מאזדה 5, פיג'ו 5008: צפו בתמונות - מבול המיניוואנים החדשים

תקנות המס יצרו בקרב משתמשי הליסינג החדשים צורך במובילי נוסעים מרווחים, שיענו על דרישות הפנאי הגדלות של משפחות צעירות עם שני ילדם פלוס, ועדיין ישתלבו ב"קבוצה 4"

הצלחתו המסחררת של פלח המיניוואנים הקומפקטיים בישראל היא עוד אחת מתוצאות הלוואי של השידוך בין הליסינג התפעולי לענף ההיי-טק. עד לפני עשר שנים הפלח הזה כמעט שלא היה קיים בישראל. משפחות מבוססות ועתירות ילדים רכשו מיניוואנים גדולים ומפוארים, למשל מאזדה MPV, או ג'יפים עם שבעה מקומות, ואילו משפחות פחות מבוססות הסתפקו במסחריות להובלת נוסעים.

בפלח הקומפקטי ניתן היה למצוא אז רק אקזמפלרים בודדים עם יותר מחמישה מקומות, וגם אלה נמכרו במשורה והיו לא הרבה יותר מסטיישנים מורחבים (זוכרים את המיצובישי ספייס ואגון זצ"ל?).

עידן ההיי-טק/ליסינג שינה את התמונה. תקנות המס יצרו בקרב משתמשי הליסינג החדשים צורך במובילי נוסעים מרווחים, שיענו על דרישות הפנאי ההולכות וגדלות של משפחות צעירות עם שני ילדם פלוס, ועדיין ישתלבו ב"קבוצה 4" המיתולוגית עם מחיר נוח, ולא יגרמו נזק כבד מדי להוצאות הדלק של המעביד.

ב-2006 הגיעה לכאן המאזדה 5, ורומן חדש וסוער החל. בתוך שנה אחת שילש פלח השוק הזה את עצמו, ומאז סירב לדעוך. בחודשים הקרובים, באחד מצירופי המקרים הבלתי מוסברים של תעשיית הרכב, יתוגבר הפלח הזה בישראל בארמדה שלמה של דגמים חדשים ומחודשים שיציפו את חופינו. להלן מדגם תמציתי.

מאזדה 5 2011 >>יותר מאותו הדבר

מאזדה 5 2011
 מאזדה 5 2011

הדור החדש של המיניוואן הנמכר ביותר בישראל ינחת כאן לפני סוף השנה וינסה להיכנס לנעליו הגדולות מאוד של קודמו. מאזדה טוענת שהרכב הוא "חדש מהיסוד", אבל בפועל מדובר בעיקר במתיחת פנים מקיפה על בסיס הפלטפורמה הקיימת. הדור החדש של ה-5 אמנם ארוך יותר בשמונה סנטימטרים, אך בסיס הגלגלים שלו, באורך 2.75 מטרים, נותר ללא שינוי, וכך גם תצורות המתלים, המושבים והדלתות.

ההבדלים המרכזיים קיימים בעיצוב החיצוני, שמצויד כעת בחרטום נוסח מאזדה 3, עם פגושים, גריל ופנסים רבי הבעה, ובפרופיל צד שרירי ונמרץ יותר. הנתונים מגלים כי יש שיפור במרחב הרגליים והכתפיים, אך שורת המושבים השנייה עדיין מתאימה לשני מבוגרים פלוס ילד צנום - מה שהופך את הרכב לבעל שישה מקומות ישיבה אפקטיביים.

עיצוב הפנים עבר שדרוג מקיף, ואגף האיכות שופר בזכות חומרי דיפון איכותיים יותר ובידוד רעשים מוקפד. באגף ההנעה הרכב מצויד כעת במנוע שני הליטרים החדש של מאזדה, שמייצר 150 כוחות סוס, ומציע צריכת דלק מופחתת וכנראה גם ציון "ירוק" משופר. אפשר לצפות לרמת מחירים דומה מאוד לנוכחית.

