האקזיט של 5min: עודד קטש ישלשל לכיסו מאות אלפי דולרים

(עדכון) - עוד אקזיט ישראלי: AOL רוכשת את 5min ב-65 מיליון דולר ■ קטש הוא מהמשקיעים הראשונים בחברה ■ ל-5min מאגר של כ-200 אלף קטעי וידיאו עם 110 מיליון צפיות בחודש

‎‎עוד אקזיט ישראלי. ‏AOL‏ רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי ‏‎5min‎‏. כך חשף הבוקר (ג') הבלוג הטכנולוגי ‏All Things Digital‏. סכום העסקה לא פורסם, אולם מקור המקורב לה אישר את הידיעה ל"גלובס". לפי הערכות, סכום העסקה עומד על כ-65 מיליון דולר, כך שמדובר בתשואה נאה למשקיעים וליזמים של החברה, שגייסה מאז הקמתה 13 מיליון דולר.

AOL הודיעה רשמית על העסקה בשעות הצהריים. ‏‎5min‎‏ הוא הסטארט-אפ הישראלי החמישי שנרכש על-ידי ‏AOL‏, לאחר שבעבר היא רכשה את מפתחת ה-‏ICQ‏ מיראביליס, רלג'נס, ידע וקוויגו. מ-‏‎5min‎‏ סירבו להגיב על העסקה.

"רכישת 5min Media היא האחרונה בסדרת צעדים בהם נקטנו השנה במטרה למצב את AOL טוב יותר בשוק הצומח של הווידיאו באינטרנט", כך אמר טים ארמסטרונג, מנכ"ל AOL, בהודעה הרשמית. "AOL בונה 'אקו-סיסטם' של וידיאו לעשור הבא ו-5min Media משתלבת באופן מושלם ליכולות הווידיאו שלנו - היא מספקת את החתיכה החסרה בשרשרת הערך של AOL, אשר משלימה את פיתרון הווידיאו שאנחנו מציעים - מיצירת תוכן, דרך סינדיקציה והפצה וכלה בחוויית המשתמש ומוניטיזציה".

הר-נבו, ממייסדי החברה ומנכ"ל 5min, הוסיף: "AOL ו-5min שותפים להתרגשות בדבר הכיוון אליו הולכת התעשייה שלנו". לדבריו, "חווינו צמיחה מהירה ומוצלחת כישות עצמאית, והפיכה לחלק מ-AOL היא הצעד המתבקש הבא".

‏‎‎תשובה בעזרת סרטון

את ‏‎5min‎‏ הקימו ב-2006 על ידי רן הר-נבו, מנכ"ל החברה; טל סימנטוב, סמנכ"ל השיווק; וחנן לשובר, סמנכ"ל הטכנולוגיות. החברה מפתחת פלטפורמה שיכולה לספק תשובה ויזואלית קצרה לכל שאלה פרקטית בכל תחום. במילים אחרות - ‏‎5min‎‏ שואפת ליצור וידיאופדיה של החיים.

את השתלשלות העניינים שהובילה להקמת החברה חשף הר-נבו בראיון שהעניק ב-2007 ל"גלובס". הר-נבו, ששהה ב-2006 באנגולה שבאפריקה, במסגרת תפקידו כמנהל פרויקט מזל"טים של התעשייה האווירית, חיפש אחר מידע שיעזור לו לשוות לעצמו מראה שרירי יותר. "רציתי לעצב קוביות בבטן, וכל מה שמצאתי זה חומר יבש, כתוב, שלא עזר לי בבניית תוכנית אימונים", סיפר ל"גלובס". "היה חסר לי הסבר ויזואלי שידגים בדיוק איך לעשות את זה".

הר-נבו פנה עם הרעיון הגולמי הזה לסימנטוב, עו"ד שעבד כפלנר במשרד הפרסום מקאן אריקסון. לבסוף, יחד עם לשובר, שבעבר עבד ברנדום לוג'יק, הקימו השלושה את ‏‎5min‎‏. הקונספט שעמד מאחורי החברה נשען על ההנחה כי לכל אדם יש מומחיות כלשהי, אותה הוא היה רוצה לשתף עם אחרים.

‎‎ליאור רז מלמד: כך תגייסו הון

‎‎באמצעות ‏‎5min‎‏, כל משתמש יכול לחלוק את הידע שלו עם אחרים, ולהעלות סרטון וידיאו קצר (באורך כ-5 דקות) שמסביר כיצד יש לעשות דברים. כך, ניתן למצוא סרטונים המסבירים כיצד יש לבשל פסטה, איך קושרים עניבה, או לחילופין כיצד מגדלים בבית אחד גם חתול וגם כלב. אחד הסרטונים ההומוריסטים, שזכה לתהודה רבה בעולם, הופק על-ידי ‏‎5min‎‏ ועסק באופן שבו סטארט-אפ צריך לגייס כסף מקרנות הון סיכון, ובכיכובו של הפרסומאי והשחקן ליאור רז.

לחברה יש גם שיתופי פעולה עם יצרניות וידיאו שמפיקות תכנים מקצועיים, כגון ‏CBS‏ וערוץ ‏E‏, כאשר ‏‎5min‎‏ מתווכת בין קטעי הווידיאו שבפלטפורמה שלה ובין אתרים רלוונטיים המעוניינים להגדיל את היצע הווידיאו שיש להם באתר. זאת, באמצעות המערכת של החברה, שיודעת לבצע התאמה סמנטית בין הסרטון לתוכן שמופיע באתר.

