גיא-רון: לשלם לראש לשכת עוה"ד עשרות אלפי שקלים בחודש

‎‎ראש לשכת עוה"ד מקדם יוזמה לרפורמה במבנה הלשכה, בה יורחבו סמכויותיו של ראש הלשכה ■ גיא-רון: הדיונים על השכר הם לגבי ראש הלשכה שיבוא אחריי ■ הצבעה על ההצעה - ביום ד'

‎‎ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, מקדם יוזמה לרפורמה כוללת במבנה הלשכה, שבמסגרתה יהפוך תפקיד ראש הלשכה למשרה בשכר חודשי, בגובה עשרות אלפי שקלים.

עוד עולה מהרפורמה המוצעת כי סמכויותיו של ראש הלשכה עצמו יורחבו, וכי הוא ישמש למעשה "שליט יחיד" בלשכה, בלא אופוזיציה פעילה, כך שיוכל לבחור בעצמו את חברי הוועד המרכזי של הלשכה, שיתפקדו כ"קבינט" פרטי של ראש הלשכה.

פרטי ההצעה, הנחשפים לראשונה ב"גלובס", יועלו להצבעה בין חברי הוועד המרכזי ביום רביעי הקרוב בהצבעה טלפונית.

‏לפי ההצעה המהפכנית, יהפוך מבנה הלשכה לריכוזי, כשהסמכויות המרכזיות יופקדו כמעט כולן בידיו של ראש הלשכה עצמו. כך, במקום מצב שבו כיום בוחרת המועצה הארצית של הלשכה מתוך חבריה את 17 חברי הוועד המרכזי, מציע גיא-רון כי ראש הלשכה עצמו יבחר 11 חברים מבין חברי המועצה הארצית, וכן 5 נציגים נוספים מהמחוזות, גם אם אין להם כל תפקיד ביצועי, כלומר הם עשויים להיות חברי אופוזיציה במחוזות. כך מובטח כי ראש הלשכה יהנה מתמיכה בלתי מסויגת בגוף האקזקוטיבי המחליט בלשכה.

‏חברי הגופים הנבחרים בלשכה עושים פעמים רבות שימוש בחובת ה"קוורום", דהיינו שיעור השתתפות מינימלי בישיבות המועצה והוועד המרכזי. גיא-רון מציע לצמצם את חובת הקוורום, כך שלא ניתן יהיה למנוע קיום הצבעות וישיבות על-ידי היעדרות או עזיבה.

עוד מתכנן גיא-רון צמצום בסמכויות הוועדים המחוזיים, ככל הנראה לאור הקרע המתמשך בינו לבין יו"ר ועד מחוז תל-אביב, עו"ד דורון ברזילי, כך שפעילות המחוזות תהיה מתואמת וכפופה להחלטות הוועד המרכזי.

‎‎‏"השבת השפיות"

‏ההצעות כולן הן חלק ממסמך שגיבשה ועדה בלשכה שבראשה עמד סגן ראש הלשכה, עו"ד משה וינברג, שדנה בנושא במשך למעלה משנה.

בהצעת ההחלטה, שהופצה בין חברי הוועד המרכזי של הלשכה לקראת ההצבעה השבוע, מופיעות הסתייגויות של גיא-רון לחלק מההצעות, לצד הצעת הצוות, ואולם על תמיכתו בכלל מרכיבי הרפורמה ניתן ללמוד מדבריו בוועד המרכזי במארס השנה, אז התייחס גיא-רון ל"חוק שאמה" לשינוי מבנה הלשכה, שעבר בוועדת השרים לחקיקה ובוועדת החוקה בכנסת.

‏גיא-רון, המתנגד לרפורמת "חוק שאמה" שאמורה להגדיל מאוד את כוחו של מחוז תל-אביב במוסדות הארציים של הלשכה, אמר: "אני ער לכך שמתרחשים דברים אצל מקבלי ההחלטות שקשורים ללשכת עורכי הדין, אבל אנחנו את שלנו בצורה המקצועית הטובה והמסודרת נמשיך לעשות, ונגבש את התוכנית הנכונה כפי שהיא נראית לנו. בסופו של דבר, אני מקווה שהשפיות תשוב למעונם של מקבלי ההחלטות, ואני מקווה שההצעה המקיפה שלנו תאפשר להם לראות את התמונה מזווית הראייה הרחבה".

‎‎‏10 שעות עבודה ביום

‏בין יתר ההצעות, כאמור גם הצעה כי ראש הלשכה יפסיק לשמש בתפקידו בהתנדבות, ויקבל שכר והחזר הוצאות בגובה עשרות אלפי שקלים.

חבר הוועד המרכזי, עו"ד איתן ארז, תמך בהצעה שלפיה יקבל ראש הלשכה 50 אלף שקל לחודש, בכפוף להתחייבותו כי זוהי עבודתו היחידה.

‏‏"כשחוקקו את חוק הלשכה בשנת 1961", אמר ארז בישיבת הוועד המרכזי בינואר השנה, "היו אולי 4,000 עורכי דין, ואני חושב שבשעה ביום ראש הלשכה יכול היה לתקתק את כל הלשכה. היום להיות ראש לשכה מצריך לפחות 10 שעות עבודה ביום. אי-אפשר להיות ראש לשכה, לא בחצי משרה ולא ברבע משרה. אנחנו דורשים מראש לשכה לנהל ארגון של 45 אלף איש, לעבוד 10 שעות ביום ולא לקבל משכורת, אחרי שהוא הוציא מיליון או 2 מיליון שקל על הקמפיין שלו. הדרישה הזו, לעבוד 4 שנים בחינם, היא דרישה בלתי אפשרית". ‏‎‎‏

‎‎‏"הצעה מגלומנית והרסנית"‏

הצעת הרפורמה במבנה הלשכה של ראש הלשכה, יורי גיא-רון, העלתה תגובות נזעמות בין חברי האופוזיציה ובקרב מתנגדיו בלשכה.

