אילו תשואות רשמו קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים באוגוסט?

ב-12 החודשים האחרונים רשמו קרנות הפנסיה המקיפות תשואה ממוצעת של 11% ■ הפוליסות המשתתפות ברווחים השיגו 11.4%

ב-12 החודשים האחרונים מדד ת"א-100 רשם תשואה מצטברת של 18.4%, האג"ח-כללי הניב תשואה חיובית של 10.45%, ומדד שוק האג"ח הקונצרניות הסחירות הוסיף 13.4%. באותה תקופה, הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, המוכרות גם כקרן י', רשמו תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של 11.4%, וקרנות הפנסיה החדשות המקיפות רשמו תשואה כוללת מצטברת של 11%.

בחודש אוגוסט 2010 רשמו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות, המנהלות כיום כבר מעל ל-80 מיליארד שקל, תשואה כוללת ממוצעת של 0.83%, בעוד שהפוליסות המשתתפות ברווחים רשמו תשואה חודשית של 0.68%. בצירוף התשואות הטובות שרשמו הגופים הללו בחודש יולי, עולה שלקראת סופו של הרבעון השלישי של השנה רשמו הפוליסות המשתתפות ברווחים ביולי ואוגוסט תשואה מצטברת של 3.08%, כשקרנות הפנסיה המקיפות רשמו תשואה מצטברת של 2.94%.

הכשרה חברה לביטוח סגרה את אוגוסט עם התשואה החודשית הגבוהה בדירוג הפוליסות המשתתפות ברווחים, והשנייה בטיבה בדירוג התשואות במסלולי ברירת המחדל בפוליסות הנמכרות משנת 2004 ואילך (שרק אליהן רשאים להצטרף מבוטחים חדשים) - 1.18% ו-1.08%, בהתאמה. ואולם, הכשרה ביטוח היא מהחברות הקטנות בתחום ביטוחי החיים, ואוחזת בנתח של 1.2% בלבד מהשוק ש-96.8% ממנו נמצאים בידי חמש הקבוצות הגדולות.

אם כך, מקרב חמש הגדולות בלטה באוגוסט חברת הביטוח הגדולה בשוק - מגדל, עם תשואה של כ-0.8% בקרן י', כשבקרן י' החדשה היא הציגה תשואה חודשית של מעל ל-0.9%. מבחינת מגדל, אוגוסט היה חודש חיובי גם בשוק הפנסיה, שם רשמה את התשואה החודשית הגבוהה מקרב הקרנות הגדולות (המנהלות מעל למיליארד שקל בנכסים) - כ-1.1%.

נציין שישיר איי.די.איי, המהווה חלק זניח משוק החיסכון בחברות הביטוח, רשמה באוגוסט את התשואה הגבוהה בענף במסלולי ברירת המחדל בפוליסות מ-2004.

הראל ומגדל מאכזבות

בדירוג התשואות בקרנות הפנסיה וביטוחי החיים של חברות הביטוח ל-12 החודשים האחרונים, בולטים לחיוב שלושה גופים: הכשרה ביטוח ומנורה מבטחים בביטוח, ומיטבית-עתודות של כלל ביטוח בשוק הפנסיה.

הכשרה ביטוח רשמה מספטמבר 2009 עד אוגוסט 2010 תשואה מצטברת של כ-13.3% בקרן י', כשהיא מציגה את התשואה הגבוהה בענף גם בתשואות בפוליסות משנת 2004 ואילך.

מקרב החברות הגדולות בולטת לחיוב מנורה-מבטחים, שרשמה בתקופה זו תשואה מצטברת של כ-12.3% בפוליסות המשתתפות ברווחים, והיא מובילה את דירוג החברות הגדולות בביטוחי החיים גם בפוליסות משנת 2004 ואילך.

בשוק הפנסיה בולטת לחיוב קרן הפנסיה מיטבית-עתודות של קבוצת כלל, שרשמה בתקופה האמורה תשואה כוללת מצטברת של כ-12.3% - הגבוהה מקרב הקרנות הגדולות והתשואה השנייה בטיבה בשוק כולו, אחרי מיטב פנסיה הקטנטנה.

בהסתכלות לתקופה של 12 חודשים אחורה ישנם כמה גופים חלשים יחסית בתשואות: הראל, איילון ואליהו בביטוחי החיים, ומקפת החדשה של מגדל מקרב קרנות הפנסיה הגדולות וכן קרנות הפנסיה יובלים של דש איפקס והקרן של בית ההשקעות הלמן-אלדובי, עם תשואות חלשות בראייה כוללת.

הפניקס סובלת מטעויות העבר

הראל גילעד פנסיה מובילה את דירוג התשואות של קרנות הפנסיה הגדולות - המחזיקות יחד בכ-96.5% משוק הקרנות החדשות המקיפות - בדירוג התשואות לשלוש השנים האחרונות, כמו גם בדירוג לחמש השנים האחרונות. אגב, הראל מובילה את התשואות בשוק הפנסיה עם שתי הקרנות שלה - הראל גילעד הגדולה ומנוף הקטנה, שמציגה את התשואה הגבוהה בענף ב-3 ו-5 השנים האחרונות.

אחרי קבוצת הראל בולטת לחיוב בשוק הפנסיה מיטבית-עתודות של כלל, שבמקביל מובילה את דירוג התשואות של החברות הגדולות בפוליסות המשתתפות ברווחים לשלוש השנים האחרונות. בתקופה זו רשמה כלל תשואה מצטברת של כ-18.2%, השנייה רק להכשרה ביטוח שמציגה בתקופה זו תשואה מצטברת של כ-19.1%.

מהצד השני ניצבת בעיקר הפניקס, שממשיכה לסבול מטעויות עבר של מנהלי השקעה קודמים בקבוצה, כשהגיבנת של הפסדי המשבר הכלכלי מובילים אותה להציג בקרן י' תשואה מצטברת של 2.2% בלבד בשלוש השנים האחרונות. ואולם, מבחינת הפניקס מדובר בסממן חיובי בסך הכול, כשלאחר תקופה ארוכה מאוד בה הציגה הפסד בתשואה המצטברת ל-36 חודשים אחורה, היא שבה עתה לטריטוריות חיוביות, ולמעשה ב-12 החודשים האחרונים היא נמצאת כבר במקום סביר ביחס למתחרות.

11
 11