הסכסוך בגמאטרוניק עובר לאסיפה: בוטל ההסכם עם קרן פימי

בשבוע הבא תדון אסיפת בעלי המניות באישור תנאי העסקתם של גורן, בעל השליטה והיו"ר, ובתו

סכסוך בעלי המניות בגמאטרוניק הגיע בימים האחרונים לנקודת רתיחה, כשבעלי השליטה בחברה, יוסי גורן ואלי שטיינהורן מצד אחד, וקרן פימי מצד שני, ביטלו את הסכם בעלי המניות ביניהם. הסכם זה נחתם בשנת 2006, בעקבות כניסתה של פימי, בניהולו של ישי דוידי, להשקעה בגמאטרוניק. השקעת פימי עמדה בשלב ראשון על 10 מיליון שקל, והייתה אמורה להסתכם ביותר מ-40 מיליון שקל, כולל אופציות.

גמאטרוניק, שמקום מושבה בירושלים, עוסקת בפיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של מערכות אל פסק למחשבים, וספקי כוח למרכזיות טלפון. החברה, שסיימה את המחצית הראשונה של 2010 עם רווח נקי של יותר מ-10 מיליון שקל (כפול מהרווח הנקי ב-2009 כולה), נסחרת בבורסה בשווי של 119 מיליון שקל.

בעל השליטה בחברה ומייסדה, יוסף גורן, מחזיק כ-52% מהמניות, ואילו בן בריתו, שטיינהורן, מחזיק כ-11% נוספים.

עיתוי בעייתי לגורן

הסכסוך בין גורן ושטיינהורן לפימי התגלע מוקדם יותר השנה, כשפימי ביקשה לממש את האופציה שניתנה לה בהתאם להסכם ההשקעה. גורן דחה את בקשת המימוש, ולאחר שגם פנייה מצד עורכי הדין שלה לא הועילה, פנתה פימי לערכאות משפטיות לשם אכיפת ההסכם, ותוצאות פנייתה עדיין לא התקבלו.

בעקבות הסכסוך הודיעו בחודש מארס הדירקטורים בגמאטרוניק מטעמה של פימי על התפטרותם, בטענה ש"אינם יכולים להמשיך ולכהן כדירקטורים בחברה שמפרה הסכם באופן בוטה".

ביטול הסכם בעלי המניות בגמאטרוניק מגיע בעיתוי בעייתי מבחינת בעל השליטה גורן. בשבוע הבא צפויה להתכנס אסיפת בעלי המניות של החברה, שתתבקש להכריע אם לאשר את המשך כהונתו כיו"ר בתנאי העסקה דומים לאלו שהיו לו עד כה (עלות שכרו הסתכמה אשתקד בכ-2.3 מיליון שקל).

כמו כן יתבקשו בעלי המניות לאשר את המשך כהונתה של שרון בר צבי, בתו של גורן, כמנכ"לית החברה.

ביולי האחרון מונתה בר צבי למנכ"לית זמנית במקומו של אביה, לאחר שבעלי המניות לא אישרו לו המשך כהונה כיו"ר וכמנכ"ל במקביל. עלות שכרה של בר צבי ב-2009 עמדה על 1.72 מיליון שקל.

פימי עשויה להתנגד

גם תנאי העסקתה של אורית זוהר, אף היא בתו של גורן, יעמדו לאישור בעלי המניות. זוהר מועסקת כמנהלת המרקום (תקשורת שיווקית) של החברה, ועל פי הזימון לאסיפת בעלי המניות הם יתבקשו לאשר לה תוספת שכר בת 15%, רטרואקטיבית, מתחילת 2010.

המשמעות של ביטול הסכם בעלי המניות היא "שחרור" יכולת ההצבעה של פימי באסיפה. על פי הזימון לאסיפה, פימי נחשבה כמי שיש לה קשר עניין אישי בעסקאות המובאות להצבעת אסיפת בעלי המניות.

כעת, עם ביטול הסכם בעלי השליטה, היא כאמור משוחררת מכך, ולא מן הנמנע שהיא אף תצביע נגד אישור תנאי ההעסקה של גורן ובנותיו, הנדרש לתמיכה של לפחות שליש מבעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי בהחלטה.

פימי מחזיקה כיום רק 7% ממניות גמאטרוניק, ופרט לצמד בעלי השליטה, גם לדש איפקס שיעור החזקה גבוה יותר (10%).