מהפיכת אוקטובר: מחול ללא הפסקה

נזירי שאולין המרחפים יפתחו את פסטיבל תל-אביב דאנס הרביעי, השופע בכורות וסגנונות, ובסיומו יועלו אלווין איילי ו"ביל" של בת-שבע

פסטיבל תל-אביב דאנס ייפתח מחר (ב') במופע המיוחד "סוטרה", הפקה משותפת סינית-אנגלית, בבית האופרה המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב. הפסטיבל מתקיים זו השנה הרביעית, כיוזמה משותפת של מרכז סוזן דלל ובית האופרה, בשיתוף עם האגף לתרבות ולאמנות בעיריית תל-אביב. חודש המחול כולל להקות ותיקות וצעירות, ידועות יותר ופחות, מלהקת בת שבע והלהקה הקיבוצית ועד להקת אלווין איילי, שחוזרת לחיק הקהל הישראלי האוהד.

בסה"כ יופיעו בפסטיבל 12 להקות מ-9 מדינות, בין היתר מדרום אפריקה, מצרפת, מארה"ב ומקנדה, שיעלו במהלך החודש 34 מופעים - מגוון מרשים מהיצירה המקומית ומחו"ל.

המופע "סוטרה" שיפתח את הפסטיבל נוצר בעקבות מסעותיו של הכוריאוגרף הצעיר סידי לרבי שרקאווי לסין ולמזרח הרחוק, וההשפעות שספג מתרבויות המזרח, מאמנויות הלחימה והשילוב שלהן בדתות הרוחניות.

רקדני המופע הם נזירים ממקדש שאולין בסין. משמעות המילה "סוטרה", הזכורה לטוב מהמניפסט האירוטי "קאמה סוטרה", היא "חיבור" בסנסקריט.

שרקאווי הוא בלגי ממוצא צפון אפריקני (אביו ממרוקו ואמו בלגית). כמי שגדל במציאות רב-תרבותית, מבלבלת אך מעשירה, הוא נע בין המסורת המוסלמית שינק מבית אבא לפתיחות המערבית שמצא ברחובות העיר ובאקדמיה למחול. הוא נחשב היום לאחד הכוחות העולים במחול האירופי, ועובד בלונדון ובבלגיה, במקביל להזמנות עבור בתי אופרה ולהקות מחול בעולם.


מתוך המופע של נזירי שאולין

שרקאווי הוקסם משפת התנועה של נזירי שאולין בסין, שהתפרסמו בעשור האחרון גם בזכות סרטי ה"ווייר קונג פו" שנעשו בהשראתם ("נמר דרקון" ודומיו), ואפילו תוכנית אנימציה לילדים מבוססת על אגדות שאולין. כמי שהפכו סממנים תרבותיים ייחודיים לחלק מהידע הפופולרי של "הכפר הגלובלי", הוא לוקח אותם כעת ומעצים אותם מחדש על הבמה. שרקאווי הגה וטווה את סיפור המחול יחד עם אמן הפיסול הבריטי אנטוני גורמלי, ויצר כוריאוגרפיה המציגה תנועה ואמנויות לחימה מסורתיות בהקשר עכשווי. המופע מלווה במוזיקה חיה של המלחין סיימון ברזוסקה, בביצוע אנסמבל של 5 נגנים.

מסע לעולמו של גויה

בסוף החודש יחזור שרקאווי לפסטיבל תל-אביב דאנס, עם הלהקה הבלגית שלו "איסטמן". הלהקה תעלה ערב אינטימי של שלושה דואטים בביצוע 6 רקדנים ומתופף מלהקת התופים היפנית "קודו", שאף היא מציגה בארץ בימים אלה, כחלק ממסע הופעות עולמי.

בהמשך השבוע תעלה להקת "אקרו ראפ" מצרפת את המופע "סיפורים קטנים.קום" לכוריאוגרפיה של קאדר אטו. המופע משלב בין מחול מודרני לקטעי היפ-הופ, סלפסטיק ואקרובטיקה, ושואב את השראתו בין השאר מסרטו של צ'רלי צ'פלין "זמנים מודרנים".

בסוף השבוע (מוצ"ש ויום א' הבא) יעלה במרכז סוזן דלל "ערב דרום קוריאני" ובו שתי יצירות של יוצרים צעירים ומבטיחים: "ללא תגובה" מופע ל-10 רקדנים גברים של הכוריאוגרף צ'אנג-הו שינג, ו"גוף מתנגש עם רגש", 4 רקדניות בליווי 4 נגנים בכוריאוגרפיה של קים ג'ין-מי. ביום א' תעלה גם להקתו הספרדית של מיגל אנחל ברנה את המופע "גויה", מסע לעולמו של הצייר הספרדי הנודע פרנצ'יסקו גויה, שיצירותיו משולבות בתפאורת המופע.

להקת המחול הקיבוצית תעלה בבכורה את המופע החדש של מנהלה האמנותי רמי באר, "טרנספורם", בימים ג' ו-ד' בשבוע הבא, במרכז סוזן דלל. להקת הבלט המלכותי של ויניפג, קנדה, בבכורה ישראלית, תעלה את הקלאסיקה "כרמינה בורנה" לכוריאוגרפיה של מאוריציו ויינרוט. מופע גרנדיוזי של 28 רקדנים על בימת בית האופרה. במקביל, תעלה קלאסיקה אחרת, "כרמן", לכוריאוגרפיה חדשנית ושונה של דאדה מסילו מדרום אפריקה.

בהמשך הפסטיבל, לצד "רוסטר" של ברק מרשל החוזר לסוזן דלל, תעלה קבוצת רקדנים מהניו-יורק סיטי בלט, תחת הכותרת "לרקוד", ערב המורכב מיצירות של ג'ורג' בלנשין, טאווילה טארפ ותום גולד, מעמודי התווך של מחול המודרני.

לקראת סוף החודש תעלה בכורה של הלהקה הישראלית הצעירה מריה קונג, בשיתוף עם עידן כהן. הערב החדש מורכב משתי יצירות Miss ו"ברזיל", המתוארת כ"מסע אישי ועשיר אל חבל הארץ בנפשנו".

להקת המחול של אלווין איילי האמריקנית חוזרת, כמובטח, לארבע הופעות בבית האופרה, בין 26 ל-30 באוקטובר. ואילו להקת בת שבע הישראלית תעלה במרכז סוזן דלל את "ביל" מאת הכוריאוגרפית ורקדנית הלהקה שרון אייל, מופע מרגש ומרשים בביצוע 21 רקדני בת שבע.