גבעות נגד שאר העולם

שווי של יותר מ-800 מיליון שקל לאחר הירידה של אתמול רחוק מלשקף כישלון בקידוח

"האם ממתין למשקיעי גבעות עולם יום ראשון שחור?", תהינו כאן בשבוע שעבר, לאחר שהשותפות פרסמה, עם תום המסחר ביום שלישי, את ממצאי הדו"ח ההנדסי אודות קידוח מגד 5 באדמות ראש העין.

לכאורה, מדובר היה בשאלה רטורית שהתשובה עליה חיובית. הסנקציה החריפה שנקטה רשות ני"ע, שהפסיקה את המסחר בגבעות למשך שלושה ימים, חילצה מהשותפות - לראשונה לאחר שורה ארוכה של דיווחים מעורפלים - טקסט ברור אודות הפוטנציאל הכלכלי הטמון במגד 5.

השורה התחתונה שעלתה מהטקסט הזה הייתה אחת: בידי גבעות אין את היכולת להעריך את כמויות הנפט שאותן ניתן להפיק מקידוח מגד 5. לכאורה, חזרנו לנקודת ההתחלה (הרי ידוע היה כי יש נפט בשדה מגד, הבעיה היא שלא יודעים כיצד לחלץ אותו מהאדמה).

מאחר שהנחנו כי אנחנו עוסקים בנושא כלכלי, קבענו, בלשון עדינה, שמדובר בדיווח מאכזב.

שותפות חיפושים או שותפות גורל

מכאן, ניתן היה לצפות שהדיווח הפושר לבורסה יקלף אתמול מגבעות את רוב השווי שצברה בשנה האחרונה (ושהגיע טרם הפסקת המסחר בשבוע שעבר ליותר ממיליארד שקל) ויקרב אותו לשווי המזומנים בקופה: עשרות בודדות של מיליוני שקלים.

אבל למי שצפה נפילה של 70%-80% במחיר יחידת ההשתתפות של גבעות עם פתיחת המסחר, ציפתה אתמול הפתעה. ירידה חדה? בהחלט. קריסה? לא ולא. גם לאחר נפילה של כ-25% במחיר היחידה, נסחרת גבעות בשווי של יותר מ-800 מיליון שקל.

מדובר אומנם בהפסד לא קטן, ודאי שכואב למשקיע גבעות, אך שווי השותפות אתמול רחוק מלשקף כישלון בקידוח. מתברר, אם כן, שבכל הקשור לגבעות, חורגת תגובת המשקיעים מדפוסים שהכרנו עד היום.

ההתנהלות המשולהבת באסיפה ההמונית שכינסה השותפות בסוף השבוע, והטוקבקים הלוחמניים באתרי האינטרנט נגד מי שמעז לקרוא תיגר על כדאיות קידוח מגד 5, מלמדים כי מדובר בקבוצה מגובשת, החשה כמעט שותפות גורל.

משקיעי גבעות מאוחדים במאבקם מול כל מי שמערער או פוגע לתפיסתם בשותפות (החל מהתקשורת הכלכלית וכלה בבורסה ורשות ניירות ערך), ונדמה שהיחס שלהם אל יחידות ההשתתפות בה הם מחזיקים אינה כאל עסק כלכלי האמור לספק תחזיות ברורות אודות סיכויי הצלחתו, אלא יותר כאל קבוצת כדורגל אהודה.

וקבוצת כדורגל, כידוע, לא מחליפים, גם אם היא (שוב) הפסידה.