פישר, אל תגרום נזק

הפתרון האמיתי לבועת הנדל"ן אינו בידיו של בנק ישראל. צריך לסיים את חגיגות הזרים

בנק ישראל שינה מדיניות - והתרסקות הדולר מתחת ל-3.70 שקל מוכיחה זאת.

רק בשבוע שעבר הודה נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כי "יש כוחות יותר חזקים מהבנק המרכזי שפועלים בשוק המט"ח, ולא נוכל לעמוד מולם לנצח. ברגע שאתה מסמן קו אדום אתה יכול להיות בטוח שאתה מזמין מתקפת ספקולנטים, אנחנו לא נעשה את זה". בכך רמז פישר על שינוי מדיניות, שעל משמעותו התרעתי כבר לפני שבועיים במאמר "פישר יוצא מהמשחק על הדולר".

פישר העלה היום את הריבית למרות לחץ אדיר מכל כיוון, והפעם, לראשונה, אפילו לחץ פומבי מצד שר האוצר, יובל שטייניץ, שנאלץ להביע דעה לאור הלחץ הציבורי של "העדר". שלא יהיו אי הבנות: בנק ישראל ממש לא רוצה להעלות את הריבית. ריבית גבוהה גורמת לו נזק אדיר. הנזק הישיר נאמד עד כה ב-9.6 מיליארד שקל, והנזק העקיף לכלכלה גדול הרבה יותר.

אבל, לפישר אין ברירה; יציבות המחירים לפני הכל. והנדל"ן - הוא אינו יציב. הכלבים נובחים והמחירים עולים. בנק ישראל התריע בפני הממשלה שעליה לעשות מעשה, אחרת ייאלץ להעלות ריבית. מה עשתה הממשלה בתגובה? שום שינוי משמעותי.

כפי שצפיתי ביולי, פישר ימשיך להעלות ריבית, אף כי זה מהלך שפוגע בו ובכולנו. ברור גם שזה לא הסוף. אם הנדל"ן ימשיך להתנפח, הריבית תעקוב אחריו.

למרות זאת, בשלב זה עדיף להמתין לפחות רבעון עד להעלאת ריבית נוספת. 2% ריבית הופכים ל 4% ויותר לבעלי המשכנתאות. זה מעיק על הקונים, כמו גם על החייבים הקיימים. 4% זו כבר ריבית משמעותית, אין לזלזל ביכולתה לצנן את האווירה.

חשוב לזכור שחלק גדול מ"האשמה" בעליית המחירים האסטרונומית מקורה בכסף זר של משקיעים, הממומנים במטבעות אחרים. בעולם, כידוע, הריבית עדיין נמוכה והיא צפוייה להישאר כזו בתקופה הקרובה.

לכן, הפתרון האמיתי לבועת הנדל"ן אינו בידיו של בנק ישראל. כדי לצנן את שוק הנדל"ן למגורים צריך להגביל את הקונים מחו"ל. הגבלה כזו קיימת ברבות ממדינות אירופה המערבית.

אלא מה, מי שיחליט על הגבלת הזרים מסתכן בהכתרתו כאדם הכי פחות פופולרי בירושלים. בישראל רק הכסף מדבר, ולקבלנים, היזמים, המתווכים ורבים אחרים מתעשיית הנדל"ן לא אכפת מאיפה מגיע הכסף, או את מי הוא משאיר בחוץ; העיקר שהוא יזרום - והרבה.

זה שנים שאנו עדים לפרויקטים שלמים של נדל"ן למגורים שלא משווקים כלל בישראל. תופעת הבניינים חשוכים התפשטה מזמן מעבר לגבולות בגוש דן. ראיתם מה הולך בחורף, למשל, במגדלי החוף בנתניה ואשדוד?

העלאת ריבית מעל ל 2% תגרום נזק למשק, ובכלל לא בטוח שתשפיע על הנדל"ן. כדאי לחכות כמה חודשים, ורק אז לשקול שוב מה הצעד הנכון.

Tzohar@fxcm.co.il

הכותב הוא מנכ"ל FXCM ישראל, מבתי ההשקעות הגדולים בעולם בתחום המטבעות.

אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.