מספר 3 בעולם? אסוס - שחקנית משמעותיות במחשבים הניידים

החברה ניצבת כבר במקום החמישי בעולם בשוק המחשבים הניידים, אך לא מתכוונת לעצור על אף הקניבליזציה מצד ה-iPad ■ ג'ורג' סו, מנהל בכיר באסוס: "אנו קרובים להגשמת המטרה"

בקיץ 2009 הגיע מארק הרד, אז עדיין מנכ"ל HP, לביקור בישראל, שבמסגרתו פגש שותפים, מנכ"לים ואת עובדי החברה. בין היתר, הוא נפגש לראיון עם עיתונאי "גלובס". "זה לא באמת מפריע לי", אמר אז בתחילת הראיון, כשנשלפו מחשבים ניידים שאינם מתוצרת החברה בראשה עמד, "רק אל תצלמו אותי לידם". אלא שהרד לא הצליח באמת להתעלם מכך במהלך הראיון, והטיח במי שאחזה במחשב נייד של ASUS: "את יודעת, זה לא באמת מחשב אמיתי".

מספר 3 בעולם

מאז עברה רק שנה, אבל הרבה השתנה. הרד פוטר מתפקיד מנכ"ל HP והפך להיות נשיא משותף באורקל, ואסוס הטיוואנית הולכת והופכת לאחת מהשחקניות המשמעותיות בתחום המחשבים הניידים ומובילת קטגוריית הנטבוקים בעולם. אז אולי בכל זאת היא מייצרת מחשבים אמיתיים, כאלה שצריכים להטריד אפילו את HP.

ג'ורג' סו, מנהל בכיר באזור המזרח התיכון, אירופה ואפריקה (EMEA) באסוס, הגיע לאחרונה לביקור בישראל במטרה להעריך את מצבה של החברה בשוק המקומי. "ישראל היא בדרך כלל המדינה השנייה בעולם שבה אנחנו מציגים בה את המוצרים החדשים שלנו, בגלל שהישראלים אוהבים לאמץ מוצרים חדשים", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס". "אני נמצא כאן כדי ללמוד את השוק ולהתאים את האסטרטגיות שלנו אליו", הוא אומר.

אסוס ביצעה צעד מרשים מבחינת נתח השוק שלה בישראל. מנתוני חברת IDC עולה כי ברבעון השני של השנה אסוס דורגה במקום הרביעי בשוק המחשבים הניידים בישראל עם נתח של 10.8%. מדובר בקפיצה משמעותית, שכן ברבעון המקביל אשתקד היו בידיה רק 2.9% מהשוק. לשם השוואה, חברת אייסר אמנם מחזיקה בנתח שוק דומה בישראל ברבעון השני, אך מדובר בירידה לאחר שאחזה ב-11.9% בתקופה המקבילה אשתקד.

כדי להתברג בשלישיה המובילה בישראל, אסוס תצטרך לעקוף את דל (12.5%), לנובו (16.1%) וכן את HP שמובילה את מכירות המחשבים הניידים בישראל (18.5%).

לדברי סו, החברה החלה לפני שנה בתוכנית עולמית שמטרתה להפוך אותה לחברה השלישית בגודלה בעולם בתחום המחשבים הניידים ב-2011. "ברבעון השני אסוס היא מספר 5 בעולם, ב-EMEA אנחנו במקום השני וברוסיה, באוקראינה ובגרמניה אנחנו מדורגים במקום הראשון. אנחנו בדרך להגשמת התוכנית שהצבנו לעצמנו".

"תחום הנטבוקים כנראה יצטמצם"

אחד התחומים החמים בתחום המחשוב הוא מחשבי הלוח (טאבלטים). מאז שאפל השיקה את האייפד באפריל השנה, חלק מהיצרניות הגדולות מנסות להישאר בתמונה ולהשיק מכשירים מתחרים משלהן. אחד הדגמים המדוברים בתקופה האחרונה הוא הגלקסי טאב של סמסונג, המגיע עם מערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל ושיושק בשבועות הקרובים בעולם.

גם אסוס הבינה שאין לה הרבה ברירה ואם היא לא רוצה לסבול מפגיעה בשוק הנטבוקים, היא תצטרך לקפוץ על עגלת מחשבי הלוח. בכוונת החברה להשיק מחשב כזה בשם EEE Pad EP90, שעתיד להיות מושק גם בישראל. המחשב מגיע עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, מסך 8.9 אינץ', חיבור סלולרי, מצלמה ושירותים מבוססי מיקום.