הר-נבו אמר בעבר בראיון ל"גלובס" כי "אנחנו לא אתר תוכן גולשים, למרות שמשתמשים יכולים להעלות קטעים לאתר. אנחנו עושים בדיקה ידנית של קטעי הווידיאו, במטרה לשמור על האיכות שלהם. זאת, לצד שיתופי פעולה שיש לנו עם חברות שמפיקות תכני וידיאו מקצועיים, שמהווים כ-90% מסרטי הווידיאו שיש לנו".

לדבריו, פלטפורמת הווידיאו של החברה מציעה למותגים כלי פרסום מפולח, ואילו בעלי האתרים יכולים להעשיר את תכני הווידיאו שברשותם ולהציע לגולשים תוכן רלוונטי נוסף. "אנחנו מאפשרים ליצור מעין ערוץ כבלים נישתי באינטרנט", הסביר הר-נבו. ההכנסות מפרסום מתחלקות בין ‏‎5min‎‏, אתרי הסינדיקציה ויוצרי התכנים, כאשר הפרסומות יכולות להופיע לפני הסרטון (פרה-רול) או בסוף הסרטון (פוסט-רול), לצד תוכן שיווקי שמפיקים המותגים בעצמם.

‎‎‏200 אלף סרטונים

‎‎לחברה יש מאגר של כ-200 אלף סרטוני וידיאו, בכ-20 קטגוריות שונות ובכ-140 תת-קטגוריות. הסרטונים הללו נחשפים לכ-30 מיליון גולשים שונים מידי חודש, ומייצרים 110 מיליון צפיות בחודש בכ-800 אתרים שונים, בהם גם ‏AOL‏ ו-‏Answers‏ הישראלית.

את הכסף גייסה החברה מקרנות ההון סיכון ספארק קפיטל וגלובספן, לצד משקיעים פרטיים, בהם נחמה קרפול, צבי אלון, עופר לזובסקי מחברת 888, מאמן הכדורסל עודד קטש, וגריי אינטראקטיב (חברת האינטראקטיב של אדלר חומסקי). ספארק השקיעה בעבר גם בטוויטר וכן בחברות הישראליות ‏Boxee‏ ו-‏Adapt.tv‏, כאשר אתמול נודע כי היא רכשה גם אחזקות בסטארט-אפ הישראלי ‏ContextIn‏ בהיקף של 4 מיליון דולר, מידי המשקיעים הפרטיים בחברה - האחים ירון וגלעד קרני.

"‏Hulu‏ של סרטי הנישה"

‏‎5min‎‏ סומנה כבר מתחילת דרכה כאחת מחברות הווידיאו המעניינות בתחום. כך, ב-2007, כ-6 חודשים בלבד לאחר שהוקמה, נבחרה ‏‎5min‎‏ כאחת מ-5 חברות הסטארט-אפ המבטיחות באירופה, במסגרת התחרות ‏StartUp 2.0‎‏. ב-2009 הגיעה החברה למקום הראשון בתחרות סטארט-אפים בתחום הווידיאו שנערכה בניו-יורק, ואף נבחרה כסטארט-אפ המוביל של 2009 בתחרות ‏TechAviv Peer Awards‏.

במארס השנה הבלוג הטכנולוגי ‏TechCrunch‏ הכתיר את ‏‎5min‎‏ כ"‏Hulu‏ של סרטי הנישה" ואף העריך כי היא אחת מהחברות שמהוות יעד אטרקטיבי לרכישה במהלך 2010. אמנם, ב-‏TechCrunch‏ העריכו כי חברת התוכן ‏Scripps‏ היא זו שתרכוש את ‏‎5min‎‏, ולא ‏AOL‏, אולם הם צדקו כאשר זיהו את החברה כאופציה ריאלית לרכישה.

בעקבות המהלך צפוי כל אחד מהיזמים להביא הביתה מיליוני דולרים וכך גם לזובסקי. המשקיעים בשלב המוקדם, ביניהם קטש, קרפול ואלון, צפויים לקבל מאות אלפי דולרים.

עבור ‏AOL‏, מדובר ברכישה שמשתלבת היטב באסטרטגיית הווידיאו שלה, ושעליה טים ארמסטרונג, המנכ"ל הנוכחי, לא מוכן להרחיב. ‏AOL‏ אף רכשה השנה את ‏StodioNow‏, פלטפורמה ליצירת וידיאו, תמורת סכום של 36.5 מיליון דולר, ונדמה כי הרכישה של הסטארט-אפ הישראלי עולה בקנה אחד עם רכישה זו.

StodioNow‏ מאפשרת ל-‏AOL‏ להפיק סרטוני וידיאו בעלות נמוכה באופן יחסי, ועם רכישת ‏‎5min‎‏, ‏AOL‏ תיהנה גם מיכולות הפצה נרחבות, הודות לשיתופי הפעולה שהשיגה החברה הישראלית. בביקורו של ארמסטרונג בישראל לפני כשנה, הוא ציין כי "קנינו הרבה חברות לאורך הזמן ונמשיך לעשות זאת, גם בישראל". היום אמסטרונג מממש את ההבטחה. ‏‎‎‏