רוב האמריקנים: התקפה איראנית על ישראל לא עילה להתערבות

סקר בארה"ב: 25% בארה"ב מתנגדים למלחמה עם איראן בכל מקרה, אפילו לא בעקבות התקפה איראנית בשטחה של ארה"ב

הרוב המכריע של האמריקנים אינו רואה בהתקפה איראנית על ישראל צידוק מספיק להחלטה של ארה"ב להכריז מלחמה על איראן. כרבע מהאמריקנים לא יתמכו במלחמה עם איראן בכל מקרה, אפילו לא בעקבות התקפה איראנית בשטחה של ארה"ב. כך עולה מסקר חדש של רשת סי.בי.אס והמגזין "ואניטי פייר". זה הסקר השני בתוך כמה חודשים שמצביע על מגמה דומה.

בסקר החדש, שבחן עמדות של אמריקנים בקשת רחבה של נושאים, נשאלה גם השאלה הבאה: באיזה מהמקרים הבאים תתמוך במלחמה (של ארה"ב) נגד איראן? וכך התפלגו המשיבים:

רק אם איראן תתקוף בשטחה של ארה"ב: 25%.

אם איראן תתקוף ספינה של הצי האמריקני: 25%.

אם איראן תערוך ניסוי בפצצה גרעינית: 11%.

אם איראן תתקוף את ישראל: 10%.

בשום מקרה: 24%.

פילוח של אלה שאמרו כי יתמכו בהתקפה אמריקנית על איראן במקרה של התקפה איראנית על ישראל: בקרב נשאלים רפובליקניים - 14%; בקרב דמוקרטים - 9%; בקרב אלה שאינם רשומים בשום מפלגה - 7%.

להדגיש: 10% בלבד מהאמריקנים יתמכו במלחמה באיראן בעקבות התקפה איראנית על ישראל.

הסקר נערך בין 6 ל-8 בספטמבר (אם כי ממצאיו פורסמו רק עתה) במדגם של 906 מבוגרים ברחבי ארה"ב, עם סטיית תקן של 3%.

סקר שערך מכון המחקר "המועצה לעניינים גלובליים של שיקאגו" בין 12 ל-21 ביוני השנה (אך פורסם באמצע ספטמבר) העלה שרוב הציבור בארה"ב לא יהיה מוכן לחוש לעזרת ישראל במקרה של מלחמה במזה"ת, בין אם ישראל תיזום את המלחמה ובין אם היא תיפול קרבן להתקפה ללא פרובוקציות.

עורכי הסקר הקודם שרטטו לנשאלים את התרחיש הבא: ישראל מפציצמה מתקנים גרעיניים באיראן. איראן מגיבה בפעולות גמול נגד ישראל. מלחמה פורצת בין שתי המדינות. האם צריכה ארה"ב להחיש כוחות צבא באזור כדי להילחם לצד ישראל? העורכים תיארו את התפלגות המשיבים כמדהימה ביותר: 56% אמרו שארה"ב אינה צריכה להתערב. רק 38% אמרו, כי וושינגטון צריכה לשלוח כוחות כדי לעזור לישראל.

יתר על כן, לפי הסקר, רוב האמריקנים אינם מגלים נכונות לצאת לעזרת ישראל גם אם היא תיפול קרבן להתקפה חד-צדדית של אחת משכנותיה, על לא עוול בכפה. רק 47% גילו נכונות לעזור לישראל במקרה כזה; 50% לא היו מוכנים לנקוף אצבע.

השאלה על איראן בסקר החדש נוסחה בצורה שונה, כמובן, אך שני הסקרים מצביעים על הסתמנות של מגמה בדלנית בארה"ב.