נחשף: ג'ורג' סורוס, דוידי גילה - מממנים עיקריים של JStreet

מנכ"ל השדולה: "קיבלנו 750 אלף דולר ממשפחת סורוס" ■ המיליארדר תקף בעבר את אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון ■ JStreet מציגה עצמה כחלופה לאייפא"ק

המיליארדר ג'ורג' סורוס, מהתומכים הגדולים של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, ודוידי גילה, יזם ההיי-טק הישראלי, שהיה פעיל ב"שלום עכשיו", הם שניים מהמממנים הגדולים של JStreet, שדולה בוושינגטון שפועלת למען שלום צודק בין ישראל לפלסטינים ושמציגה עצמה כחלופה לאייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית הוותיקה בארה"ב. כך נחשף אתמול (ו') בעיתון הימני "וושינגטון טיימס" ובאתר האינטרנט של הירחון הנחשב "אטלנטיק". וושינגטון טיימס טוען, טוען, כי תרומות סורוס היו חשאיות וכי JStreet הכחישה בעבר שהיא מקבלת תרומות מסורוס.

בפרסומיה הרשמיים, מציגה עצמה השדולה כ"בית הפוליטי של אמריקנים התומכים בישראל ובשלום... ארגון שמשמש שופר פוליטי ליהודים אמריקניים מהזרם המרכזי ותומכים אחרים בישראל... המאמינים שפיתרון של שתי מדינות לסכסוך הישראלי - פלסטיני חיוני לקיומה של ישראל כביתו הלאומי של העם היהודי וכדמוקרטיה תוססת".

מותחי ביקורת על השדולה טוענים כי היא בעצם ארגון פרו-פלסטיני, שמנסה לחבל באינטרסים של ישראל בארה"ב. שגרירות ישראל בוושינגטון תקפה בעבר את JStreet והשגריר מייקל אורן סירב בהפגנתיות להשתתף בכינוס שנתי של הארגון, אך לאחר מכן הושגה "סולחה" בין שני הצדדים.

"וושינגטון טיימס" כתב, כי לפי טפסי מס שהגיעו לידיו, תרמו סורוס, בנו ג'ונתן ובתו אנדריאה 245 אלף דולר ל-JStreet מאותה כתובת בניו-יורק מ-1 ביולי 2008 עד 30 ביוני 2009.

ג'רמי בן עמי, מנכ"ל הארגון, אמר בראיון לעיתון, כי התרומה בסך 245 אלף דולר היא חלק ממתנה בסך 750 אלף דולר שנתנה משפחת סורוס לארגון במשך שלוש שנים.

סורוס, שעשה מיליארדים כמנהל קרן גידור וסוחר במטבעות חוץ, הקים את קרן הגידור "קוואנטום", שעד לשנות ה-80 ישבה באיים האנטיליים ההולנדיים, מקלט מס ידוע. פעילותו העסקית והתנהלותו הפילנטרופית הפכו את סורוס לדמות שנויה במחלוקת. בתחילת פעילותו הפילנטרופית, לקראת תום המלחמה הקרה, תרום סורוס כספים לחולקים על המשטר במדינות מזרח-אירופה, ובמיוחד בארץ הולדתו, הונגריה. בתקופת ממשלו של ג'ורג' בוש, תרם סורוס סכומים גדולים לארגונים ליברליים (או שמאלניים בתרגום עברי עכשווי) בארה"ב, שהכריזו מלחמת חורמה על בוש.

סורוס, יהודי, מתח ביקורת קשה על מדיניות ממשל בוש כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, לרבות סירובו של הממשל, ב-2007, להכיר בממשלת אחדות פלסטינית שכללה נציגים של חמאס. סורוס לא אהב את אייפא"ק ובמאמר שפירסם ב"ניו יורק ריוויו אוף בוקס" הא כתב שאייפא"ק "קפצה מעל הפופיק" במאמציה להבטיח המשך המדיניות הניצית, הפרו-ישראלית, של ממשל בוש. "איפא"ק נעשתה בת ברית קרובה של הניאו-קונסרבטיבים והיתה תומכת נלהבת בפלישה לעיראק", כתב אז סורוס.

בנאום נדיר לפני קהל יהודי בניו-יורק בנובמבר 2003, נשאל סורוס על התגברות האנטישמיות באירופה. הוא השיב, שהאנטישמיות האירופית נובעת מהמדיניות של ישראל וארה"ב. "יש עליה באנטישמיות באירופה", אמר אז סורוס. "המדיניות של ממשל בוש וממשלת שרון תורמות לכך... יש לי ביקורת על המדיניות הזו". לא ברור בדיוק מדוע לא ניתן פומבי לתרומות של סורוס ל-JStreet.

דיוויד האריס, מנכ"ל הוועד יהודי אמריקני, אמר ל"וושינגטון טיימס": "אני יכול רק להניח (שמנהלי השדולה) הגיעו למסקנה שזיהויו של ג'ורג' סורוס עם ארגון שמכנה עצמו 'פרו ישראלי' לא ייראה טוב בעיני רבים שעוקבים אחרי סורוס ומודעים להשקפותו על המזה"ת".

