בגלל הסנקציות: הריאל האיראני מתחיל לקרוס; "אי אפשר לקנות דולרים בטהרן; החלפנים מסרבים למכור"

הריאל הפסיד 15% מערכו מול הדולר; נחלש גם מול האירו ■ השבוע פרצו תגרות בין חלפני כספים לבין כוחות הביטחון מול מטה הבנק המרכזי של איראן

הסנקציות החדשות נגד איראן, ובמיוחד העיצומים שנקטו האמירויות הערביות המאוחדות נגד שכנתן מצפון, חוללו ירידה חדה בערך המטבע האיראני, הריאל, שיבשו את התנהלות שוקי הכספים בטהראן והניעו את משטר האייתאללות לשקול התערבות כדי לבלום את עליית המטבעות הקשים מול המטבע הלאומי.

אך אין רע בלי טוב. לדברי אנליסטים בטהרן, המשמעות של עליית הדולר והאירו מול הריאל היא שממשלת איראן מקבלת יותר ריאלים תמורת הפטרו-דולרים שלה, בדיוק בתקופה שבה היא מנסה להגדיל את תקבוליה. כמובן, ירידת הריאל תורמת לעליית האינפלציה באיראן. כתבה על המצוקה בשווקים הפיננסיים האיראניים התפרסמה ב"וושינגטון פוסט".

שר האוצר של איראן, שאמסדין חוסייני, אמר בראיון לרדיו הממלכתי ביום ד', כי "אם הירידה (בערך הריאל) תוביל לבועה, הממשלה תבלום זאת". הוא לא הסביר אלו צעדים יינקטו או האם הבנק המרכזי של איראן מוכר דולרים במאמץ לבלום את ירידת הריאל מול הדולר.

הריאל, ששערו צמוד מאוד לדולר, בימים כתיקונם, איבד 15% מערכו מול הדולר מאז יום א', השבוע. המטבע גם איבד מערכו ביחס לאירו.

לפי הכתבה, פרצו השבוע תגרות בין חלפני כספים לבין כוחות הביטחון מול מטה הבנק המרכזי של איראן, בטהרן, לאחר שפקידים בבנק הודיעו לחלפנים שלא יוכלו עוד לקנות דולרים בשער נמוך, כפי שהובטח להם. למעשה, לא נמכרו שום מטבעות זרים.

הבנק המרכזי בהכחשה

נשיא הבנק המרכזי, מחמוד בהאמני, הכחיש שדולרים שוב אינם זמינים באיראן. "אין שום בעיה", אמר הנגיד לכתבים. "מי שצריך מטבע זר יכול לקנות את מבוקשו בבנקים או בחנויות של החלפנים".

אבל לאורך רחוב ג'ומהורי בטהראן, שבו מרוכזות חנויות רבות של חלפנים, סירבו החלפנים למכור דולרים או אירו ביום ד'. "לאף אחד אין יותר מטבע חוץ, כך שבשלב זה אני נצמד למה שיש לי", אמר חלפן ל"פוסט".

במקביל, כמה משרדים של סוחרי זהב סגוריםכבר 5 ימים במחאה על החלטת הממשלה להטיל מס ערך מוסף בשיעור 3%. באזאר הפלדה של טהרן, מרכז חשוב של יזמות פרטיות באיראן, שובת אף הוא.

האמירויות הערביות המאוחדות, ובמיוחד דובאי, משמשות זה מכבר כמוקד סחר מרכזי של איראן. בחודשים שחלפו הפעילה ארה"ב לחץ הולך וגובר על האמירויות בדרישה שינקטו צעדים לשיבוש הסחר והשירותים הפיננסיים האיראניים. וכך, בימים שחלפו, הפסיקו בנקים איראניים באמירויות למכור מטבעות זרים והמרכזים הפיננסיים באמירויות הפסיקו לבצע פקודות העברה של איראנים שנקובות במטבע של האמירויות, הדירהאם. צעדים אלה זעזעו את מערכת העברות שידועה בשם האוואלה, שאנשי עסקים איראניים החלו להישען עליה כדי לעקוף את ההגבלות שמטילים עליהם מוסדות פיננסיים במערב.

"עדיין אפשר להעביר כספים מאיראן לחו"ל, אך המחירים עולים", אמר ל"פוסט" מוחמד טאהרי, דובר מטעם לשכת המסחר של טהרן. "אם הממשלה לא תפעל במהירות לבלום את פיחות המטבע שלנו, תהיה התנפלות על מטבע חוץ וזה יחתור תחת היציבות הפיננסית שלנו".