ב'מגד 5' אפשר לייצר במשך 20 שנה כ-13.2 מיליון חביות; וזה ללא מקטעים 7 ו-8, שטרם חוררו ואנחנו עדיין לא יודעים אם יש שם נפט או גז. אז לבסוף, ב'מגד 5' יש יותר מפי 5 לעומת מה שקיווינו לקבל".

מיד לאחר מכן אמר לוסקין, ספק בכוונה וספק בפליטת פה: "אם במקטעים 7 ו-8 יהיה גז במקום נפט - אז לדעתי התוצאות יהיו טובות עוד יותר" - וזכה למחיאות כפיים נלהבות מהקהל. אינדיג מיהר להשתיק את לוסקין מחשש לעורר את חמת רשות ני"ע ולוסקין מיהר להרגיע ואמר: "אנחנו באמת לא יודעים; נצטרף לחכות ולראות". הקהל המשיך להריע.

"כתבנו בהודעה שאת השדה צריך לפתח", המשיך לוסקין. "בשביל לקבל הפקה בפועל צריך לקדוח קידוחים נוספים. בשלב הראשון, תוכנית הפיתוח של החברה היא לקדוח בשטח של 50 קמ"ר מסביב ל'מגד 5'. את 6 הקידוחים הראשונים בשטח הזה השותף הכללי כבר התחיל לבצע וצריכים להכין כעת את תוכנית הפיתוח.

"פרמטר נוסף שהזכרנו בהודעה הוא שטח הניקוז באיזור הפיתוח. יש אפשרות לקדוח הרבה מאוד קידוחים או רק קידוח אחד. אלה 2 אפשרויות קיצוניות שאינן מעשיות ולכן היועצים שלנו עשו אנליזה והגיעו למסקנה שצריך לקבוע שטח ניקוז של 3.2 קמ"ר כאופטימלי". לוסקין לא ציין בדיוק כמה קידוחים תיאלץ גבעות לקדוח, אך אמר: "אתם יכולים לחשב את זה בעצמכם"; בחישוב מהיר מדובר על 15-16 קידוחים.

"נטפל בגז הנלווה"

"כדי להפיק במגד 5 צריך לעשות פראק ואז נוכל להפיק יותר", הוסיף לוסקין. "יש 3 שלבי הפקה: כשהנפט יזרום באופן חופשי ולאחר מכן שהזרימה הטבעית דועכת לאט לאט ובשלב הזה, שמתקיים בכל שדה נפט בעולם, אנחנו צריכים לבצע הרמה מלאכותית. זו פעולה סטנדרטית ומכנית שמתבצעת בכל שדה נפט בעולם.

"נושא נוסף שנידון בדו"ח היה הנושא של הגז הנלווה לנפט. כל הפקה של נפט בעולם - יש בה גז נלווה. אם אין גז נלווה אז הנפט לא יזרום וזה נקרא 'נפט מת'. לכן, בכל מקום בעולם שיש בו הפקה של נפט - יש גז נלווה. גם בשדה 'מגד' יש הרבה מאוד גז, ביחס גבוה מאוד. הגז הזה הוא לא נטל, הוא נכס. אם אפשר לנצל את הגז הזה בכל מקום בעולם אז אני מאמין שגם אנחנו נדע לטפל בזה. כרגע אנחנו לא יודעים מה נעשה עם הגז הזה אך אין לי ספק שנעשה בו שימוש".

בשלב זה הבהיר לוסקין נקודה חשובה בדו"ח ההנדסי ואמר: "מה שנאמר בדו"ח הוא נכון - אם לא נמצא פתרון לטיפול הולם בגז הנלווה, לא נוכל להפיק את הנפט".

בסיום דבריו אמר לוסקין למשקיעים: "כמו שדיווחנו, אנחנו מחזירים את ציוד הפראק (frac) כדי לבדוק את מקטעים 6-8 וייתכן שגם במקטעים 4 ו-5; לאחר שנשלים את הפראק נתחיל להפיק נפט מ'מגד 5' בכפוף לכך שנמצא פתרון לטיפול בגז הנלווה". לוסקין ירד מהבמה מלווה במחיאות כפיים סוערות וקריאות נלהבות מצד המשקיעים.