בן עמי אמר לעיתון, כי סורוס "קיבל החלטה פומבית לא לתמוך בנו כאשר השקנו את הארגון; לאחר שהתחלנו לפעול, הוא נתן לנו כסף".

באתר האינטרנט של הארגון נאמר, עד לעת האחרונה, לפי "וושינגטון טיימס", שסורוס החליט לא להיות מעורב בפעילות השדולה, בעת השקתה, בגלל חשש שמעורבותו תשמש נשק נגד הארגון בידי מבקריו. לפי העיתון, המשפט הזה נמחק אתמול (ה') מהאתר. במקומו נכתב: "JStreet אמרה בעבר שהיא אינה מקבלת כסף מסורוס, אך עתה מתפרסמים דיווחים בתקשורת שסורוס אכן תרם לשדולה כספים".

מייקל ואצ'ון, דובר מטעם סורוס, אמר ל"וושינגטון טיימס", שסורוס לא עשה סוד מתמיכתו ב-JStreet. "סורוס מאמין, כי השדולה תורמת תרומה חשובה לדיון הציבורי על המזה"ת. הוא אכן תומך פיננסי בשדולה אך אינו ממלא בה תפקיד תפעולי ואינו משפיע על עמדותיה".

הירחון "אטלנטיק" מזהה תורמים גדולים נוספים ל-JStreet, לבד ממשפחת סורוס. שניים מהם: יזם ההיי-טק הישראלי דוידי גילה, מלוס-גאטוס, קליפורניה, המשמש כנשיא השדולה, ודבורה סאנגר (הקשורה לחברת נדל"ן מניו-ג'רזי). תרומותיהם מסתכמות בכמה מאות לפי דולר בשלוש השנים שחלפו מאז הוקמה השדולה. גילה, יו"ר "ואיו", שכתב פעם ספר בשם "אמנות הטיול החסכוני", הצטרף לתנועת "שלום עכשיו" בתחילת שנות ה-80, לאחר שחזר לשראל, כתום שהות בארה"ב, ואף השתתף בהפגנה שבה נרצח הפעיל אמיל גרינצווייג. הוא חי עתה בארה"ב.

תורמים נוספים: קרן סקול לאיומים גלובליים, שמגדירה את מטרתה כ"התמודדות עם איומים גלובליים המסכנים את האנושות", שתרמה לפחות 200 אלף דולר לאחת מזרועות JStreet, ומכון נתן קאמינגס, "ארגון יהודי המתמקד בערכים דמוקרטיים ובצדק חברתי", שתרם "סכום בן שש ספרות", לדברי בן עמי.

"אטלנטיק" מציין תורם נוסף, ביל בנטר, יזם טכנולוגיה מפיטסברג, פנסילווניה, המשמש כיו"ר אקיוסיס (Acusis), חברה למיקור חוץ של תמלול טקסטים רפואיים, שתרם לפחות 800 אלף דולר, בשנתיים הראשונות של חיי השדולה. חלק מהכסף הועבר דרך גורמים הקשורים בבנטר בהונג-קונג.

האתר "פוליטיקו" מפרסם בראשונה חלק מטפסי המס של JStreet, בבלוג הפוליטי של בן סמית. כפי שמציין סמית, מגלים הטפסים שאחת מהתרומות הגדולות ביותר לשדולה הגיעה מקונסולאסיון אדיסקול, מרובע הפי וולי, בהונג-קונג. לפי איימי ספיטלניק, דוברת של השדולה, אדיסקול היא עמיתה לעסקים של בנטר, אולם השם לא עלה בחיפוש בשום מאגר נתונים, לרבות גוגל ונקסיס.

המגזין Wired פיענח את התעמולה. בהפי ולי נמצא מסלול למירוצי סוסים, ובנטר "נחשב ע"י עמיתיו כאחד ממהמרי הספורט הטובים ביותר בעולם". לפי המגזין, נמנה בנטר עם קבוצה קטנה של מהמרים מקצועיים שפיתחו מודלים מתמטיים לחיזוי תוצאות מירוצי סוסים.

מהנתונים שמתפרסמים ב"וושינגטון טיימס" וב"אטלנטיק" עולה ש- JStreet רושמת עליה מתמדת בתקבולים מתרומות בשלוש שנות קיומה. לדברי בן עמי, גייסה השדולה כ-11.2 מיליון דולר כתרומות ל-JStreet ולמה שמכונה "ועדות פעולה פוליטיות" של השדולה, גופים שמטרתם להזרים תרומות למועמדים לקונגרס שהארגון חפץ ביקרם: 1.2 מיליון ב-2008, 3.3 מיליון ב-2009, וחמישה מיליון דולר ב-2010, נכון ל-1 בספטמבר. לכך צריך להוסיף 576 אלף דולר כתרומות פוליטית בבחירות לנשיאות ולקונגרס ב-2008, ו-1.1 מיליון דולר בתקופה שחלפה מאז.

בתשובה לשאלה על תרומת סורוס ל-JStreet אמרה לגלובס דוברת השדולה: "צריך לבחון את הדברים בהקשר של מספר התורמים הגדול לשדולה שלנו. אין ספק שסורוס הוא אחד מהתורמים הגדולים, אך גייסנו 11 מיליון דולר בשלוש שנים, וסורוס אינו התום הגדול ביותר. הוא אחד מכ-10 אלפים".