טירוף המשכנתאות: "מבצע" בנגב - משכנתא ב-75% מימון

בנוסף למשכנתא, תינתן לרוכשים הלוואה מיוחדת של עד 50 אלף שקל, בפריסה ל-240 תשלומים ובריבית פריים פלוס 2.2%

היקפי המשכנתאות בישראל בשיא, שיעורי המימון ברמות הגבוהות בהיסטוריה ובנק ישראל ישראל מנסה לצנן את החגיגה; אך בסביבה שבה מחירי הדירות לא מפסיקים לעלות (לפחות על פי נתוני הלמ"ס) וחלק מהרוכשים מוכנים ליטול על עצמם חובות כבדים יותר, ניתן למצוא בשוק "כיסים" שבהם שיעורי המימון במשכנתאות מגיעים ל-75%.

בנק מזרחי טפחות (השחקן הגדול בשוק המשכנתאות), הסוכנות היהודית וקק"ל ארה"ב מציעים הלוואת משכנתא בשיעור מימון של 75% מערך הנכס לרוכשי דירות בשכונות הרחבה קהילתיות בנגב. אם לא די בכך, לרוכשי הדירות תינתן - בנוסף למשכנתא - הלוואה מיוחדת של עד 50 אלף שקל, בפריסה ל-240 תשלומים ובריבית פריים פלוס 2.2%. ה"מבצע" תקף עד סוף אוקטובר ותנועת אור היא מיוזמיו.

כזכור, בחודש מאי השנה הורה המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, להגדיל את שיעור ההפרשות לחומ"ס מצד הבנקים ל-0.75% על מתן משכנתאות עם מימון הגבוה מ-60%. חזקיהו ניסה בכך לרסן את הביקושים למשכנתאות כדי לצנן את שוק הנדל"ן ולהפחית את הסיכון בבנקים.

בבנקים אכן דיברו על התקררות מסוימת של שוק המשכנתאות בעקבות ההוראה, אך בחלק מהמקרים, הבנקים מחלקים משכנתאות במימון גבוה יחסית. במקרה הנוכחי, בנק מזרחי טפחות יעניק אמנם משכנתאות במימון של 50%, אך הסוכנות היהודית ו-JNF ארה"ב ישלימו לרוכשי הדירות את המשכנתא למימון של 75%, כאשר הם בעצמם מודים כי שיעור מימון זה "נחשב גבוה במיוחד".

יש לציין כי תוספת המימון של הסוכנות היהודית ו-JNF ארה"ב תהיה מגובה על ידם, כך שהסיכון לא נופל על בנק מזרחי טפחות, אולם הסיפור מהווה עדות נוספת לשוק הנדל"ן הרותח וחגיגת המשכנתאות המתחוללת עליית מחירי הדירות.