האם בפרשת כי"ל יטפלו עורכי דין המקבלים שכ"ט ממשפחת עופר?

משרד פישר-בכר-חן מייצג את המדינה ובמקביל את בטר פלייס, בה שותפה החברה לישראל ■ האוצר: "המשרד נדרש להבהיר כי אינו נמצא בניגוד עניינים מול החברה לישראל - ועשה זאת"

ניגוד עניינים חריף בהליך הגישור המתנהל בין המדינה לכי"ל (כימיקלים לישראל), בניהולו של עקיבא מוזס, בנוגע לתמלוגים שהחברה נדרשת לשלם: מתברר כי משרד עורכי הדין ששכרה המדינה לייצגה בהליך, פישר-בכר-חן ושות', מייצג גם את חברת בטר פלייס - מיזם המכונית החשמלית שבו שותפה החברה לישראל, בעלת השליטה בכי"ל. יו"ר בטר פלייס הוא עידן עופר, בעל השליטה ועד לאחרונה יו"ר החברה לישראל.

‏בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי בימים אלה נפתח הליך גישור בין המדינה לכי"ל בנוגע לתמלוגים שזו משלמת בגין ניצול אוצרות ים המלח. המדינה טוענת כי כי"ל העלימה ממנה תמלוגים בשווי מאות מיליוני שקלים, וזאת בהתבסס על דו"ח שהכין עבורה משרד רו"ח ברלב. בניגוד לפרסומים שונים לפיהם הליך הגישור נכשל וכעת פונה המדינה לבוררות, גורמים המעורבים בהליך טוענים כי בימים אלה הגישור עודנו מתקיים.

‏האוצר בחר

‏‎‎לאחר פנייה למספר משרדים בבקשה שיגישו הצעות, הוחלט במשרד האוצר לבחור לצורך ייצוג המדינה בהליך את משרד פישר-בכר-חן ושות', שדורג השנה על-ידי דן אנד ברדסטריט כמשרד הרביעי בגודלו בישראל. המשרד מייצג כמה מהגורמים החזקים במשק, ובהם כלל תעשיות, חברות הביטוח הגדולות, נכסים ובניין, שיכון ובינוי, דניה סיבוס, בנק דיסקונט ועוד.

‏לקוחה בולטת אחרת של המשרד היא חברת בטר פלייס. בראשה, כאמור, עומד עידן עופר. מנכ"ל בטר פלייס העולמית הוא שי אגסי, ומנכ"ל החברה בישראל הוא סגן הרמטכ"ל לשעבר, משה קפלינסקי.

‏באתר המשרד מפורטים כמה מהשירותים שהעניק לבטר פלייס, בין השאר: פיתוח חקיקה וכללי רגולציה על שוק המכוניות החשמליות, בשיתוף משרדי ממשלה; השגת מגוון רחב של רישיונות והיתרים חיוניים; הסכם שיתוף-פעולה עם אמדוקס בנוגע למערכת בילינג; ניהול משאים-ומתנים על הסכמי מימון; וחתימת הסכם מול יבואנית רנו בנוגע ליבוא ומכירת רכבים חשמליים בישראל.

הקשר בין משרד פישר-בכר-חן לבטר פלייס הועלה לראשונה בדסק המגיבים של "גלובס" ביום שלישי שעבר. באתר האינטרנט של "גלובס" פורסם ראיון עם יצחק (ג'קי) אדרי, לשעבר מנהל מתקן מילוי ברום בחברת הברום של כי"ל, במסגרתו סיפר אדרי על המידע שמסר למשרד רו"ח ברלב בנוגע להעלמת התמלוגים, ואשר אומת במהלך בדיקתו של ברלב.

בראיון סיפר אדרי גם כי ממשרד פישר-בכר פנו אליו לאחרונה בבקשה לקבל מידע בעניין התמלוגים, והתלונן כי "בשיחה איתם הרגשתי שמשהו שם קלוקל... הם לא היו בקיאים בכלום".

בעקבות הפרסום נודע לאדרי כי המשרד מייצג את בטר פלייס, והוא מחה על כך בדסק התגובות. תגובתו הובילה בהמשך לפרסומים בבלוגים ובאתרי האינטרנט.

האוצר: המשרד לא ציין את בטר פלייס כניגוד עניינים

‏האם יכול המשרד, המקבל מן הסתם שכר-טרחה נאה מהחברה של עידן עופר, לייצג נאמנה את המדינה בטענותיה כי חברה אחרת שבשליטת עופר העלימה ממנה הון-עתק?

המשרד מסר בתגובה: "הדברים אינם נכונים, והמשרד אינו מצוי כלל בניגוד עניינים. המשרד אכן מייצג את המדינה בהליך הגישור בפרשת זיכיונות ים המלח וכי"ל. עם זאת, איננו משמשים כלל ובשום מקרה אחר כעורכי הדין של קבוצת האחים עופר, החברה לישראל, כי"ל או משפחת עופר.

"המשרד מייצג את חברת 'בטר פלייס ישראל'. עבודתנו נעשית למול ההנהלה המקצועית של החברה הכוללת את מנכ"ל החברה, מר משה קפלינסקי ונושאי תפקיד אחרים, ולא מול בעלי המניות בה. חשוב לתקן כי יו"ר הדירקטוריון של בטר פלייס ישראל הוא שי אגסי ולא עידן עופר".

יצויין כי לפי אתר האינטרנט של בטר פלייס, עופר הוא יו"ר החברה.

תמיהה נוספת העולה מההליך נוגעת לכך שמשרד פישר-בכר-חן ושות' נמנע מלהצהיר על עבודתו עבור בטר פלייס במסגרת הליך הגשת ההצעות למדינה.

בתגובה לשאלת "גלובס" נמסר מהאוצר כי "המשרד נדרש להבהיר במסגרת הפנייה לקבלת הצעות כי הוא אינו נמצא בניגוד עניינים מול החברה לישראל, והוא עשה זאת בהצעה ובהסכם. המשרד לא ציין את נושא חברת בטר פלייס ישראל".

באוצר לא רואים בכך בעיה משום שלטעמם, "העניין אינו מעורר בעיית ניגוד עניינים. המשרד אינו משמש כמשרד עורכי דין של קבוצת האחים עופר, החברה לישראל, כי"ל או משפחת עופר. ייצוגו את בטר פלייס נעשה מול המנכ"ל משה קפלינסקי ונושאי תפקיד אחרים בהנהלתה המקצועית של החברה, ולא מול בעלי המניות".

באוצר מוסיפים גם כי לפני הבחירה בפישר-בכר-חן בוצעה פנייה ל-6 משרדי עורכי דין גדולים, ש-3 מהם נפסלו משום שבעניינם "התגלתה בעיית ניגוד עניינים מראש".

באוצר מציינים כי תגובתם הינה על דעת משרד המשפטים.