נובל אנרג'י: "ככל הנראה מאגר 'לוויתן' גדול פי 3 ממאגר 'תמר'"

כך דווח באתר "רויטרס" בסוף השבוע ■ השותפה האמריקנית בקידוח "תמר" עדכנה על פיתוח המאגר והתייחסה ל"לוויתן", בו צפוים להתחיל בקרוב קידוחי האקספלורציה

נובל אנרג'י, השותפה של קבוצת דלק וישראמקו בקידוח "תמר", הודיעה ביום ה' האחרון על תוכנית הפיתוח של המאגר. הפיתוח והתוכנית דווחו בהרחבה בתקשורת הישראלית במהלך החג אולם שורה אחת, המתייחסת לקידוח "לוויתן" בו גם שותפה נובל אנרג'י, מספרת אולי שוב את כל הסיפור למשקיעים הממתינים לתוצאות קידוח האקספלורציה.

אתר "רויטרס" דיווח בסוף שבוע כי בהתייחסה ל"לוויתן" מציינת נובל, בהתבטאות נדירה יחסית, כי מאגרי הגז הטבעי בקידוח עשויים להיות גדולים עד פי 3 מהמאגרים ב"תמר". עד כה, כולל בהתייחסויות בדו"חות הכספיים של החברה האמריקנית, דובר על מאגר פוטנציאלי של גז טבעי עד פי 2 ממאגר "תמר".

זוהי נקודה מהותית לשותפות הישראליות של נובל ב"לוויתן", כולל רציו . קידוחי האקספלורציה יתחילו על פי התכנון כבר בתחילת החודש הבא (אוקטובר) ותוצאות ראשוניות צפויות, על פי ההערכות לקראת סוף 2010 - תחילת 2011.

נזכיר כי בסוף יולי, בשיחת הוועידה לאחר פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השני של השנה, חזרה נובל אנרג'י על ההערכות כי ב"לוויתן" ישנו סיכוי ל-50% להימצאות גז טבעי בהיקף של 16 TCF גז טבעי - כמות כפולה מזו המוערכת ב"תמר" (8.4 TCF). כעת נראה כי נובל מדגישה ומגדילה בין השורות את ההערכותיה לפוטנציאל הגז ב"לוויתן".

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI מסר בשיחה עם "גלובס" כי "אם ההערכות של נובל לגבי "לוויתן" נכונות, הרי שפוטנציאל ייצוא הגז של ישראל עולה כי הוא יספק את הצרכים המלאים של ישראל. אם כמויות הגז בבטן האדמה יעלו על ההערכות המוקדמות, הרי שקשה להאמין שהן ישמרו 'לדורות הבאים' וסביר מאוד להניח שחלק מעתודות הגז ישמשו לייצוא".