"יש יצרניות רבות בתחום מחשבי הלוח ואנחנו רוצים להיות שונים מהן", אומר סו ומוסיף כי הוא איננו סבור שכל יצרנית מחשבים צריכה להשיק מחשב לוח משלה. "לכל יצרנית יש את נקודת החוזק שלה וגם את נקודת החולשה במוצרים שונים. אנחנו מאמינים שלכל מכשיר יש את קהל הלקוחות שלו. צריך לזכור שברגע שיוצא מוצר חדש לשוק הוא עושה קניבליזציה למוצרים אחרים וכיצרן אנחנו רוצים שהמכירות יגדלו. נטבוקים, מחשבים ניידים ומחשבי לוח מגדילים ביחד את המכירות של כל תחום המחשבים", הוא אומר.

האם הנטבוקים ימותו? שהם יוחלפו על-ידי מחשבי הלוח?

"שוק הנטבוקים עמוס ולחלק מהיצרניות קשה להיכנס אליו. הצרכנים מוצאים את הנוחות שלהם במוצרים מהסוג הזה. למשל, אנשי עסקים שלא צריכים לקחת איתם מחשב נייד מלא, אלא צריכים מוצר שיגיע עם סוללה חזקה ואינטרנט, כך שיוכלו לעבוד במשך כמה ימים של טיול. לכן, תחום הנטבוקים כנראה יצטמצם, מכיוון שמוצרים אחרים, כמו מחשבי הלוח שמציעים ניידות גבוהה יותר, ייקחו חלק מהכנסותיו".

אסוס מתכננת לפעול גם בתחום הספרים האלקטרוניים, ולא להשאיר אותו לשליטה של אמזון, סוני או אפל. "בשוק זה המסכים הצבעוניים הם העתיד", אומר סו. "כרגע, מה שחשוב בתחום הזה הוא המחיר ונוחות השימוש, כי מדובר בקונספט חדש. יש לנו מוצרים בקנה שאנחנו נמצאים כרגע בהתאמות אחרונות שלהם".

אסוס מתכוונת להשיק שני דגמים בתחום: הראשון, DR570, הוא מכשיר צבעוני המגיע עם מסך בגודל 6 אינץ' בטכנולוגיית OLED. השני, DR950, כולל מסך בגודל 9 אינץ' בטכנולוגיית E-Ink, המספקת תצוגה בגוון שחור להצגה של טקסט, באיכות דומה לזו של ספר רגיל.

פיזור הסיכונים של אסוס בא לידי ביטוי גם בליין הסלולרי שלה. רונלייט, המייבאת את המחשבים הניידים של אסוס לישראל, מנסה תקופה ארוכה להכניס לקטלוגים של המפעילות הסלולריות את הטלפונים מבית גארמין-אסוס. סו הגיע לראיון מצויד בדגם ה-A10, טלפון חכם מבוסס אנדרואיד, שאמור להיות המכשיר הראשון של החברה שיימכר בארץ.

"עשינו את שיתוף הפעולה עם גארמין בגלל שהיא חברה מקצועית בתחום הניווט ואנחנו מקצועיים בתחום החדשנות", אומר סו. "במכשירים האלה עושים דברים רבים עם ה-GPS. למשל, רואים אם החברים נמצאים בסביבה הקרובה, או שאפשר להשתמש בכך כדרך להכיר אנשים חדשים".

בתחום מערכות ההפעלה הסלולריות, גארמין-אסוס מציעה מכשירים גם עם מערכת אנדרואיד וגם עם חלונות מובייל של מיקרוסופט. "נראה מה הצרכנים רוצים ומה ההעדפה של השוק, ואז נחליט מה היא הפלטפורמה העדיפה לנו - או אחת מהן או אולי שתיהן", אומר סו.

לדברי סו, אין לאסוס כוונה להכניס את מערכת ההפעלה של גוגל למוצרים אחרים - כמו מחשבים ניידים או נטבוקים - אבל היא שוקלת להכניס פלטפורמות נוספות לקוראים האלקטרוניים ולמחשבי הלוח.