האוצר הוא אחד ושמו: גבעות

פסוקי תנ"ך ומנגנון הודעות משומן לבורסה מהדקים סביב 'גבעות' קהל מאמינים משולהב

פסוק מספר דברים וברכה מהרבי מלובביץ', אלה שני כלי הנשק הסודיים שבהם נעזרת שותפות גבעות עולם במאמציה לגלות נפט באזור ראש העין. בנוסף להם עושים בעלי השליטה בשותפות שימוש במנגנון ההודעות לבורסה, שאותו הם מנצלים להעברת כמות נכבדה של דיווחים על פעילות השותפות. התוצאה: כיסוי תקשורתי נרחב, בארץ ובעולם, וקהל עצום המאמין בגבעות בדבקות, למרות כל האכזבות שסיפקה עד היום למשקיעים בה.

הגיאולוג טוביה לוסקין, עו"ד שמואל בקר ואיש העסקים נגה בן דוד מחפשים מאז 1994 את הנוזל השחור. הקידוח הנוכחי, מגד 5 הוא הרביעי במספר, לאחר ששלושת קודמיו הסתיימו בכישלון. אך למרות הרקורד הבעייתי הזה מצליחה גבעות בכל פעם מחדש להגביה את רף הציפיות לשיאים חדשים.

לוסקין, האיש שגייס עד היום מאות מיליוני שקלים עבור גבעות בשוק ההון הישראלי, נולד וגדל ברוסיה. אחרי שהוסמך כגיאולוג מצא עבודה בחברת נפט בקנדה. משם התגלגל לאינדונזיה ולאוסטרליה. במהלך שהותו באוסטרליה חזר בתשובה, ואז גם הגיע למסקנה כי בישראל חייבות להימצא עתודות נפט ענקיות. הנימוק העיקרי שהביא אותו למסקנה הזו הוא הפסוק: "מראש הררי קדם וממגד גבעות עולם", הלקוח מספר דברים. "מגד", לפי פרשנותו של לוסקין, הוא מילה נרדפת לנפט.

לישראל הוא עלה ב-1990 ואז הגיע למסקנה כי מתחת לאזור כפר סבא ויישובים בסביבתה נמצאת אחת משכבות הפקת הנפט העיקריות בעולם. הוא הקים חברה לחיפושי נפט אך כילה עד מהרה את כל חסכונותיו.

ב-1994 הצליח לוסקין לגייס משקיע להרפתקה שלו: נגה בן-דוד, בן למשפחת תכשיטנים חרדית. יחד איתו ועם עו"ד שמואל בקר הקים לוסקין את שותפות גבעות עולם. מ"מגד 2", הקידוח הראשון של השותפות, הופקו 15 חביות נפט מאיכות טובה. גם מגד 3 (2000), ומגד 4 (2002) הסתיימו ללא תגלית.

אך לוסקין ממשיך לשחרר הצהרות על סיכויים גבוהים מאוד למציאת עשרות מיליוני חביות נפט. בעוד שהיחידות של גבעות עולם כבר ידעו סיבובים קודמים של עליות מטורפות שבסיומן צניחה חדה, האמונה של לוסקין ושותפיו בגבעות מעולם שומרת על יציבות.