"הקטנת שכר הבכירים תגדיל דווקא את הפערים החברתיים"

הוא רק בן 30, אבל כבר נחשב לאחד מרואי החשבון המבטיחים בישראל: היכרות ראשונה עם רו"ח (עו"ד) טארק דביני, שעשה את כל הדרך מנצרת אל צמרת עולם ראיית החשבון

בתחילת 2010 ביקשה אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל כי חלק מהוצאותיה השוטפות יהיו מוכרות לצורכי מס. החברה פנתה למספר פירמות של רואי חשבון כדי שיסייעו לה בבקשתה מול רשות המסים. הפירמות שבדקו את הנושא טענו כי הדבר בלתי אפשרי.

כשכבר כמעט אמרה נואש, הגיעה החברה אל פירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט. ראשי הפירמה הפנו את נציגי החברה לרואה חשבון צעיר שמונה לאחרונה למנהל מחלקת מיסוי נדל"ן בפירמה, טארק דיביני.

דיביני ניהל משא-ומתן ארוך וויכוחים לא מעטים עם רשויות המס, שכללו גם טיעונים פילוסופיים ועקרוניים, והצליח לאחר זמן לשכנע אותן להכיר בהוצאות של חברת הנדל"ן לצורכי מס. מאז מתעקשת החברה כי רו"ח דיביני ייצג אותה מול רשויות המסים.

חברת הנדל"ן אינה הלקוחה היחידה של פירמת זיו-האפט, המדורגת בין 5 הפירמות הגדולות בישראל, שמתעקשת כי דיביני יטפל באופן אקסקלוסיבי בענייניה. במסגרת עבודתו מטפל דביני בלקוחות החשובים ביותר של הפירמה, שעימם נמנים בין היתר בנק הפועלים, חברת ישראכרט, קבוצת האחים עופר, קבוצת חבס, קרסו נדל"ן, סולל בונה וקופת-חולים כללית.

לדברי רו"ח ארז סופר, המשנה לשותף-מנהל ב-BDO זיו-האפט וראש האשכול הפיננסי בפירמה, דיביני מהווה עבור רבים במשרד דוגמה ומודל לחיקוי. "כשאני הולך עם טארק לפגישות עם לקוחות ורואה את האינטראקציה הנוצרת אני חש כאב גאה, כי אחרי הכול אני גידלתי אותו".

נוסף על עבודתו כרואה חשבון, עובד דיביני זה שנים כעוזר הוראה בקורסים בדיני מסים בפקולטות למשפטים באוניברסיטת תל-אביב ובמכללת שערי משפט בהוד-השרון. בנוסף מרצה דיביני בהשתלמויות מקצועיות במסגרת לשכת רואי החשבון, לשכת עורכי הדין ופורומים מקצועיים נוספים. הוא גם חבר ועדות המסים השונות של הוועד המרכזי בלשכת רואי החשבון ובלשכת עורכי הדין.

נוסף לכל אלה, דיביני מפרסם בקביעות מאמרים בכתבי עת מקצועיים שונים. במאמר שפרסם לאחרונה בכתב העת המשפטי "תאגידים" לענייני ניירות ערך, תאגידים והגבלים עסקיים, עסק דיביני באחד מהנושאים התקשורתיים החמים. "למדינה אסור להתערב בשכר הבכירים במשק, באמצעות מערכת המס", כתב דיביני במאמרו, והסביר כי התערבות כזאת לא תפתור את בעיית הפערים החברתיים.

"בישראל, פיזור השליטה בחברות הציבוריות הוא נמוך למדי, כך שבעלי השליטה הם הנושאים בפועל בנטל השכר הגבוה. מאחר שבעלי השליטה נמנים עם העשירים, הרי שהקטנת שכר הבכירים בחברות דווקא תגדיל את הפערים החברתיים ואת אי-השוויון", כתב דיביני במאמרו.

בגילו הצעיר, 30, נחשב דיביני לאחד מרואי החשבון המבטיחים בישראל, והוא צפוי להצטרף בקרוב כשותף לפירמה. אבל דרכו לתפקיד מנהל מחלקת מיסוי נדל"ן בפירמת BDO זיו-האפט לא היתה פשוטה או מובנת מאליה.

הוא נולד בנצרת, כשלישי מבין 4 אחים, ולמד בבית-ספר פרטי נוצרי-בפטיסטי. כחודשיים אחרי שסיים תיכון עבר לגור ברמת-אביב והתחיל ללמוד חשבונאות וכלכלה באוניברסיטת תל-אביב.

"אמרו לי שהפקולטה לראיית חשבון באוניברסיטת תל-אביב היא הכי טובה בארץ, ולכן אני ומשפחתי החלטנו שאעבור לתל-אביב ואלמד בה", מספר דיביני. "אני ממשפחה שמייחסת חשיבות עליונה ללימודים, וכל החיים היה ברור לי שמיד אחרי התיכון, בדומה לכל האחים שלי, אצא מהבית ואלך ללמוד. הוריי מימנו את לימודיי, אבל גם אני תרמתי וכל תקופת הלימודים יצאתי מתל-אביב בסופי שבוע כדי לעבוד עם אבי, שגם הוא רואה חשבון, ולעזור במימון התואר.