עו"ד יראון פסטינגר התייחס להצעה לשלם שכר לראש הלשכה וקבע כי "מדובר ביוזמה הזויה של מי שמנותק מהבעיות של עורכי הדין. מי שמסוגל להציע בתקופה הזו הצעה כזו הוא חסין ואטום לביקורת ציבורית ורחוק מרחשי הלב של עורכי הדין ומהבעיות שלהם".

‏יו"ר המועצה הארצית של הלשכה, עו"ד עמוס ון-אמדן, שיגר היום (א') מכתב לגיא-רון ובו כתב כי "לא רק שבחלק ניכר מהמקרים מדובר בהצעות שיסודן בשיקולים זרים בעליל, אלא שמרבית ההצעות מגלות אובדן מוחלט וגמור של כל שיקול-דעת ענייני או בושה, עד כדי גיחוך".

ון-אמדן הוסיף כי "מי שרוצה לעמוד על חוסר השחר עד כדי ביזאריות של חלק מההצעות, די שיראה שמבקשים לשנות את חוק יסוד: השפיטה, הקובע כי המועצה הארצית היא זו הבוחרת את נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים. שגיונותיו של ראש הלשכה וחבורתו כוללים כנראה גם שינוי חוקי יסוד".

‏יו"ר ועד מחוז תל-אביב והמרכז, עו"ד דורון ברזילי, מסר בתגובה כי "שוב בחר גיא-רון להתנהל במנותק מהדרך החוקית לשינוי כללי לשכת עורכי הדין. מדובר בהצעה מגלומנית והרסנית שלמזלנו איננה בסמכותו של ראש הלשכה, הצעה קיצונית שתתיר למעשה את כל מגנוני הלשכה בידי אדם אחד בלבד, בניגוד לערכי הדמוקרטיה, כללי המינהל התקין וטוהר המידות. הצעה כזו המזכירה התנהלות הקיימת במשטרים אפלים".

‏חבר הוועד המרכזי, עו"ד אפרים נוה, מסר כי "כנראה צריך להזכיר לגיא-רון שכאן לא לשכת עורכי הדין בצפון קוריאה או באיראן, שם אין ייצוג לאופוזיציה, ומוטב שימשוך לאלתר את הצעתו המבישה. קשה להבין כיצד גיא-רון מעלה על דעתו תיקון לחוק, שלפיו הוא בלבד יבחר וימנה את חברי הוועד המרכזי כראות עיניו ואף יקבל שכר עבור התפקיד, שמאז ומעולם בוצע בהתנדבות. יש להניח כי ראש הלשכה החדש, שייבחר בעוד 10 חודשים, ינווט את ההצעה הזו למקום הראוי לה - פח האשפה".

‎‎גיא-רון: לא אקבל שכר

‏ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, מסר בתגובה כי "לא ניתן היה לערוך דיונים יותר ארוכים ומסודרים מאלה שהתנהלו. הצוות בראשותו של ד"ר וינברג פעל במשך למעלה משנה ובאופן עצמאי לחלוטין. הליך ההצבעה מתנהל טלפונית בשל הרצון לאפשר לכל חברי הועד המרכזי להשתתף בה, וזו הדרך היחידה לאפשר זאת".

‏גיא-רון ציין כי כבר בינואר השנה אמר בישיבת הוועד המרכזי כי ההצעה לשלם שכר לראש הלשכה תחול רק על ראש הלשכה שיבוא אחריו, גם אם הוא עצמו ייבחר לקדנציה נוספת.

"אני אומר באופן מודגש", אמר באותה ישיבה, "שכל הדיונים על שכר הינם מבחינתי על הפרסונה הבאה כראש לשכה, לא על התקופה הבאה, אם תהיה, אלא על הפרסונה הבאה. אני כראש לשכה לא אקבל שכר".

‏ון-אמדן ציין במכתבו לגיא-רון כי לוועד המרכזי כלל אין סמכות לעסוק ברפורמה בלשכה, מאחר שהנושא מצוי בסמכותה הבלעדית של המועצה הארצית, לפי חוק הלשכה. על כך מגיב גיא-רון: "הוועד המרכזי עוסק בנושא זה למעלה משנה, ומעניין שדווקא כעת, לפני ההצבעות, מועלית טענה זו על-ידי יו"ר המועצה".

‏ראש הצוות לגיבוש הרפורמה, עו"ד משה וינברג, מסר כי "הדרישה לשלם שכר והוצאות לראש לשכה באה על רקע המצב היום, שבו אנשים טובים וראויים אינם מסוגלים להתמודד על ראשות הלשכה, מפני שאין להם יכולת לעבוד 20 שעות ביממה עבור הלשכה ללא שכר, ואף להתפרנס בכבוד ולהרוויח. אשר לשינוי במבנה הועד המרכזי, אין בעולם גוף אקזקוטיבי נבחר שיש בתוכו אופוזיציה. ועד מרכזי משול לממשלה הפועלת עם אופוזיציה, וזה הורס את יכולת התפקוד של הלשכה". ‏‎‎‏

11
 11