פיג'ו 5008 >>צרפתייה למשפחות גדולות

פיג'ו 5008
 פיג'ו 5008

לפיג'ו סיטרואן כבר יש בארץ נציג מצליח בפלח המיניוואנים הקומפקטיים - ה-C4 פיקאסו (שבקרוב יקבל מתיחת פנים קלה). אבל באוקטובר יתוגבר המערך גם בדגם האח פיז'ו 5008, עם שבעה מקומות ישיבה.

עם אורך של 4.53 מטרים וגובה 1.64 מטרים, זהו רכב ארוך וגבוה יותר מה-C4, והוא מציע שבעה מקומות ישיבה "אמיתיים" עם דגש על מרווח רגליים. פיג'ו השקיעה הרבה מחשבה הנדסית במודולריות של חלל הנוסעים, כולל, בין השאר, אפשרות לקפל את כל המושבים בשורה השנייה אל הרצפה בצורה שטוחה, כדי ליצור חלל הטענה כמעט מסחרי שאורכו 2.76 מטרים וקיבולת מטען של כ-2,500 ליטרים. גם כאשר כל המושבים פתוחים, עדיין אפשר לאחסן ברכב כ-580 ליטרים.

עיצוב הפנים מזכיר מאוד את הפיג'ו 308, ושם דגם רב על איכות ייצור. רשימת האופציות כוללת מערכת מולטימדיה מקורית עם אפשרות לפצל מקורות וידיאו שונים למסכים מאחור, גג זכוכית פנורמי ענק ועוד.

לישראל יגיע ה-5008 עם מנוע 1.6 ליטרים טורבו בהספק 150 כוחות סוס ועם תיבת הילוכים אוטומטית "אמיתית" בת שש מהירויות. מחיר היעד הוא כ-170 אלף שקלים, מה שיציב אותו במרחק לא קטן מה-C4, אם כי רמת האבזור שלו תהיה עשירה יותר.

אופל זפירה 2011 >>האויב שבפנים

אופל זפירה 2011
 אופל זפירה 2011

לצד האורלנדו יוצג בתערוכת פריז גם הדור החדש של "בת הדודה" אופל זפירה. שתי המכוניות מבוססות על אותה פלטפורמה, ויחלקו ביניהן רכיבים רבים מבית GM. אבל הזפירה החדשה תציע מראה הרבה יותר עגלגל-ספורטיבי-זורם בנוסח האסטרה/אינסינייה, עם חרטום משופע בתלילות ועם זנב קמור. מבחינת הממדים והסידור הפנימי הזפירה מכוונת לפלח שוק גבוה ויוקרתי יותר, עם דגש על טעם הקהל האירופי.

גם רשימת המנועים שלה צפויה להיות רחבה ו"אירופית" יותר. הסדרה תכלול את מנועי ה-1.4 וה-1.6 ליטרים בנזין-טורבו של האסטרה החדשה, בהספקים של 140 עד 180 כוחות סוס. ברשימה אפשר למצוא גם מנועי טורבו-דיזל בנפח 1.3 עד שני ליטרים, עם הספקים של 95 עד 160 כוחות סוס ואופציה לתיבה אוטומטית.

התחרות תהיה מרתקת. אם היבואן החדש של אופל יחליט לייבא את הזפירה בשנה הבאה, הוא יפתח חזית מול האורלנדו של היבואנית היוצאת. רק המחיר יכריע אם הן יהיו בתחרות ישירה.

שברולט אורלנדו >>ישבור את הסגמנט?

שברולט אורלנדו
 שברולט אורלנדו

המתקפה הרצינית ביותר על פלח השוק המבוסס של המאזדה 5 תגיע בתחילת 2011 מכיוון השברולט אורלנדו החדש. הרכב מבוסס על פלטפורמת דלתא 2 הגלובלית, המשמשת גם את הקרוז, ויש לו עיצוב רבוע, שרירי ותכליתי מאוד, שמעיד על מתן קדימות למרחב הפנימי ולנפח נשיאת המטען. לאורלנדו שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות, שלל אפשרויות מודולריות לקיפול של המושבים ולהסטתם, ועיצוב פנים צעיר ותוסס שעומד בניגוד לחזות החיצונית הרבועה.