"בגיל 18, כשעברתי לרמת-אביב מנצרת, זה היה ממש שוק בשבילי. כל סגנון החיים היה שונה לגמרי. הגעתי ממקום נחמד ונוח, שבו כולם מכירים את כולם, למקום מלא באנשים מנוכרים. כשהתחלתי ללמוד כמעט לא היו סביבי ערבים, והייתי צריך להסתדר עם אנשים שתחומי ההתעניינות שלהם היו שונים לחלוטין משלי. הסטודנטים שלמדו אתי דיברו על השירות הצבאי, על החבר'ה מהגדוד ומהפלוגה, שיחות שלא יכולתי להצטרף אליהן.

"בתקופה הראשונה הסתובבתי רק עם חברים שהגיעו לתל-אביב מנצרת ולמדו מקצועות אחרים כמו רפואה וקולנוע. אבל איך שהתחלתי לעבוד בפירמת זיו-האפט, בשנה הרביעית ללימודים, הכול השתנה. היום רוב החברים שלי הם יהודים, אני חי בתל-אביב ומרגיש עם זה נוח - אפשר להגיד שהתאקלמתי לחלוטין".

אחרי שנת עבודה שבה עסק בתחום הביקורת בפירמה, הבין דיביני כי תחום המיסוי מתאים לו יותר, ומאז הוא עוסק בענף זה במשרד. "בגלל שתחום המיסוי דורש גם ידע משפטי החלטתי לפני כמה שנים ללמוד גם משפטים. מ-2003 למדתי משפטים, ובין לבין עשיתי בחינות של מועצת רואי החשבון, שאותן סיימתי במקום הראשון מבין כל הנבחנים, וקיבלתי את מדליית ההצטיינות של הלשכה. אחר-כך פניתי גם ללימודי תואר שני במשפטים, התמחיתי במשפט מסחרי וסיימתי בהצטיינות. במשפטים התמחיתי במשרד עו"ד אבי אלתר. בשבוע שבו סיימתי את ההתמחות אלתר נפטר, ואז חזרתי למשרד זיו-האפט, שבו אני מתעסק רק בתחום המיסוי".

- למה ראיית חשבון?

"זה מה שמתאים לי, כי אני אוהב עסקים ואוהב לחשוב ולהיות יצירתי. אני מניח שגם זה שאבי רואה חשבון השפיע עליי בבחירה".

- מה אתה אוהב בעיקר במקצוע?

"תחום המיסוי מחייב מחשבה רבה ועבודה מגוונת. כל יום אני צריך לחשוב על 2-3 סוגיות חדשות ולתת להן פתרונות, זה מה שנותן לי את הסיפוק בעבודה, וזה מה שאני אוהב במקצוע".

- מה אתה לא אוהב במקצוע?

"אני לא אוהב כשאני עושה דברים והלקוחות לא מעריכים ולא מבינים את הדברים הטובים שנעשו, ומקבלים הכול כמובן מאליו. אני גם לא אוהב להגיע לדיוני שומות כשהנציגים של מס הכנסה לא בקיאים בחומר, וזה קורה לצערי יותר מדי".

- מה אתה עושה אחרי שעות העבודה?

"אין לי יותר מדי שעות פנויות אחרי העבודה, כי רוב הזמן אני עובד. בזמן שנותר אני אוהב לשתות אלכוהול, לרוץ, ולאכול - בעיקר בשר. אני יכול ליהנות מכל מסעדה בעולם, לא חשוב איזה אוכל. אני גם מאוד אוהב לטייל בעולם. כבר הייתי בניגריה, בגאנה, בפרו, בברזיל ובמצרים. חלק מהנסיעות נעשו במסגרת העבודה. לניגריה ולגאנה, למשל, נסעתי כדי לערוך ביקורת כספית של חברות נדל"ן ותשתיות מקבוצת סולל בונה.

"הייתי היחידי שהסכים לנסוע מהמשרד, והחוויה שם היתה מדהימה מבחינתי. בניגריה, למשל, הייתי צריך להגיע לעיר לאגוס, שהיא הגדולה ביותר במדינה. הסתובבתי שם בשווקים וברחובות עם נהג מונית מקומי, וזה היה פשוט מדהים. במהלך הנסיעה ראיתי בן אדם מת שוכב בצד הכביש, שאלתי את הנהג 'מה זה?', והוא אמר לי 'בטח דרסו אותו' - והמשיך לנסוע. מקום לא אנושי ממש.

"במקום אחר בניגריה צילמתי ניירות עבודה במכונת צילום, ואנשי העסקים המקומיים ממש התעצבנו עליי שכאדם לבן אני עושה זאת, כי מקובל שרק שחורים מבצעים עבודות כאלה. למרות זאת התעקשתי לסיים לצלם בעצמי את כל המסמכים".

- מהן שאיפותיך לעתיד?

"לעשות דוקטורט במשפטים בתחום של מסים. יש לי כבר רעיון שלא אומר אותו, כדי שלא יגנבו לי. כבר 4 שנים אני עובד כעוזר הוראה בקורס דיני מסים של ד"ר זאב הולנד וד"ר גדעון קלוגמן באוניברסיטת תל-אביב ובמכללת שערי משפט. השנה אני אתחיל להעביר כמרצה, את ההרצאות שהעברתי עד כה כמתרגל".

רו"ח ועו"ד טארק דיביני - תעודת זהות

גיל: 30

משרד: ‏BDO‏ זיו-האפט, פירמת ראיית חשבון

ותק: 7 שנים

תחום התמחות: מיסוי מקרקעין

רואה חשבון מוערך בתחום: רו"ח ועו"ד אייל רובין, שותף ומנהל אשכול המסים במשרד האפט