שאלות המשקיעים לא נענו במלואן

לאחר דבריו של לוסקין הגיע פרק שאלות המשקיעים. אחד המשקיעים בקהל שאל את לוסקין האם ניתן - בהסתברות גבוהה - להפיק 13-14 מיליון חביות נפט ב'מגד 5' במשך 20 שנה. אינדיג התערב וענה בעצמו למשקיע: "בדו"ח לא התייחסנו להסתברויות".

"בהנחה שהשותפות תקדח עוד 6 בארות, האם אפשר להניח שיהיה אפשר להפיק 2,000 חביות לבאר?", שאל משקיע אחר ונענה בתשובה סתומה גם כן: "אנחנו לא יכולים לתת הערכות לגבי כמויות הפקה מהקידוחים הבאים".

משיקע נוסף הפנה שאלה לעו"ד אינדיג: "אם זה כזה בטוח, למה אתה לא קונה מניות?"; אינדיג ענה לו: "לפי מיטב הבנתי, בסיטואציה שקיימת עכשיו, אנחנו לא יכולים לגעת בנייר ביום ראשון כי רצינו לפרסם מידע נוסף ואנחנו לא יכולים".

משקיע אחר שאל את לוסקין מדוע השותף הכללי לא דיבר עד כה על הרמה מלאכותית אלא רק על הפראק; לוסקין אמר בתגובה, כי "ללא הרמה מלאכותית, שיעור ההפקה הוא 3-4% בלבד ולכן צריך את ההרמה המלאכותית. אחרי זמן קצר הלחץ בשדה יורד". אותו משקיע שאל את לוסקין גם מהי ההסתברות להצלחת ההרמה המלאכותית במקומות אחרים בעולם, ולוסקין ענה לו: "הרמה מלאכותית היא דבר פשוט; לא מדובר בכלל בהסתברויות אלא בדבר ודאי. אנו מחדירים צינור לתוך הבאר ומזרימים גז לצינור. בצורה כזו המשקל של הנפט בתוך הבאר נהיה קל יותר ואז עוצמת השאיבה בתוך הבאר גדלה. אנחנו יכולים לכוון זאת כפי שנרצה ולהפעיל עוצמת שאיבה כפי שנרצה; זה תהליך נשלט".

בתשובה לשאלה על העיכובים הרבים בשדה "מגד" אמר לוסקין, כי היו באמת הרבה עיכובים אולם הביורוקרטיה בישראל עיכבה את הקידוח.

בתשובה לשאלת "גלובס" באשר לכמות בת ההפקה בה נקב לוסקין - 13.2 מיליון חביות - כי מדובר בתרחיש האופטימי ביותר ומה הסבירות שהיא אכן תתרחש, ענה אינדיג: "בדו"ח נאמר שבביצוע הרמה מלאכותית ופעולת פראק ניתן להפיק 13.2 מיליון חביות. לא נכתב שם שזו האפשרות האופטימית ביותר".

"תתפלל להגיע הביתה"

את האסיפה חתם ברודצקי, שהשתלח בתקשורת: "ישראמקו הצליחה בקידוח ה-23, יצחק תשובה נחל למעלה מ-80 קידוחים כושלים. רק עלינו אומרים 'איזו חברה כושלת'. תראו את התזמון: ח"כ כאמל שאמה עובד בחג ומה מטריד אותו? הוא מבקש את רשות ני"ע לשלוח את נציגיה בחג לוודא שלא ייאמרו דברים שלא צריכים לומר.

"אנחנו משקיעי גבעות ואנחנו הרוב. הדרך הטובה ביותר לנצח את השורטים - וביום ראשון הם הולכים לקבל צינור שהם לא חלמו עליו - זה פשוט לגבש קבוצת קנייה ושכל אחד יקנה קצת מניות. אנחנו כוח".

אחד הנוכחים בקהל הפריע לברודצקי וביקש לדבר, אך ברודצקי אמר לעברו: "אין שום סיכוי שאתה תדבר אחרי ואתה תתפלל גם להגיע הביתה". לאחר שככל הנראה הבין כי הרחיק לכת, אמר לו ברודצקי: "אני אוהב אותך".

בשלב זה השתלטו לוסקין ובקר על המיקרופון ואיחלו למשקיעים חג שמח. כך נחתמה רשמית אסיפת גבעות, אולם האווירה המשיכה להיות טעונה וחלק מהמשקיעים התעמתו עם כתב "גלובס" דרור פויר, שהיה במקום, תוך שהם בו מטיחים קללות, צעקות ועלבונות.