באגף ההנעה מצויד הרכב במנוע 1.8 ליטרים בנזין מודרני, שמייצר 141 כוחות סוס, ומשודך לתיבת ההילוכים החדשה בת שש המהירויות של ג'נרל מוטורס. יהיו גם שני דיזלים בנפח שני ליטרים, עם הספקים של 131 ו-163 כוחות סוס, אך ספק אם הם יזכו להגיע ארצה.

השאלה המעניינת ביותר היא המחיר. תיאורטית, האורלנדו מיוצר בקוריאה על-ידי חטיבת GM-DAT של ג'נרל מוטורס, ולכן יש לו פוטנציאל להציע מחירים "שוברי סגמנט". צריך גם לזכור שליבואנית UMI אין כיום נוכחות בפלח הזה, ולכן אין לה מחויבות לשמור על ערכי הגרט של ציי הליסינג. לפיכך לא נופתע ממחיר בסיס שינוע בסביבות 140 אלף שקלים פלוס-מינוס.

מי עוד בקנה

רשימת המיניוואנים הקומפקטיים בישראל עתידה לכלול עד אמצע 2011 יותר מעשרה דגמים חדשים ומחודשים. הטויוטה קורולה Verso בת שבעת המושבים נמכרת בישראל בהצלחה זה חודשים מספר, ובתחילת אוגוסט הצטרפו לתחרות בארץ גם "האם הרוחנית" של פלח השוק הזה, הרנו סניק, ואחותה המוארכת גרנד סניק, ששתיהן מצוידות במנוע שני ליטרים חדש מבית ניסן, עם תיבה אוטומטית רציפה (CVT) בת שש מהירויות.

לפולקסווגן יש בקנה שני דגמים מחודשים בפלח. האחד הוא מודל 2011 של המסחרית/מובילת נוסעים קאדי MAXI, שעברה מתיחת פנים, עדכון מקיף של תא הנוסעים ורענון מנועים שכוללים כעת מנוע 1.2 ליטרים טורבו-בנזין בהספק 105 כוחות סוס ו-1.6 ליטרים טורבו-דיזל בהספק 102 כוחות סוס - שניהם עם אופציה לתיבה אוטומטית. לצד המקסי תציג החברה את הדגם המחודש של הטוראן הוותיק, שעבר עדכונים פנימי וחיצוני ויוצע עם מגוון מנועים דומה.

בסובארו עדיין מצפים לגרסה האירופית של ה-EXIGA בת שבעת המושבים, שנמכרת ביפן ובארצות הברית זה כשנתיים. לאירופה ואלינו היא עשויה להגיע בעקבות הצגת הדור החדש של מנועי "בוקסר" מתוצרת החברה, שעונים לתקנות האירופיות המחמירות.

בפורד ישיקו בחודשים הקרובים את ה-C-MAX החדש, שהוא קרוב יותר גנטית למאזדה 5 החדשה מאשר לדגם היוצא. הרכב החדש יוצע בשתי תצורות - עם חמישה מושבים ועם שבעה מושבים (גראנד), כאשר הדגם הארוך מציע בשורה השנייה שני מושבים רגילים ואחד קטן יותר. לשתי הגרסאות יש כעת דלתות צד מחליקות על מסילה לאחור, ומנועי 1.6 ליטרים בנזין-טורבו בהספק של עד 180 כוחות סוס. עוד קודם לכן צפוי להגיע אלינו ה-S-MAX, שעבר מתיחת פנים וקיבל מנועים חדשים. גם ביונדאי עובדים במרץ על מיניוואן קומפקטי על בסיס ה-I30, שיושק בשנה הבאה עם גרסה תואמת של קיה שתושק במקביל.

ועוד לא התחלנו לכסות בכלל את היפניות-אמריקאיות, שיבואן צפוי להתחיל בשנה הבאה.