המחיר של דניה סיבוס לזכיינית כביש 431 - 500 מ' ש'

פנתה למוסדיים כדי שירכשו מידיה מחצית ממניות נתיבי היובל ■ ההפסד הגולמי המצטבר של הפרויקט מאז הקמתו - כרבע מיליארד ש' ■ הקמת הכביש גרמה לדניה הפסדים של כ-165 מ' ש'

קבוצת אפריקה ישראל ממשיכה לפעול בהילוך גבוה למימוש החזקותיה בכבישי ישראל. כחודש לאחר שאפריקה סיכמה על מכירת החזקותיה בזכיינית כביש 6 (חוצה ישראל), נודע ל"גלובס" כי החברה הבת דניה סיבוס מנסה לעניין גופים מוסדיים גדולים ברכישת מחצית מהחזקותיה בזכיינית כביש 431 - נתיבי היובל - תמורת כ-250 מיליון שקל.

ככל הידוע, דניה סיבוס, החברה הקבלנית בניהול רונן גינזבורג, פנתה לאחרונה למוסדיים, כולל חברות הביטוח הגדולות, בהצעה לרכוש 50% ממניותיה בנתיבי היובל במחיר הנגזר מריבית היוון של כ-7%-7.5% ריאלי על ההכנסות העתידיות, המשקף, לפי הערכות בשוק, שווי של כ-500 מיליון שקל לזכיינית 431.

דניה סיבוס מציעה למוסדיים כי המניות שיירכשו על ידיהם יהיו מניות בכורה - לעומת המניות שתמשיך היא עצמה להחזיק בזכיינית - הקודמות בחלוקת דיבידנדים. יש לציין, כי בשל מגבלת ההחזקה החלה על הגופים המוסדיים (הרשאים להחזיק עד 20% ממניות חברה) תידרש כנראה העסקה ליותר מגוף אחד בצד הקונה.

הפסדים כבדים לדניה

כביש 431 הוא פרויקט PFI (תפעול ותחזוקה) לכביש המחבר בין הערים מודיעין וראשון לציון. מדובר בכביש השני בישראל (אחרי כביש 6) שהוקם בשותפות בין המגזר הפרטי והציבורי (PPP). מקור ההכנסה השוטפת של הזכיינית הוא תשלומים מהמדינה, שנקבעים על פי היקף התנועה בכביש.

נתיבי היובל, המוחזקת במלואה על ידי דניה סיבוס, זכתה ב-2005 בזיכיון להקמת הכביש ולתפעולו עד 2031. החברה השלימה את בניית הכביש ופתחה אותו לתנועה בפברואר 2009. מדו"חות החברה עולה שהעלות הכוללת של העבודות הקבלניות בכביש הסתכמה בכ-2.05 מיליארד שקל. הכביש נסלל לאורך 23 קילומטרים והוא כולל 12 מחלפים.

הקמת הכביש גרמה לדניה הפסדים כבדים של כ-165 מיליון שקל, כתוצאה מעלייה מהותית בעלויות הביצוע של העבודות הקבלניות בפרויקט ב-2007, שבעקבותיה נערכה בחברה ביקורת של רשות ני"ע והיא נאלצה לשנות את דו"חותיה באופן רטרואקטיבי.

במאי אשתקד הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד דניה סיבוס, החברה האם אפריקה ישראל, מנכ"ל אפריקה ישראל לשעבר ארז מלצר, מנכ"ל דניה סיבוס לשעבר עופר קוטלר ודירקטורים בחברה, בטענה שהחברה לא פרסמה אזהרת רווח הנובעת מהפסדיה בכביש 431.

במחצית הראשונה של 2010 הניבה נתיבי היובל לדניה רווח גולמי של כ-8.6 מיליון שקל. עם זאת, ההפסד הגולמי המצטבר של הפרויקט מאז הקמתו מגיע לכ-248 מיליון שקל.

מימושים בכבישים

כאמור, זהו אינו המימוש הראשון של אפריקה ישראל בתחום תשתיות התחבורה. בחודש שעבר, במסגרת חילופי בעלות בזכיינית כביש 6, חברת דרך ארץ הייווייז, סיכמו אפריקה ישראל ובעלי המניות הקנדים על מכירת חלקם בחברה לשיכון ובינוי, לקבוצת הראל של משפחת המבורגר ולקרן תשתיות ישראל (שבה הראל היא השותף המוביל).

כל זאת לפי שווי חברה של כ-2.25 מיליארד שקל לחוצה ישראל (בהנחת מימוש אופציה שמחזיקה המדינה ל-49% ממניות דרך ארץ). אפריקה תמכור את החזקותיה בדרך ארץ (37.5%) תמורת כ-500 מיליון שקל, מכירה שתניב לה רווח הון של כ-200 מיליון שקל.