בנק הפועלים לוחץ - אלון USA תגייס עד 60 מיליון דולר

נכון לתום הרבעון השני של השנה לאלון USA יש חוב לטווח קצר של 52.4 מיליון דולר, וחוב לטווח ארוך של 879.6 מיליון דולר - ושניהם מכבידים על מאזנה ומגדילים את הוצאות המימון הרבעוניות

בעוד שבארץ חוגגת קבוצת אלון את מיזוג עסקי הקמעונות והאנרגיה שלה לתוך חברת אלון החזקות ברבוע כחול ישראל, מצבה של החברה הבת האחרת, אלון USA , הוא בכי רע.

אלון USA, המרכזת את פעילות האנרגיה של קבוצת אלון בארה"ב, סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם הפסד כבד של 82.2 מיליון דולר (בעיקר בגלל תוצאות גרועות של פעילות הזיקוק של החברה), וקופתה הידלדלה באופן משמעותי, וכל שנותר בה הוא אמצעים נזילים בשווי של 7.7 מיליון דולר.

כפועל יוצא, בעלי המניות בחברה, ובראשם קבוצת אלון ישראל שבשליטת דודי ויסמן ושרגא בירן, החליטו לסייע לה ולבצע הנפקת זכויות בהיקף של 40 מיליון דולר, אך זו עדיין לא יצאה לפועל, ובינתיים פונה החברה לשוק ההון בבקשת עזרה.

אלון USA, שנסחרת בבורסת ניו יורק, פרסמה ביום שישי האחרון טיוטת תשקיף לגיוס של עד 60 מיליון דולר באמצעות הנפקה של מניות בכורה. החברה מתכננת להנפיק עד 6 מיליון מניות בכורה לפי מחיר של 10 דולרים למניה.

אלון USA נסחרת כיום לפי מחיר של 5.22 דולרים למניה, המשקף שווי חברה של 283 מיליון דולר - ירידה של 47% בשנה האחרונה.

מטיוטת התשקיף עולה, כי המטרה העיקרית של ההנפקה היא פירעון חלק מחוב החברה כלפי בנק הפועלים, אחד המממנים העיקריים של אלון USA.

30 מ' ד' הלוואה

ההלוואה אמורה להיפרע עד 15 בנובמבר 2010 - תאריך המסביר את נחיצות הגיוס. שווי הקרן של ההלוואה - ללא הריבית - הוא 30 מיליון דולר, והיא נושאת ריבית אפקטיבית בשיעור שנתי של 4%.

נכון לתום הרבעון השני של השנה לאלון USA יש חוב לטווח קצר של 52.4 מיליון דולר, וחוב לטווח ארוך של 879.6 מיליון דולר - ושניהם מכבידים על מאזנה ומגדילים את הוצאות המימון הרבעוניות.

אלון USA מחזיקה בחמישה בתי זיקוק בטקסס, בלואיזיאנה ובקליפורניה. נוסף לכך מפעילה החברה 306 חנויות נוחות תחת המותגים 7-Eleven ו-FINA בעיקר במרכז טקסס ובמערבה, ובניו מקסיקו.

לקבוצת אלון ישראל יש החזקה של 76% בחברה ואילו לאפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב יש החזקה של 11.6%.

אלון ישראל מוחזקת בשיעור של 50.4% על ידי בירן וויסמן, ואילו תנועת הקיבוצים מחזיקה בשיעור של 46.9% מהקבוצה. ויסמן מכהן כיו"ר אלון USA.