הקפאת הבנייה בשטחים פוקעת; אבו-מאזן: "להפסיק הבנייה"

(עדכון) - מאמץ קדחתני של ארה"ב למנוע קריסת המו"מ בין ישראל לפלסטינים על רקע חשש שהבניה בהתנחלויות תחודש ■ אבו-מאזן: "ישראל חייבת להחליט בין שלום לבין ההתנחלויות"

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אמר הערב (שבת), בנאום בעצרת הכללית של או"ם, כי "ישראל חייבת להחליט בין שלום לבין המשך ההתנחלויות". עם זאת, עבאס התחמק מלהצהיר במפורש שהפלסטינים יייפרשו מהמו"מ עם ישראל, אם לא תוארך ההקפאה על הבניה בגדה. ההקפאה פוקעת מחר.

"דרישותינו להפסקת פעילות ההתנחלויות, הסרת המצור (מעל עזה) וביטול כל קווי המדיניות והנהלים הבלתי-חוקיים של ישראל אינם מהווים הצבת תנאים מוקדמים שרירותיים בתהליך השלום", אמר עבאס. "דרישות אלה עולות בקנה אחד עם יישום התחייבויות קודמות של ישראל... החלטה של ישראל לממש את ההתחייבויות האלה תוליך ליצירת האווירה הנחוצה להצלחת המו"מ ותיתן אמינות להתחייבות ליישם את ההסכם הסופי, לאחר שיושג".

במקום להדגיש אפשרות של פרישה מתהליך השלום, אם תחודש הבניה, הבליט עבאס את נכונות הצד הפלסטיני להמשיך במו"מ: "נעשה כל מאמץ להגיע להסכם שלום ישראלי - פלסטיני בתוך שנה אחת, בהתאם להחלטות בעלות לגיטימיות בינלאומית, יוזמת השלום הערבית מפת הדרכים וחזון שתי המדינות... למרות כל הקשיים והמכשולים".

התחמקות עבאס מאיום ישיר לפרוש מהשיחות עולה בקנה אחד עם הצהרות מתונות שהשמיע המנהיג הפלסטיני בניו-יורק בימים שחלפו, לרבות בפגישה עם מנהיגים יהודיים. התחמקות זו גם מצביעה על לחץ אמריקני אינטנסיבי על הפלסטינים לא לפרוש מתהליך השלום.

ארה"ב פועלת מאחורי הקלעים

ארה"ב עושה מאמצים קדחתניים למנוע את קריסת המו"מ על רקע חשש שפעילות הבניה בירושלים ובהתנחלויות תחודש מחר.

בניסיון להקדים תרופה למכה ולמנוע את הצטיירות ישראל כגורם שהביא לגדיעת המו"מ, אמר אתמול גורם ממשלתי ישראלי לסוכנות הידיעות הצרפתית, שישראל מוכנה "להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על כל הצדדים". אך המקור הדגיש, כי "לא ייתכן מצב שבו תהיה אפס בניה" בהתנחלויות.

"להאריך את המוראטוריום"

בתדרוך לעיתונאים בניו-יורק, קרא אתמול ג'פרי פלטמן, עוזר שרת החוץ לענייני המזה"ת, לשני הצדדים להגמיש את עמדותיהם.

"אנו קוראים לישראל להאריך את המוראטוריום", אמר פלטמן. "במקביל, אנו גם מבהירים לפלסטינים שאיננו מאמינים שהסתלקות מהמו"מ תשרת את האינטרסים שלהם. בשלב זה אנו קוראים לשני הצדדים ליצור את האווירה הדרושה לסיום מוצלח של המו"מ". בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, ביום ה', קרא גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לישראל להאריך את ההקפאה, שלדבריו חוללה שינוי בשטח ושיפרה את האווירה לקראת השיחות.

עבאס הזכיר בנאומו בעצרת את כל הקובלנות שנציגים פלסטיניים מעלים דרך קבע בהתדיינויות עם נציגים ישראליים ובפורומים בינלאומיים: הסגר על עזה, המשט לרצועה, האסירים הפלסטיניים שבידי ישראל, וה"פרובוקציות" של ישראל בירושלים.

"העם הפלסטיני ניצב מול בעייות מסוכנות שמוסיפות לדחוף אותו לפינה של אלימות ועימות", אמר עבאס. "... מצב זה נובע ממנטליות של התרחבות ושיעבוד, שמוסיפה למשול בכיפת האידיאולוגיה והמדיניות של ישראל, הכוח הכובש, שהפך אי-ציות להחלטות בעלות לגיטימיות בינלאומית למדיניות השלטת שלו".

"יחס כזה של בוז מעקר את יעילותן של החלטות אלה, פוגע באמינות או"ם ומעמיק את ההשקפה המקובלת שקיימת מדיניות של מוסר כפול, במיוחד בכל מה שנוגע לעם הפלסטיני, ושישראל נמצאת מעל לחוק", הוסיף המנהיג הפלסטיני. "זה בא לידי ביטוי בעובדה שישראל מוסיפה להפר את כל ההחלטות האלה וממשיכה ללא הפוגה בפעולות של דיכוי, מאסרים ומעצרים, רציחות, הרס בתים, הטלת מצור, הרחבת ההתנחלויות, הקמתה של חומת ההפרדה והאפרטהייד וחתירה תחת זכויות העם הפלסטיני, בלי שתיתן את הדין על כך".